Statisztikát, grafikont szinte bármiből lehet készíteni, ám lényegesebb kérdés, hogy a kapott eredményből le lehet-e szűrni valamilyen értelmes megállapítást. Első blikkre ez utóbbi nem feltétlenül igaz az alábbi diagramra, ám ha jobban belegondolunk, ez olyasféle őrült beszéd, amiben valóban van rendszer.
Emlegetett sátán
Az elemzői szolgáltatásokat nyújtó FactSet adataira alapozva a Recode összegyűjtötte, hogy az elmúlt bő egy évtizedben hányszor említették meg a Google, illetve az Amazon nevét az Egyesült Államokban a különböző, befektetőknek szánt nagyvállalati megnyilvánulások esetében. Például ha egy negyedéves pénzügyi jelentést követő konferenciabeszélgetésben megemlítették a Google-t, akkor az kapott egy strigulát. Ennyire egyszerűen működött a számlálás, amiből végül ez kerekedett ki:
A Statista által készített grafikonon jól látszik, hogy az előző évtizedben még egyértelműen a Google volt a gyakran emlegetett cég. Az utóbbi években azonban az Amazon nagy léptekkel megközelítette a riválisát. Tavaly zárult az olló, amely az idei évből eddig eltelt időszak adatai alapján mostantól a másik irányba nyílik tovább. A Google, illetve anyavállalata, az Alphabet október 11-ig nagyjából 1500-szor szerepelt más cégek hivatalos pénzügyi megnyilvánulásaiban, míg az Amazon több mint 2000 esetben tűnt fel.
A nyers számokból természetesen nem hámozható ki, hogy pontosan milyen kontextusban bukkantak fel a technológiai óriások, de igazából nehéz elképzelni olyan jellegű említést, amely nem erősítené azt az állítást, hogy ennek a két cégnek komoly hatása van a gazdasági életre. Ha követendő példaként kerültek szóba, akkor azért, ha pedig potenciális riválisként, legyőzendő fenyegetésként, akkor meg azért.
Átrendeződés
Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti számok nem informatikai cégek megnyilatkozásaiból lettek összegyűjtve, hanem az amerikai gazdaság teljes spektrumából. A nem technológiai vállalatoknál felbukkanó említések viszont egyáltalán nem meglepőek hiszen mindkét nagy igyekszik a lehető legtöbb helyre kiterjeszteni jelenlétét. A felrajzolt trend pedig azt mutatja, hogy ebben a versenyben pillanatnyilag az Amazon áll nyerésre.
A Jeff Bezos alapította vállalat könyvek és CD-k online kereskedelmével kezdte, de mára már bőven több, mint egy hatalmas webshop. Az adatközponti szolgáltatásoktól az intelligens otthoni assziszensen át a fizikai bolthálózatig terjed a paletta, és nem úgy tűnik, hogy meg kívánnának itt állni. Az sem véletlen, hogy éppen most keresik a helyét a csekély 5 milliárd dollárból építendő új főhadiszállásnak. A terjeszkedést pedig mind több és több iparágban, szegmensben figyelik aggódva a korábban vetélytársnak egyáltalán nem nevezhető cégek.
Hogy milyen erős hatása van annak, ha egy ilyen kaliberű játékos új területre lép, vagy akár ennek csak az előjele mutatkozik, arról friss, fájdalmas példával szolgál a Blue Apron esete. Az öt évvel ezelőtt alapított startup előre csomagolt alapanyagokat és kész recepteket szállít házhoz, így a vásárlónak csak ki kell bontania a dobozt, elolvasni a teendőket és már készítheti is a vacsorát. Az üzlet annyira jól ment, hogy idén nyáron tőzsdére is lépett a cég, ám nagyjából azzal egy időben jelent meg a hír, miszerint az Amazon a témával kapcsolatos szabadalmat akar bejegyeztetni. A Blue Apron papírjai azonnal meredek esésbe kezdtek, ami mostanáig is tart. A cég részvényárfolyama a kibocsátás után közvetlenül elért 11 dollárról 5 dollárra estek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak