Vagy a BMW gyártatja az Intellel? Vagy a Mobileye az Intellel és a BMW-vel? Vagy...

A vásárlók szempontjából másodlagos, az iparági szereplők szem pontjából azonban nem, hogy kinek a kezébe kerülnek az önvezető vagy szép angol nevükön self-driving járművek. Az önvezető autó szép példája a digitális transzformációnak, amely manapság szinte mindennel kapcsolatban előjön. Ugyanakkor amióta a Google autófejlesztésbe kezdett – a fejlesztések már több mint tíz éve folynak –, újra és újra előjön a kérdés: autógyártóvá kell-e válniuk a technológiai cégeknek, vagy meg kell elégedniük azzal, hogy intelligenciát szállítanak a hagyományos autógyártóknak.

Az, hogy a kérdés a Google kapcsán jött elő, érthető, hiszen a keresőóriás nyomult a legagresszívebben a piacon. De szakértők már évekkel ezelőtt figyelmeztettek arra, hogy az autógyártás nagyon másként működik, mint a szoftverpiac: mások az előírások, más az egész jogi háttér, a gyártói felelősség szabályozása és így tovább. Talán még szebben mutatja a hagyományos iparágak és a technológiai ipar személetének különbségét az Uber és a hagyományos taxitársaságok vagy a fintech cégek és a pénzpiac hagyományos szereplői közti eltérések.

Elmosódó határok a gyártók és a techcégek között

A Bloomberg a közelmúltban remek infografikán ábrázolta, hogyan mosódnak el a határok a technológiai cégek és az autógyártók között. Pontosabban ennek az iparágnak már közel sem két szereplője van: harm,adik szereplőként ugyanis megjelentek a személyszállításban megjelenő sharing economy jellegű cégek is: a Bloomberg ide sorolja az Ubert, a Lyftet és a Didit, melyek az autgyártók és a tech cégek számára mint befektetési célpontok vagy partnerek jelennek meg.

Az Uberbe többek között a Toyota és az indiai Tata, a Lyftbe a Ford és a GM, a Didibe pedig az Apple fektetett be. A Volswagen a Gett nevű céget vete célba befektetéseivel, míg a BMW a Scoop nevű céget. A Daimler viszont maga is épít ilyen ökoszisztémát, például car2go-val.

Az Intel is beszáll

Az Intel, amely épp az új stratégiájával küzd, és még az Intel Security eladását is tervbe vette, próbálja felépíteni az új irányokat, hogy a cég által uralt adatközponti piac mellett IoT és konnektivitás területén is nagyra tudjon nőni.

A cég pár napja jelentette be, hogy a BMW-vel és a Mobileye.-jal összefogva beszáll az önjáró autók piacára. A terv az, hogy 2021-re piacra kerülhessen az önjáró autóik. A három partner közül a BMW szerepét kell talán legkevésbé magyarázni. A BMW jó ideje dolgozik saját conncted car koncepcióján. Az autógyártók többségéhez hasonlóan azonban jóval óvatosabb ütemben haladt, mint a technológiai cégek. Az egyes modelljeiben már működő ConnectedDrive rendszere azonban egyértelműen az önvezető autó irányába mutat, ahogy az is, hogy a Daimlerrel és a VW Csoporttal beszállt a Nokie Here megvásárlásába. (Fejlett térképalkalmazás nélkül ugyanis nincs önvezető autó – lásd a Google megerősödését.)

A Mobileye hozza az üzletbe azt az intelligens képfeldolgozáson alapuló ütközésmegelőző rendszert. A cég EyeQ5 rendszere egy kamerával képes meghatározni az autó helyzetét a forgalomban. A Mobileye Road Experience Management (REM) technológiája valós idejű, precíz helymeghatározást kínál.

Az Intel az autók összekapcsolását, valamint a működtetésükhöz szükséges infrastruktúrát (processzortól az adatközponti megoldásokig) viszi az együttműködésbe.

Elengedett kormánnyal

Az együttműködés nem nélkülözte a hangzatos célokat. 2021-ben forgalomba kerül az első teljesen önvezető BMW, az iNEXT modell. A cél az, hogy megvalósulhasson az ún. "aktív figyelem nélküli" (ez az önvezető autók 3. szintje), majd pedig az "odafigyelés nélküli" szint (4. szint) az autókban. Ez utóbbihoz értelemszerűen már a kormány is fölösleges lesz a járművekben. Jelenleg csak kormánnyal engedélyezik az önvezető autók forgalomba bocsátását. Mint azt a Bitport is megírta, a májusban halálos balesetet okozó Tesla esetében is külön rendszer figyeli, hogy az autó vezetője a kormányon tartja-e a kezét, hogy veszély esetén azonnal átvehessen a vezérlést a robotpilótától.

A végső cél azonban az 5. szint: ekkor az autó valóban önjáró, úgy is tud közlekedni, hogy nincs senki az autóban. Az ugyan a közleményből nem egyértelmű, hogy ezt mikorra tartják megvalósíthatónak, de úgy fogalmaznak, hogy az 5. szint elérése "2021-re önvezető gépjármű flották járják az utakat, és lefektetik egy teljesen új üzleti modell alapjait a hálózatba kapcsolt, mobil világban."

Mobilitás

Félmilliárd álláskereső a LinkedInen

Persze a Facebooktól még mindig messze van, de más is a célcsoport.
 
Hirdetés

Népszerű rockzenész és sikeres, huszonegyedik századi vállalkozó

Azt gondolnánk, ilyen csak álmainkban fordul elő, pedig a huszonhat éves Jankai Valentinre mindkét megállapítás igaz. A Blind Myself dobosának sikere a modern felhőtechnológiákon is múlik.

Korábban az ipari vezérlőrendszerek zártan működtek, és ezáltal számos hálózatbiztonsági kockázattól mentesültek. Mára azonban nyitottabbá váltak, ami új támadási felületeket teremtett.

a melléklet támogatója a Balasys

Hirdetés

Monitoringra épülő SCADA-védelem

Ahogy az ipari rendszerek bekapcsolódnak a vállalati hálózatok vérkeringésébe, úgy válik mind sürgetőbbé a védelmük megerősítése.

A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az SAP megnyerte az első csatát: elsőfokú döntés született a közvetett szoftver felhasználás licencdíj vonzatairól. Dr. Andriska Zsófia (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.