Idén márciustól vezeti a Cisco Magyarországot Horváth Krisztina, aki a vállalat hazai kereskedelmi, marketing- és műszaki tevékenységének irányítása mellett szerepet vállal a közép-kelet-európai regionális vezetésben is. Az új ügyvezető a pénzügyi szektorból érkezett. Szakmai pályafutását a Magyar Nemzeti Banknál kezdte, majd 1989-ben a Raiffeisen Bank Zrt. munkatársa lett, ahol vezérigazgató-helyettességig vitte, Számos szakmai szervezet munkájában vesz részt, tagja a Hungarian Business Leaders Forum női szekciójának.
Bitport: Mi vette rá, hogy a hosszú pénzpiaci karrierépítés után iparágat váltson?
Horváh Krisztina: A karrieremet a Magyar Nemzeti Bankban kezdtem, utána majd negyedszázadot dolgoztam a Raiffeisen Bankban. Annak ellenére, hogy nagyon szerettem ott dolgozni, eljött az idő, amikor az ember elgondolkodik azon, hogy ha akar még valami tartalmasat csinálni az életben, akkor azt most tegye meg, vagy soha. Ebben a "most vagy soha" állapotban érkezett a Cisco megkeresése.
Bitport: Más az IT-ben női vezetőnek lenni, mint volt a bankszektorban? Milyen kihívások vannak itt, milyenek voltak a bankban?
H. K.: Nem voltak fenntartásaim az IKT- ágazattal szemben, hiszen a banki felsővezetésben sem túl magas a nők aránya, így ehhez már hozzászoktam. Nyilván a változáson kívül az is szükséges volt a döntéshez, hogy az iparág és benne a Cisco mint cég is vonzó legyen. Egyébként nem látok érdemi különbséget, a kihívások sokkal inkább a teljesítményhez kapcsolódnak, nem önmagában az ágazati szemlélethez. Ott is kellett hozni a terveket, eredményeket, és itt is ezt várják el tőlem.
Ráadásul ügyfélkapcsolati háttérrel érkeztem a Ciscóhoz. Noha az ezt megelőző vezetői pozícióm a pénzügyi területhez kötődtek, a pályám során sokat és hosszasan dolgoztam vállalati ügyfelekkel. Vezetőként mindenképpen egyfajta bevonó, megbeszélő értékrendet képviseltem eddig és itt is ezt alkalmazom.
Bitport: Mennyire ismerte korábban a Ciscót, és használta-e a cég eszközeit?
H. K.: Felhasználói szinten ismertem a céget, otthon is Cisco eszközzel csatlakozunk az internethez, és a bankban is használtunk videokonferencia rendszert. Ettől még tanulnom kell, mi az a router, a switch és a többiek. Persze mérnökké biztosan nem fogok válni, de a jelenlegi ismereteimnél sokkal többet szeretnék megtudni a termékekről, a szolgáltatásokról, legalábbis addig a szintig, ameddig otthonosan tudok benne mozogni. Ehhez sok segítséget kapok, a cégen belül többen is vannak, akik a "képzésemmel" foglalkoznak, különórákra járok, de kaptam a Ciscótól technológiai mentort is, akivel hetente egyszer szoktunk ilyen témákról beszélgetni.
Erre szükség is van, mert abban hiszek, hogy csak akkor lehet valamit jól értékesíteni, ha vannak róla ismereteim. A cég vezetője pedig bizonyos szinten az értékesítésért is felel, mivel a tőle elvárt bevételi számok is ettől függnek.
Bitport: Elsősorban mit vár öntől az anyacég?
H. K.: A legfontosabb célkitűzés a növekedés, azaz az eladások növelése. Szervezeti átalakítással kapcsolatos elvárás nincs, de amúgy sincs bennem ilyen szándék. Eleve a mátrix rendszerben működő cégeknél, mint amilyen a Cisco is, kicsit sajátos a vezető helyzete. Egyfelől ugyanis a munkatársak egy része nem a hazai vezetőnek riportol. Másfelől mégis a hazai szervezet vezetője felel tulajdonképpen mindenért, ami Magyarországon a Cisco szempontjából történik. Ilyen értelemben viszont másodlagos, hogy ki kinek tartozik beszámolási kötelezettséggel. Az elsődléeges cél ugyanis az, hogy az ország összességében jól teljesítsen.
Bitport: Mekkora növekedést kell teljesítenie Magyarországnak?
H. K.: A Ciscónál a pénzügyi év júliusban zárul, így még az elődöm (Dalos Ottó – a szerk.) pénzügyi évét írjuk, a következő év tervezése pedig most folyik, így erről még korai volna beszélni. Azt ugyanakkor elmondhatom, hogy kiemelt figyelmet kap az IT-biztonság és az adatközponti terület. Az Internet of Everything trend ugyancsak komoly növekedési potenciált rejt, mivel az arra alkalmas eszközöknek globálisan ma még alig az egy százaléka kapcsolódik jelenleg a világhálóhoz.
Fontos hozzátenni, hogy a Cisco indirekt értékesítési modellben dolgozik, azaz az üzleti forgalmunk jelentős része partnerek bevonásával zajlik. Jelenleg közel 280 partnerünk van Magyarországon, köztük hazai és nemzetközi rendszerintegrátorok, viszonteladók, informatikai vállalkozások.
Bitport: Beszéljünk kicsit részletesebben a Cisco által (is) képviselt technológiákról. Említette, hogy a videokonferencia használatban már gyakorlati ismereteket is szerzett. Ön szerint hol állunk e téren nemzetközi összehasonlításban?
H. K.: A videokonferenciázás elterjedtségében Magyarország még elmarad a világátlagtól, de azt gondolom, előbb-utóbb Magyarországon is beindul, mivel ésszerű, költséghatékony megoldás. A alacsonyabb hazai elfogadottságában valamelyest szerepet játszik az ár is. A Telepresence ugyanis nem tömegtermék. De a Ciscónál is történt változás e tekintetben: a legutóbbi szakmai konferenciáján öt olyan újabb termékkel is előállt, amit a különféle igények kielégítésére méreteztek, és a kezelőfelületük is lényegesen egyszerűbb lett. Ezeknek a termékeknek az árát is jóval alacsonyabbra kötték be, mint a hagyományos nagy rendszerekét.
Bitport: Milyen egyéb elemeket kerülnek még fókuszba a jövőben?
H. K.: Ahogy korábban említettem, a jelenlegi portfolió stratégiai eleme az internetbiztonság. Ezen a területen az elmúlt hetekben-hónapokban több fontos akvizíció is történt, például a Sourcefire vagy a ThreatGRID megvásárlása. Ezekkel a cégekkel olyan technológiákhoz jutottunk, amikkel még intelligensebbé tehetők a biztonsági megoldások.
De ott vagyunk az internetes világ többi meghatározó fejlesztési területén is. A felhő technológiában például már az egyes különálló cloudok összekötéséről beszélünk. Partnereinkkel közösen tervezzük létrehozni a világ legnagyobb globális Intercloud felhőhálózatát. A Cisco a következő két év során több mint egymilliárd dollár értékű beruházással támogatja felhő üzletágát. Fókuszterület a felhőhöz és a big datához kapcsolódóan az adatközponti szerverek piaca is.
Bitport: A hálózati technológiák terén az SDN (Software Defined Network) révén elindult egyfajta váltás. Mi ezzel kapcsolatban a Cisco stratégiája?
H. K.: Az SDN kifejezés több megközelítést is takar. Azt a koncepciót, amelyik az eszköz beépített intelligenciáját teljesen egészében kiváltja egy külső szoftveres megoldással, klasszikus vagy tiszta SDN-nek hívjuk. Azt a megoldást, ahol az eszköz meglévő intelligenciáját programozhatóvá tesszük, és külső alkalmazások révén további szolgáltatásokkal is kiegészíthetővé tesszük, hibrid SDN-nek nevezzük. Utóbbi több szolgáltatást nyújt a felhasználóknak, és a speciális helyi igényeket is jobban kiszolgálja, így a Cisco is a hibrid SDN megoldások mellett tette le a voksát.
Bitport: Ma még a hálózatok jelenleg elérhető sebessége is korlátja a még dinamikusabb növekedésnek...
H. K.: A piaci szereplők viszont készek arra, hogy további nagy befektetéseket hajtsanak végre.
Bitport: Ha már a befektetéseknél tartunk, valamikor a Cisco is klasszikus startupként kezdte. Mostanában mennyire nyitott a kezdő vállalkozások világára? Lát-e lehetőséget arra, hogy a cég Magyarországon is beszálljon a startup bizniszbe?
H. K.: Mint a világ egyik legnagyobb cégfelvásárlója jelen vagyunk az érett, és jelen vagyunk a kezdő vállalkozások piacán is. Éppen mostanában hirdettük meg globális startup pályázatunkat, amin magyar fejlesztő cégek is indulhatnak. Van egy kockázati tőkealapunk is, amelyet a 3TS Capital Partners kezel. Néhány hónapja jelentettük be, hogy ennek révén kimondottan a régió piacára fókuszálva újabb befektetési lehetőségeket keresünk.
Továbbá az Internet of Things trend további támogatása érdekében a Cisco a következő 2-3 év során 150 millió dollárt fordít innovatív induló vállalkozások és a nemzetközi startup közösség támogatására, meghatározott technológiai témákban. Ilyen a big bata, az analitika, az Internet of Things, a mobilitás, az adattárolás, és a tartalom-menedzsment.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak