A vásárlók szempontjából másodlagos, az iparági szereplők szem pontjából azonban nem, hogy kinek a kezébe kerülnek az önvezető vagy szép angol nevükön self-driving járművek. Az önvezető autó szép példája a digitális transzformációnak, amely manapság szinte mindennel kapcsolatban előjön. Ugyanakkor amióta a Google autófejlesztésbe kezdett – a fejlesztések már több mint tíz éve folynak –, újra és újra előjön a kérdés: autógyártóvá kell-e válniuk a technológiai cégeknek, vagy meg kell elégedniük azzal, hogy intelligenciát szállítanak a hagyományos autógyártóknak.
Az, hogy a kérdés a Google kapcsán jött elő, érthető, hiszen a keresőóriás nyomult a legagresszívebben a piacon. De szakértők már évekkel ezelőtt figyelmeztettek arra, hogy az autógyártás nagyon másként működik, mint a szoftverpiac: mások az előírások, más az egész jogi háttér, a gyártói felelősség szabályozása és így tovább. Talán még szebben mutatja a hagyományos iparágak és a technológiai ipar személetének különbségét az Uber és a hagyományos taxitársaságok vagy a fintech cégek és a pénzpiac hagyományos szereplői közti eltérések.
Elmosódó határok a gyártók és a techcégek között
A Bloomberg a közelmúltban remek infografikán ábrázolta, hogyan mosódnak el a határok a technológiai cégek és az autógyártók között. Pontosabban ennek az iparágnak már közel sem két szereplője van: harm,adik szereplőként ugyanis megjelentek a személyszállításban megjelenő sharing economy jellegű cégek is: a Bloomberg ide sorolja az Ubert, a Lyftet és a Didit, melyek az autgyártók és a tech cégek számára mint befektetési célpontok vagy partnerek jelennek meg.
Az Uberbe többek között a Toyota és az indiai Tata, a Lyftbe a Ford és a GM, a Didibe pedig az Apple fektetett be. A Volswagen a Gett nevű céget vete célba befektetéseivel, míg a BMW a Scoop nevű céget. A Daimler viszont maga is épít ilyen ökoszisztémát, például car2go-val.
Az Intel is beszáll
Az Intel, amely épp az új stratégiájával küzd, és még az Intel Security eladását is tervbe vette, próbálja felépíteni az új irányokat, hogy a cég által uralt adatközponti piac mellett IoT és konnektivitás területén is nagyra tudjon nőni.
A cég pár napja jelentette be, hogy a BMW-vel és a Mobileye.-jal összefogva beszáll az önjáró autók piacára. A terv az, hogy 2021-re piacra kerülhessen az önjáró autóik. A három partner közül a BMW szerepét kell talán legkevésbé magyarázni. A BMW jó ideje dolgozik saját conncted car koncepcióján. Az autógyártók többségéhez hasonlóan azonban jóval óvatosabb ütemben haladt, mint a technológiai cégek. Az egyes modelljeiben már működő ConnectedDrive rendszere azonban egyértelműen az önvezető autó irányába mutat, ahogy az is, hogy a Daimlerrel és a VW Csoporttal beszállt a Nokie Here megvásárlásába. (Fejlett térképalkalmazás nélkül ugyanis nincs önvezető autó – lásd a Google megerősödését.)
A Mobileye hozza az üzletbe azt az intelligens képfeldolgozáson alapuló ütközésmegelőző rendszert. A cég EyeQ5 rendszere egy kamerával képes meghatározni az autó helyzetét a forgalomban. A Mobileye Road Experience Management (REM) technológiája valós idejű, precíz helymeghatározást kínál.
Az Intel az autók összekapcsolását, valamint a működtetésükhöz szükséges infrastruktúrát (processzortól az adatközponti megoldásokig) viszi az együttműködésbe.
Elengedett kormánnyal
Az együttműködés nem nélkülözte a hangzatos célokat. 2021-ben forgalomba kerül az első teljesen önvezető BMW, az iNEXT modell. A cél az, hogy megvalósulhasson az ún. "aktív figyelem nélküli" (ez az önvezető autók 3. szintje), majd pedig az "odafigyelés nélküli" szint (4. szint) az autókban. Ez utóbbihoz értelemszerűen már a kormány is fölösleges lesz a járművekben. Jelenleg csak kormánnyal engedélyezik az önvezető autók forgalomba bocsátását. Mint azt a Bitport is megírta, a májusban halálos balesetet okozó Tesla esetében is külön rendszer figyeli, hogy az autó vezetője a kormányon tartja-e a kezét, hogy veszély esetén azonnal átvehessen a vezérlést a robotpilótától.
A végső cél azonban az 5. szint: ekkor az autó valóban önjáró, úgy is tud közlekedni, hogy nincs senki az autóban. Az ugyan a közleményből nem egyértelmű, hogy ezt mikorra tartják megvalósíthatónak, de úgy fogalmaznak, hogy az 5. szint elérése "2021-re önvezető gépjármű flották járják az utakat, és lefektetik egy teljesen új üzleti modell alapjait a hálózatba kapcsolt, mobil világban."
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak