Vagy a BMW gyártatja az Intellel? Vagy a Mobileye az Intellel és a BMW-vel? Vagy...

A vásárlók szempontjából másodlagos, az iparági szereplők szem pontjából azonban nem, hogy kinek a kezébe kerülnek az önvezető vagy szép angol nevükön self-driving járművek. Az önvezető autó szép példája a digitális transzformációnak, amely manapság szinte mindennel kapcsolatban előjön. Ugyanakkor amióta a Google autófejlesztésbe kezdett – a fejlesztések már több mint tíz éve folynak –, újra és újra előjön a kérdés: autógyártóvá kell-e válniuk a technológiai cégeknek, vagy meg kell elégedniük azzal, hogy intelligenciát szállítanak a hagyományos autógyártóknak.

Az, hogy a kérdés a Google kapcsán jött elő, érthető, hiszen a keresőóriás nyomult a legagresszívebben a piacon. De szakértők már évekkel ezelőtt figyelmeztettek arra, hogy az autógyártás nagyon másként működik, mint a szoftverpiac: mások az előírások, más az egész jogi háttér, a gyártói felelősség szabályozása és így tovább. Talán még szebben mutatja a hagyományos iparágak és a technológiai ipar személetének különbségét az Uber és a hagyományos taxitársaságok vagy a fintech cégek és a pénzpiac hagyományos szereplői közti eltérések.

Elmosódó határok a gyártók és a techcégek között

A Bloomberg a közelmúltban remek infografikán ábrázolta, hogyan mosódnak el a határok a technológiai cégek és az autógyártók között. Pontosabban ennek az iparágnak már közel sem két szereplője van: harm,adik szereplőként ugyanis megjelentek a személyszállításban megjelenő sharing economy jellegű cégek is: a Bloomberg ide sorolja az Ubert, a Lyftet és a Didit, melyek az autgyártók és a tech cégek számára mint befektetési célpontok vagy partnerek jelennek meg.

Az Uberbe többek között a Toyota és az indiai Tata, a Lyftbe a Ford és a GM, a Didibe pedig az Apple fektetett be. A Volswagen a Gett nevű céget vete célba befektetéseivel, míg a BMW a Scoop nevű céget. A Daimler viszont maga is épít ilyen ökoszisztémát, például car2go-val.

Az Intel is beszáll

Az Intel, amely épp az új stratégiájával küzd, és még az Intel Security eladását is tervbe vette, próbálja felépíteni az új irányokat, hogy a cég által uralt adatközponti piac mellett IoT és konnektivitás területén is nagyra tudjon nőni.

A cég pár napja jelentette be, hogy a BMW-vel és a Mobileye.-jal összefogva beszáll az önjáró autók piacára. A terv az, hogy 2021-re piacra kerülhessen az önjáró autóik. A három partner közül a BMW szerepét kell talán legkevésbé magyarázni. A BMW jó ideje dolgozik saját conncted car koncepcióján. Az autógyártók többségéhez hasonlóan azonban jóval óvatosabb ütemben haladt, mint a technológiai cégek. Az egyes modelljeiben már működő ConnectedDrive rendszere azonban egyértelműen az önvezető autó irányába mutat, ahogy az is, hogy a Daimlerrel és a VW Csoporttal beszállt a Nokie Here megvásárlásába. (Fejlett térképalkalmazás nélkül ugyanis nincs önvezető autó – lásd a Google megerősödését.)

A Mobileye hozza az üzletbe azt az intelligens képfeldolgozáson alapuló ütközésmegelőző rendszert. A cég EyeQ5 rendszere egy kamerával képes meghatározni az autó helyzetét a forgalomban. A Mobileye Road Experience Management (REM) technológiája valós idejű, precíz helymeghatározást kínál.

Az Intel az autók összekapcsolását, valamint a működtetésükhöz szükséges infrastruktúrát (processzortól az adatközponti megoldásokig) viszi az együttműködésbe.

Elengedett kormánnyal

Az együttműködés nem nélkülözte a hangzatos célokat. 2021-ben forgalomba kerül az első teljesen önvezető BMW, az iNEXT modell. A cél az, hogy megvalósulhasson az ún. "aktív figyelem nélküli" (ez az önvezető autók 3. szintje), majd pedig az "odafigyelés nélküli" szint (4. szint) az autókban. Ez utóbbihoz értelemszerűen már a kormány is fölösleges lesz a járművekben. Jelenleg csak kormánnyal engedélyezik az önvezető autók forgalomba bocsátását. Mint azt a Bitport is megírta, a májusban halálos balesetet okozó Tesla esetében is külön rendszer figyeli, hogy az autó vezetője a kormányon tartja-e a kezét, hogy veszély esetén azonnal átvehessen a vezérlést a robotpilótától.

A végső cél azonban az 5. szint: ekkor az autó valóban önjáró, úgy is tud közlekedni, hogy nincs senki az autóban. Az ugyan a közleményből nem egyértelmű, hogy ezt mikorra tartják megvalósíthatónak, de úgy fogalmaznak, hogy az 5. szint elérése "2021-re önvezető gépjármű flották járják az utakat, és lefektetik egy teljesen új üzleti modell alapjait a hálózatba kapcsolt, mobil világban."

Mobilitás

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.