Sanghajban épülhet fel a második Gigafactory, közben a Tesla magába olvasztaná Elon Musk másik cégét, a napelemeket gyártó Solar City-t.

A Bloomberg értesülése alapján Sanghaj lesz a befutó a Tesla Motors új termelési központjának lehetséges helyszínei közül. A beruházás értékét a lap bennfentes forrásai 9 milliárd dollár környékére teszik. A hírek szerint a sanghaji központú – amúgy a kínai állam tulajdonában lévő – Jinqiao Group már alá is írt egy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot a Teslával a gyártóüzemek létesítményeinek felépítésről, amelyhez a felek 30-30 milliárd jüannal (nagyjából 4,5 milliárd dollárral) járulnának hozzá. Ez a kínai vállalatcsoport részéről javarészt a szükséges ingatlanterület biztosítást jelenti.

A beruházás valószínűleg nem csak a második Gigafactory elindítását, de a kínai piacon működő értékesítési hálózat felállítását, töltőállomások telepítését és egy új kutatás-fejlesztési központ létrehozását is magában foglalja. A kínai gyártás ezen felül az árversenyben is a Tesla segítségére lesz, mivel a gyártó modelljei a 25 százalékos importilleték elkerülésével versenyképesebbé válnak az európai luxusmárkákkal és a kínai gyártású járművekkel szemben.

A Tesla szóvivője nem kommentálta a Bloomberg beszámolóját, a lépés azonban simán illeszkedne abba a trendbe, amelynek értelmében a nagy autógyártók sorban húzzák fel kínai gyártóegységeiket, a helyi szabályozáshoz igazodva 50 százalékban tulajdonolt vegyesvállalatok formájában. Újabban így tett a Ford, a Hyundai és a Nissan is, nem beszélve a már korábban megjelent piaci szereplőkről (General Motors, Volkswagen stb.), az egyes kínai régiók és ipari-pénzügyi központok pedig komoly versenyben állnak egymással, hogy magukhoz csábítsanak egy-egy autóipari befektetést.

Nagyon nagy, nagyon elektromos céget szeretnének

Kedden Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azt is bejelentette, hogy a Tesla Motors 2,8 milliárd dolláros ajánlatot tett a szolártechnológiában utazó Solar City felvásárlására. Musk jelenleg a Solar City elnöki székét foglja el, és mindkét vállalat legnagyobb részvényese, így az akvizíció célja tulajdonképpen egy olyan óriásvállalat felállítása, amely egyszerre láthatja el a fogyasztókat elektromos járművekkel, otthoni akkumulátorokkal vagy szolárrendszerekkel.

A befektetők a jelek szerint nincsenek elájulva az ötlettől, amelyet Musk kézenfekvő lépésnek nevezett. Többségük szerint a Teslának a Teslára kellene koncentrálnia, vagyis az elektromos járművek piacára, és az összevont vagy kibővített tevékenységi kör könnyen azzal járhat, hogy a vállalat elveszíti az eddig rá jellemző fókuszáltságot – nem beszélve a Solar City közel 6,5 milliárd dolláros adósságállományáról, amelyet ezzel szintén magára venne. A Tesla Motors részvényeinek árfolyama a bejelentés napján 13 százalékot zuhant, ami nagyjából 4,3 milliárd dolláros értékcsökkenést jelent – vagyis többet, mint amennyiért a társaság felvásárolná a Solar City-t.

Musk mindezek ellenére feltételezi, hogy az elektromos autók vásárlói a szolártechnológiák iránt is érdeklődést mutatnak, amit egy összevont értékesítési hálózat ki tudna használni, kibővítve mindkét vállalat lehetséges piacát. A Solar City termékeit a jövőben ugyancsak a Tesla márkanév alatt forgalmaznák. Az akvizícióhoz a részvényesek jóváhagyására is szükség van, őket Musk egy csütörtöki megbeszélésen igyekszik majd megyőzni a lépés észszerűségéről; ugyanakkor azt is bejelentette, hogy ő maga, illetve a Solar City-t vezető Lyndon Rive (Musk első unokatestvére) is tartózkodni fog a szavazástól.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.