Hogy lehet könnyedén, játszva fejleszteni az üzleti életben szükséges képességeket? A CIO Hungary második napján erre is választ kaphattak a résztvevők.

Magyarország legnagyobb, informatikai felső vezetőknek rendezett üzleti konferenciájának második napja némileg meglepően jórészt a játékról, az élményekről szólt. A CIO Hungary pénteki nyitó előadásában Vécsey Zsadány, az ALEAS Group ügyvezetője a vezetői képességek fejlesztésének mai közkedvelt irányzatairól beszélt. Kiderült, a flow elmélet, az állandó, mindig a jelenleginél egy kicsit nagyobb kihívást támasztó környezet és a játékok összekapcsolása igen hatékony eszköz a munkahelyi dolgozók, vezetők képzésére. Példaként említette a kormányablakok működtetését végző közalkalmazotti gárdát, akiket hasonló módszerekkel készítettek fel egy szimuláció segítségével. Az "első pályán" egy megértő, türelmes, igényeivel teljesen tisztában lévő nyugdíjas néni ügyét kellett megoldani, a későbbiekben viszont már olyan problémás ügyfeleket kaptak, mint a rohanó, ideges vállalkozó, aki három perc után veszti el a türelmét.

Így állnak földbe a projektek

Zsoldos Sándor az IPR Insights vezetője abszolút friss előadást tartott a szoftveraudit hazai helyzetéről, hiszen a prezentáció az első napon kitöltött kérdőívek eredményét ismertette. A magyar informatikai vezetők ugyan önkritikusak magukkal szemben, ha az a kérdés, mennyire felkészültek a licencvásárlás és -kezelés kérdésében. Ugyanakkor hiába mondta azt a CIO-k 80 százaléka, hogy hiányosságokkal küzd ezen a területen, (jogi, tanácsadói) segítséget csak egy töredékük vesz igénybe. A szoftvereszköz-gazdálkodás gyakorlatáról az AB-InBevnél, a világ vezető sörgyártójánál európai license és contract managerként dolgozó Tóth Zsolt beszélt. A folyamat összetettségére jellemző, hogy a céges szoftvereszközök legutóbbi felmérése, a nem jóváhagyott telepítések eltávolítása, az igények optimalizálása egy több évet átölelő projekt keretében történt.

A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának ellentmondásait a Derrick&Harry blog szerzőpárosa, Fejér Gábor, az FHB Bank CIO-ja és Tanács Lajos, az Alvicom fejlesztési igazgatója mutatta be rendhagyó prezentációjában Az elmélet szépsége és a valóság ridegsége címmel. Az előadás legfontosabb felvetéseihez nincs mit hozzátenni:

  • Az informatikai projektek résztvevőinek jelentős részének fogalma sincs az informatikáról vagy a projektekről.
  • Bármely projektmódszertan pontos és precíz alkalmazása garantált kudarchoz vezet.
  • A projekt sikere a projekttagok személyes motivációs listájának valahol a végén szerepel.
  • Sokkal több vezetői pozíció van, mint vezetésre termett személy.

Általános sikerrecepttel Derrick és Harry sem szolgált a fenti problémákra, azonban körvonalazták azt a kívánatos látásmódot, amely sokat segíthet a hasonló cipőben járó informatikai vezetőknek.

Új nemzedék, új elvárások

Fromann Richárd szociológus előadása a gamification témakörében végzett kutatásokról szólt, játékos utat mutatva a netgeneráció-kompatibilis intézményrendszerek felé. A jól működő játék mechanizmusait ezek szerint érdemes figyelembe venni a vállalati folyamatok alakítása során, részben a netgeneráció igényeihez alkalmazkodva. Ilyen a túlzott unalom és a túlzott stressz közé balanszírozott flow élmény, a nagy, végső cél "felszeletelése" kisebb, gyorsabban elérhető célokra, illetve a megfelelő visszajelzési-jutalmazási rendszer. A gamification az üzleti szférából ismert teljesítményösztönzési rendszert kiegészíti az új nemzedékre szabott "motiváció 3.0-val", ugyanilyen szintre emelve a szociális kapcsolatokat és az explorációt.

A Magyarországon is 1,8 millió főt számláló Y- és Z-generáció és a szervezetek viszonyát Bernschütz Mária generációkutató és Lerf Andrea vezetőképzési szakértő ismertette. A csoportba tartozó munkavállalók számára minden eddiginél fontosabbak a munkavégzéshez biztosított eszközök és a tevékenységükkel kapcsolatos visszajelzések A sorozatos kihívásokat természetes közegnek tekintik, emellett jellemző rájuk az információéhség; fontosnak tartják a csapatmunkát, de személyes éredkeiket mindig előbbre sorolják, hasonlóan munkahelyük arculatához (branding) és a karrierlehetőségekhez. Az előadás alapjául szolgáló kutatás szerint a huszonéves fiatalok 60 százaléka 30-35 éves korára már elérné a saját maga által meghatározott "álompozíciót", amit 40 százalékuk külföldön találna meg. (Mindehhez azonban gyakran társul hiányos kompetencia és gyenge stressztűrés, konfliktuskezelési képesség vagy érzelmi intelligencia.)

Lényeges kérdés, hogy a kapcsolati rendszerek mellett maga a tudás is átértékelődik: sok esetben nem a megszerzett tudásanyag számít, hanem a szükséges információ felkutatásának képessége. A felmérés szerint az Y generáció tagjait a megfelelő visszacsatolás, az önállóság és a személyre szabott képzés teheti ideális munkatárssá, amit némileg bonyolít, hogy a Z-generáció már a fizikai munkahely koncepcióját is elutasítja.

Ehhez kapcsolódva a Corvinus Egyetem tanszékvezetője, Fehér Péter az egyetem informatikai intézetében 2009 óta évente elvégzett nagyvállalati kutatást ismertette, amelyből kiderül, hogy az Y generációs munkavállalóknál a munkahely megítélésében meghatározó szerepet játszik a vállalat technológiához való viszonya, és szívesen használják saját megszokott eszközeiket a munkavégzésre. Az új generáció elvárásai szerint a magánéletben működő dolgoknak céges környezetben is működniük kell, az elmosódó határok viszont nyilvánvaló kihívásokat jelentenek a vállalati működés szabályai vagy az információbiztonság szempontjából.

Fehér Péter a magyar CIO és a változó világ viszonyáról szólva elmondta, hogy a BYOD megközelítés már idehaza is teret nyer, esetenként az állami vállalatoknál is. Az adatbiztonság és a rugalmas munkavégzés, a mobil felhasználás közti egyensúly ugyanis ma már olyan szükségszerűség, amely akár a munkaerőtoborzásra és -megtartásra is közvetlen hatással van. Más szóval a vállalatoknak technológiai szinten is támogatniuk kell a tehetséges munkavállalókat, figyelembe véve és nyomon követve a konzumer piac fejlődését.

A felsővezetői ösztönzés pszichológiája

A konferenciát záró CIO-kerekasztalt Bencze Róbert, a PwC igazgatójának prezentációja előzte meg, aki a magyar felsővezetői javadalmazás alakulásáról beszélt. Eszerint a teljesítményhez kapcsolt javadalmazás mára normává vált, azzal együtt, hogy az ösztönző rendszerek nem mindenki szerint célravezetőek. Az előadásban hivatkozott globális PwC-felmérésből kiderült, hogy a felsővezetők kockázatkerülők, és minél messzebb helyeznek kilátásba valamilyen jutalmat, annál értéktelenebbnek tartják azt. Az ösztönzési rendszer komplexitása és félreérthetősége egyértelműen demotivál, ugyanakkor nem csak a pénz számít. Az összehasonlítás nagyon fontos, és általánosságban elmondható, hogy a hosszú távú ösztönző programok léte önmagában véve is motivációs tényező.

Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.