A webes megosztásokból származó forgalom jelentős része a közösségi média publikus csatornáin kívül zajlik, de a hirdetők számára sokkal érdekesebb információt jelenthet.

A dark social (magyarul kb. láthatatlan közösség) kifejezés a webes megosztásokból származó forgalom egy bizonyos részére utal, amely nem a közösségi média publikus csatornáin zajlik, és emiatt a szoftveres analitikai megoldások sem tudnak vele sok mindent kezdeni. Itt elsősorban a chatprogramokban, emailekben vagy fórumbejegyzésekben küldött copy+paste hivatkozásokra kell gondolni, amelyeket a felhasználók célzottan küldenek egy-egy személynek vagy jól meghatározható közösségnek.

A hirdetők és a közösségi marketinggel foglalkozó anyagok figyelme általában a light (látható) platformokra, így például a Facebookra vagy a Twitterre irányul, pedig a tényleges forgalom legnagyobb része éppen a láthatatlan közösségi csatornákon zajlik. A RadiumOne hirdetési szolgáltató 9 ezer fős felhasználói mintán végzett felmérése számszerűsíti is ezeket az arányokat: az összes tartalommegosztás közel 60 százaléka a dark social területén történik, amit egyébként az internetezők 93 százaléka használ rendszeresen.

Cuki a macskám, vedd meg a lakásom

A láthatatlan, általában egy-az-egyben típusú megosztások bizonyos témákban különösen jellemzőek: a kutatás szerint ilyen az elküldött művészeti vagy szórakoztató tartalmak 80 százaléka és a karrier- vagy utazási témák 78 százaléka. Összehasonlításképpen, a dedikált közösségi csatornák a kisállatokban (84 százalék), a családi vagy nevelési kérdésekben (63 százalék) vagy az ingatlanos témákban (55 százalék) erősek – jól látszik, hogy az egyes platformok nem csak a megosztások számában, de azok tárgyában is különbözőek.

A képet tovább árnyalja, hogy minél magasabb egy felhasználó életkora, annál szívesebben használja a dark social megosztásokat: míg a 16-34 éves korosztálynak csak 19 százaléka alkalmaz kizárólag láthatatlan megosztásokat, addig az 55 év felettiek körében ez az arány már eléri a 46 százalékot. A forgalmi források megoszlása egyébként regionálisan is változik, ami esetenként azt jelenti, hogy két különböző kontinensen akár fordított megoszlásokat tapasztalhatunk.

Ez a kutatók szerint azzal a nyilvánvaló dologgal magyarázható, hogy a címzettek körének fokozottabb ellenőrzése nyíltabb kommunikációt tesz lehetővé, míg a közösségi hálózatokban általában csak olyasmit osztunk meg, amit hajlandóak vagyunk ország-világ elé tárni. Ez az evidencia azonban arra is rávilágít, hogy a tartalomszolgáltatóknak és a hirdetőknek értékes információt nem csak a Facebook-analitikából, hanem a dark social elemzéséből is ki lehet nyerni, amely ráadásul az adatmennyiséget és az adatminőséget tekintve is meghaladja a népszerű közösségi hálózatokat.

Minden megosztás érdekel

A RadiumOne szerint ez a felmérés is egyértelművé teszi, hogy a láthatatlan megosztások elemzése egyértelműen jobb megtérülést ígér a közösségi médiára és az online marketingre fordított céges források esetében. Igaz, hogy az úgynevezett clickbackekből (magyarul kb. átkattintásokból) jóval többet lehet összehozni a nagy közösségi oldalakon: ebben a tekintetben a megfordulnak az arányok, és a Facebook adja teljes forgalom háromnegyedét. Ugyanakkor a legnagyobb közösségi oldal öt-hatszoros mennyiségi előnye nem valami lenyűgöző, ha figyelembe vesszük, hogy egy-egy Facebook-megosztás hányszor több felhasználóhoz jut el, mint a személyre vagy kis csoportra szabott üzenetek.

A hirdetési szolgáltató anyagában a rövidített, brandelt URL-ek alkalmazását javasolja az egyes honlapokon működő megosztási lehetőségekben, mondjuk a "read more" linkekben. Ezek állítólag a témától függően többszörösére növelhetik a megosztott hivatkozások átkattintási arányát, és ami még fontosabb, alkalmasak a fogyasztók viselkedésének valós idejű elemzésére a dark social csatornákon – kezdve például azzal, hogy a legtöbb analitikai a dark social megosztásokat eleve direkt forgalomnak értékeli, ami tökéletesen félrevezető.

Természetesen a kutatást végző RadiumOne éppen ilyen megoldást kínál az ügyfeleinek: erről az érdekes, de legalább annyira kiábrándító technológiáról és a felmérés részleteiről itt olvasható részletesebb leírás PDF formában.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.