Nagyott változott a világ két év alatt - legalábbis erre jutott a brit hírközlési hatóság legfrissebb tanulmánya, amely az Egyesült Királyság kommunikációs piacát, benne az internetezési szokásokat vizsgálta. Bár ez a kutatás csak néhány országra terjedt ki, ahol ráadásul igen fogékonyak az új technológiákra, de a trendek világszinten is értelmezhető rajzolatot mutatnak.
Mobile first!
A jelentés legérdekesebb megállapítása, hogy a lakosság körében ma már az okostelefon a legkedveltebb választás, ha internetezésről van szó. Két évvel ezelőtt a válaszadók mindössze 15 százaléka választotta ugyanerre a kérdésre a mobilt, ám ez 2015-ben elérte a 33 százalékot. Mindezzel párhuzamosan a hordozható számítógépek jelentősége egyre csak csökkent, és a 2013-as kényelmes első helyből (46%) idén már csak egy szoros második hely lett (30%).
A még hagyományosabb asztali gépek már két éve sem voltak a toppon (28%), 24 hónap alatt pedig ezt az arányt is sikerült lefelezni. A mobil eszközök frontját viszont jól támogatják a táblagépek, amelyeket 2013-ban még csak 9 százaléknyi felhasználó preferált netezésre, most viszont már majdnem minden ötödik megkérdezett veszi kézbe legszívesebben a tabletjét, ha szörfölni akar a neten.
Ha a négy szereplőt párba állítjuk, akkor a változás még látványosabb. Az asztali és hordozható PC-ket két évvel ezelőtt még 74 százalék preferálta, miközben az okostelefonokat és táblagépeket csak a felhasználók 23 százaléka részesítette előnyben internetezéskor. A friss eredmények szerint viszont a mobil eszközök 52:44-re átvették a vezetést. A korszakváltás ezzel kézzel foghatóvá vált - ha szabad ezzel az erőltetett képzavarral élnünk...
Élen járnak
Nem kétséges, hogy ezek a folyamatok világszinten is hasonlóan zajlanak, és az elkövetkező években egyre több országban, régióban veszik át az uralmat a mobilok. Ugyanakkor az sem véletlen, hogy pont a britek járnak az élen, hiszen ott meglehetősen bátran állnak az internet használatához, amit elősegít többek között a jó lefedettség is.
Egy 2013-as felmérés például arra jutott, hogy a fejlett országok között az Egyesült Királyságban költik a legtöbb pénzt online. Az egy főre jutó e-kereskedelmi forgalom megközelítette az évi 2000 fontot, ami még a második helyre került Ausztrália eredményénél (nagyjából 1350 font) is messze nagyobb összeg, Olaszország 200 fontot alig valamivel meghaladó átlagához képest pedig valóságos online őrülteknek tűnnek a britek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak