Úgy tűnik, mint minden forró téma, a nagy adattal kapcsolatos kezdeti lelkesedés is kicsit kezd alább hagyni. Ezzel párhuzamosan azonban pozitívumként említhető: egyre több szervezetnél felismerték, hogy egy ilyen bevezetés nem önmagáért van, és csak akkor lehet sikeres, ha megfelelő célokra kihegyezve építik be a vállalati működésbe.
Langsam spazieren
Bár a Big Datának ugyan még mindig nincs teljesen kőbe vésett definíciója, de nagyjából a nagy tömegben, változatos formában keletkező információk begyűjtését és elemzését értjük alatta. Az új varázsszótól természetesen sok helyen azonnali eredményeket vártak, így nagy lendülettel kezdődtek meg a kísérletezések, sőt új topmenedzseri pozíció is született. Ám a Gartner legfrissebb, online megkérdezésen alapuló felmérése szerint, ez a korai lázas szakasz lecsengőben van, és megkezdődik a lassabb, de vélhetően érettebb építkezés.
Az amerikai piackutatónak válaszoló informatikai és üzleti felső vezetők összességében növekvő arányokról számoltak be, hiszen a tavaly 45 százalék után idén már a szervezetek 48 százalékánál jelezték, hogy invesztáltak már valamilyen nagy adattal kapcsolatos projektbe. Azaz ha nem is bakugrásokkal, de még mindig szépen nő a szegmens.
A bővülés lehetséges tere azonban éppen az ellenkező irány felé mutat: csak a cégek negyedénél jelezték, hogy két éven belül tervben van a dig datában rejlő lehetőség kiaknázása, miközben 2015-ben még 31 százalékos volt az érdeklődő státuszú szervezetek aránya.
További intő jel, hogy a ténylegesen munkába állított projektek aránya szinte változatlan. A tavalyi 14-ről mindössze 15 százalékra emelkedett azok köre, ahol a rendes üzleti folyamatok részévé vált a nagy adat. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nagyjából harmadánál pilot fázisban ragadt a téma, és nem tudni, onnan hány esetben fog átkerülni mindez az éles szakaszba.
Nem annyira fontos
A mostani, majdnem egy helyben topogást magyarázhatja az, hogy a vállalatvezetés nem tulajdonít akkora jelentőséget a big datának, mint más informatikai fejlesztéseknek. A nagy adattal már kísérletező megkérdezettek közül csak minden kilencedik állította azt, hogy ez a projekt legalább akkora, vagy nagyobb fontossággal bírt szervezetüknél, mint a többi IT-s kezdeményezés. Ezzel szemben áll az a 46 százalék, ahol viszont egyértelműen hátrébb sorolódott a prioritási listán a big data.
A Gartner kutatási vezetője szerint ez a fajta "érdektelenség" részben magyarázható azzal, hogy az ilyen jellegű kezdeményezéseknél sokkal nehezebb korrekt és pontosan meghatározható megtérülési mutatókat számolni. Másik probléma a téma összetettsége. A szervezeteknek meg kell értenie, hogy a big data nem csak egyfajta technológiai megközelítés, hanem különböző adatkezelési megközelítések és gyakorlatok összessége, amelyek különféle elemzői megoldásokat tudnak megfelelő információval "táplálni". A siker ennek megfelelően nem csak az adatok mennyiségén és minőségén, vagy éppen az infrastruktúrán múlik, hanem a képzett szakembereken, illetve a helyesen belőtt üzleti célokon is múlik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak