A Google történetének eddigi legnagyobb, 300 millió dolláros befektetésére készül a napenergia-termelésben. A cég az amerikai piac lakossági szegmensének legjelentősebb szereplője, a kaliforniai SolarCity frissen létrehozott 750 milliós alapjához csatlakozik, amely a tervek szerint 25 ezer háztartásban telepítene a tetőre rögzített napelemeket. Ezzel a Google története során már 1,8 milliárd dollárt fordított a megújuló energiával kapcsolatos projektekre, amelyek során eddig három kontinensen létesített szél- és napenergia-létesítményeket.
A befektetés természetesen attól befektetés, hogy a vállalat hasznot remél a környezetbarát technológiák alkalmazásától. Ebben az esetben 8 százalék körüli megtérüléssel számolnak, ami jól mutatja, hogy a tengerentúlon bizonyos befektetési formák már nem csak a pénzügyi szervezetek, hanem a technológiai vállalatok számára is vonzóvá váltak. A Google-nek sem ez az első ilyen üzlete, legutóbb januárban szállt be 188 millióval a Utah állambeli Scatec Solar egyik programjába.
Így is lehet támogatni valamit
A megújuló energiában utazó cégek, rajtuk keresztül pedig a befektetők különböző adókedvezményt vehetnek igénybe, ami a telepítések értéke után a 30 százalékot is eléri. Az alacsony vagy nulla nyereséget termelő vállalkozások, mint amilyen jelenleg a SolarCity, ezeket a kedvezményeket nem igazán tudják kihasználni. Ám azokat a most felállított alap mintájára, közvetett módon a befektetőik is kiaknázhatják, vagyis ebben az esetben a megújulók fejlesztésének majdnem olyan komoly ösztönzéséről van szó, mint amilyen más országokban a savas akkumulátorokénál kétszer magasabb környezetvédelmi termékdíj.
Az ilyen adóoptimalizálást célzó megoldásokat hagyományosan a bankok kínálták a céges ügyfeleknek, a megújuló energiában utazó vállalkozások viszont ma már a bankoknál valamivel kedvezőbb megtérülést kínálhatnak. Ez valószínű, hogy a keresletet is meglódítja, ennek nyomán pedig érdemben javulhatnak az iparág finanszírozási feltételei. A Google illetékes vezetője szerint ez "jó a környezetnek, jó a családoknak, és még üzletileg is van értelme".
Ezt máshol, például az Apple-nél is így gondolhatják. Tim Cook két hete jelentette be, hogy a vállalat 850 millió dollárral száll be az ugyancsak kaliforniai Scatec Solar óriási napelemfarmjába, ami 60 ezer háztartást, plusz az Apple most épülő új főhadiszállását fogja ellátni árammal. A részvényesek amúgy folyamatos nyomás alatt tartják kiugróan magas készpénzállománnyal rendelkező techvállalatokat, hogy új, ígéretes befektetéseket találjanak a pénzük felhasználására, ami szintén kedvez az új koncepcióknak és infrastrukturális fejlesztéseknek.
Közben a kecót is kicsinosítják
Ha már az új főhadiszállásokról van szó: a Google is megirigyelhette az Apple futurisztikus, fánk alakú központját vagy a Facebook fás-bokros tetejű fejlesztői centrumát, és óriási építkezéssel bővíti tovább a Mountain View-i létesítményeit. A látványterveket állítólag éppen ma hozzák majd nyilvánosságra. A bennfentesek leírása alapján az egész egy monumentális üveg-acél sátorra emlékeztet, ami látványos építészeti megoldásokat vonultat fel, miközben a gyalogos és kerékpáros közlekedésre lesz kihegyezve.
A The New York Times beszámolója szerint a közel 80 ezer lakosú Mountain View "kemény magja" eközben amiatt aggódik, hogy a Google teljesen át fogja venni a város irányítását. A vállalat jelenleg is a település legnagyobb adófizetője és legnagyobb munkaadója. A helyiek szerint az új monstrum felépültével még több Google-alkalmazott költözik majd a környékre, nemsokára pedig előállhat az a helyzet, hogy a társaság dolgozói már a helyhatósági választásokon is abszolút többségben lesznek. Mások szerint ez éppenséggel menő dolog lenne, és a Google futurisztikus fejlesztéseivel a vidéki kisváros a világ egyik legérdekesebb helye lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak