Öt év múlva az okostelefonok háromnegyede készülékcsereként talál gazdára a világon, és már csak az eladott mennyiség egy negyede hoz új vevőt a mobilmárkáknak – állítja az Analysys Mason. Éppen ezért a készülékgyártók igyekeznek minél zártabb ökoszisztémát építeni a termékeik köré.
A következő években a mobiltelefon-gyártók számára a márkahívők megtartása legalább olyan fontos lesz – ha nem fontosabb –, mint az új vevők szerzése. Az Analysys Mason okostelefonokra vonatkozó ötéves, globális előrejelzése alapján ugyanis 2017-re az újonnan eladott eszközök 75 százaléka mögött már elsősorban készülékcsere fedezhető fel, csupán az akkori piac egynegyede jelent majd új vásárlót.

Stratégiát kell váltani! Ez a helyzet a piac összes szereplője számára stratégiaváltást jelenthet. A mobilszolgáltatók egyre inkjább arra kényszerülnek, hogy minél több olyan okostelefonos csomagot ajánljanak, amely korai készülékupgrade-et és nagyobb adatforgalmat tartalmaz annak érdekében, hogy megtartsák eddigi előfizetőiket.

Ezzel kapcsolatban azonban a telefongyártóknak is van dolguk, minél komolyabb alkalmazás és tartalom ökoszisztémát kell kiépíteniük a márkájuk körül, mint azt kezdettől fogva teszi az Apple, hogy erősítsék a márkahűséget.

Új illetve cserét jelentő vásárlások az okostelefon-piacon (millliárd db)



(Forrás: Analysys Mason)

Növekszik a készüléktámogatás jelentősége
Az okostelefonok ismét növelik a szolgáltatói készüléktámogatás jelentőségét, amit az operátorok az egyre nehezebb piaci körülmények között szívük szerint már elfelednének. Nem nagyon tehetik, hiszen a prémiumkategóriás modellek, mint amilyen például az iPhone 5, azonnali teljes árú cseréjét kevesen engedhetik meg maguknak még a prémiumcsomagokra előfizetők körében is – vélik a brit elemzők. Ezért aztán maradnak a szubvenciók, sőt egyre nagyobb szerepet játszhatnak a magas ARPU-val rendelkező, azaz havi szinten sokat költő ügyfelek megtartásában.
 
A felmérés során ugyanakkor azt is megfigyelték a szakértők, hogy az okostelefonokat használók körében erőteljesen növekszik a csak SIM-kártyás szerződések száma. Az ügyfelek ugyanis a kártyát többféle eszközben is felhasználják, az okostelefonon kívül a hordozható médialejátszókban és a játékkonzolokban. A jelenség másik oka lehet, hogy az előfizetők a használt okostelefonjukat csere helyett inkább eladnák a használt piacon. A problémára megoldást jelenthet annak az időnek a lecsökkentése, amit az ügyfélnek várnia kell amíg készülékét egy újabb generációs változatra cserélheti. Mindezt anélkül, hogy a támogatási összeg zsugorodna – húzzák alá a szakértők.

Innovatív ötletek Néhány innovatív megoldás már született is néhány szolgáltatónál. A Vodafone Red Hot csomagja oly módon igyekszik megtartani az előfizetőket, hogy 12 hónap után igen nyomott áron felajánl az ügyfélnek egy új prémium kategóriás okostelefont, ha cserébe odaadja jó állapotban lévő régi készülékét és aláír újabb 12 hónapot a szolgáltatónál. A francia SFR az okostelefon-tarifáiba integrálja a készülékupgrade költségeit, és a tarifák nagyságától függően az előfizető másfél-két évente vehet az operátornál támogatott áru új okos eszközt.

Az Analysys azt várja, hogy az újonnan eladott okostelefonok száma a tavalyi 700 millióról 2017-re közel megduplázódik, eléri az 1,37 milliárdot. A brit elemzők arra számítanak, hogy a piacon továbbra is az Apple iOS és a Google Android operációs rendszere lesz a két legdominánsabb, utóbbit egyértelműen a Samsung sikere repíti. A két rendszer együttvéve öt év múlva várhatóan a teljes piac 81,7 százalékát fedi majd le, szemben a 2012-es 78 százalékkal.

Az operációs rendszerekhez képest sokkal sérülékenyebb lesz a mobilpiac hardveres része. Okostelefonmárkák eshetnek ki nagyon rövid időn belül a top szállítók köréből, mint azt 2011-ben a HTC és a RIM (BlackBerry) bizonyította. A hardveroldalon ugyanis jóval gyorsabb a piac növekedése és kiélezettebb a verseny. Ezért a gyártók elemi érdeke, hogy minél erősebb ökoszisztéma épüljön a márka köré, beleértve a modell, alkalmazás és tartalom kínálatot is. E téren vitathatatlanul az Apple tette eddig a legtöbbet – húzzák alá a szakértők.

Eszközökben már mi is jól állunk  Az utóbbi időben Magyarországon is nagy lendületet vett az okostelefonok térnyerése, az eNet legutóbbi kimutatása szerint 2012-ben már átlépte az egymilliós küszöböt az itthon eladott készülékek száma. A korábbi eladásokat is beszámítva ezzel együtt már megközelítheti a 3 milliót a hazai használatban lévő okostelefonok száma, ami az évek óta stagnáló 8,7 milliós teljes készülékállomány nagyjából egyharmadát jelenti. Ezzel pedig a környező országokhoz viszonyítva élen járunk, igaz még messze vagyunk az amerikai 50 százalékos penetrációs szinttől.



A hazai kutatók úgy látják, hogy a további dinamikus növekedésnek sem szabhat semmi se gátat: a széles skálán mozgó választékban mindenki megtalálhatja a maga pénztárcájának és igényének megfelelő eszközt, és az egyre többféle adatcsomag előfizetésnek köszönhetően a magyar felhasználók is kihasználhatják ma már az okos kütyük nyújtotta többlet funkciókat. Ez utóbbiban az első helyen a zenehallgatás áll, ezt követi a játékok adta kikapcsolódás, majd az e-mail olvasás, a térkép és navigáció használata, végül pedig a közösségi alkalmazások és a hírolvasás zárja a sort.
 
2013-ban már a Samsung lesz az okostelefon-piac királya
Idén okostelefont tolunk a karácsonyfa alá

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.