Az eMAG egyre többet költ működése digitalizálására, hogy kivédje a munkaerőhiány okozta nehézségeket. Catalin Dittel, a hazai leánycég vezetőjével beszélgettünk.

A dél-afrikai hátterű Naspers csoport tagjaként az eMAG a régió egyik legnagyobb online kereskedőjének számít. Jelenleg több mint 8500 márkát és több mint 900 ezer terméket kínál Magyarországon. A magyar leányvállalat élére tavasszal új vezető érkezett. Catalin Dit tizenhárom évet a Microsoft bukaresti irodájában különböző vezető beosztásokban, mielőtt márciusban az eMAG magyar leányvállalatához igazolt.

Bitport: Karrierjének első másfél évtizedét a Microsoft romániai leányvállalatánál töltötte. Miért döntött a váltás mellett?

Catalin Dit: Nagyon szerettem a Microsoftnál dolgozni, de már kellettek az újabb kihívások. A romániai leányvállalat kiskereskedelemért felelős vezetőjeként az ottani munkám során a kezedetektől, azaz 1999-től nyomon követhettem az eMAG működését. Kapóra jött, hogy a budapesti pozícióval kipróbálhatom magam külföldön is. A magyar piac különösen vonzónak tűnt számomra az eltérő vásárlási szokások és a nagyon erős verseny miatt.

Bitport: Nagyjából fél éve áll az eMAG élén, min változtatott márciustól, és milyen tervei vannak a jövőre nézve?

C. D.: Már közel négy éve működik az eMAG Magyarországon. Az első időszak a márkaépítésről és az intenzív növekedésről szólt, de most már másra is kell koncentrálni. A feladatomnak elsősorban a céggel kapcsolatos fogyasztói bizalom erősítését tartom, el akarom érni, hogy az eMAG-ot úgy emlegessék, mint a magyarországi online kiskereskedelmi piac legmegbízhatóbb szereplőjét.

Bitport: A bizalomerősítés azt a célt is szolgálja, hogy eltüntesse a céggel szembeni korábbi feltételezéseket, miszerint a kedvező árak mögött valamiféle trükközés lehet?

C. D.: Először is le kell, hogy szögezzem a magyarországi cég kezdettől fogva törvényesen, minden szabálynak megfelelően működik. A tulajdonosaink azt várják el tőlünk, hogy a lehető legjobb ajánlatokkal álljunk elő, és ez nemcsak a mindenkori árat jelenti, hanem a teljes ügyfélélményt, a garancia, a reklamáció, a visszáru rugalmas, térítésmentes kezelését, a fizetés egyszerűsítését, a gyors kiszállítást stb. Mindezek erősítik a vevők lojalitását. Ha már utóbbiról esik szó, tervezünk majd egy törzsvásárlói programot is.

A befektetők már eddig is rendegetg pénzt áldoztak arra, hogy minél jobban megismerjük a tényleges ügyféligényeket, és hogy fel lehessen futtatni az itteni üzletmenetet. Az eredmény őket igazolja, a cég a látogatottság alapján már az első a magyarországi online kiskereskedelemben, a forgalmat tekintve pedig a második legnagyobb.

Bitport: Milyen elvárásai vannak a magyarországi céggel kapcsolatban?

C. D.: Jelenleg az online kiskereskedelmi térben barangolók között nyolcból egy már járt a webshopunkban. Ahhoz, hogy minden szempontból piacvezetők legyünk, szerintem nagyjából egy év kell. Egyébként nem is a vezető pozíció megszerzése a legnehezebb, hanem annak a megtartása.

Közel háromszázan dolgoznak jelenleg az eMAG-nál, beleértve az üllői raktárbázisunkon dolgozó közel száz főt is.A rendkívül gyors növekedés sok feladatot ad a logisztikának, a következő négy évben meg akarjuk ötszörözni a forgalmunkat, mivel azt látjuk, hogy még bőven van tartalék az itteni piacban.

Bitport: Pedig a piackutatók egy ideje már lassúbb növekedéssel számolnak, erre utal a piacon végbemenő konszolidáció is. Ön másként látja?

C. D.: Előfordulhat ütemváltás, de a potenciál benne van a piacban, és mi mint a piac egyik meghatározó szereplője méretünkhöz mérten akarjuk kiaknázni ezt a potenciált  Ezért dupláztuk meg például idén a raktárkapacitásunkat, és eurómilliókat fordítunk a raktározás automatizálására, hogy ezáltal is lerövidítsük azt az időt, ami alatt eljut a vevőhöz a megrendelt áru. Emellett a létszámot is mintegy 25 százalékkal tervezzük növelni még az idén, ami nagyjából 70 főt jelent.

Bővíteni akarjuk a termékportfoliónkat is, az ősz folyamán megközelítjük az egymillió ternéket. Mondhatni már egy egész bevásárlóközpontot viszünk a vevőinkhez. Idén több új kategóriát is bevezetünk, például erősen fókuszálunk a divatcikkekre.

Bitport: A divatcikkek, a ruházat, a cipő vagy a kiegészítők kapcsán mindig felmerül, hogy ezek jellemzően olyan termékek, melyeket ajánlatos vásárlás előtt felpróbálni. Nem félnek attól, hogy ezeknél költséges lesz a nem megfelelők termékek visszáruzása vagy csak a méretcsere?

C. D.: Ezeknek a csapdáknak az elkerüléséhez segítségül hívjuk a tulajdonos Naspers csoport egyik tagját, az ezen a területen profinak számító Fashion Days céget. Ők már nagyon régi szereplői az online divatáru piacnak, építhetünk a tapasztalataikra.

Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ezeknél a termékeknél az átlagnál gyakoribb a visszáruzás, de ezekre is érvényes marad a ki- és visszaszállítás térítésmentessége. Ugyanakkor az is növeli a bizalmat a vevőkben, hogy még egy ennyire kiszámíthatatlan terméknél is vállaljuk a kihívást.

Bitport: Ha már a kihívásoknál tartunk, hírek szerint a munkaerőhiány már a webes kereskedelmet is elérte, például a raktározási és kiszállítási feladatoknál. Mit érez ebből az eMAG?

C. D.: Ez az aktuális kihívások egyik legfontosabbika. És igen, minket is érint. A további növekedésünkhöz számos pozícióba, a raktárunkba is keresünk embert. Nagyon szűkös a hazai kínálat a szakképzett munkavállalókból. A logisztikai feladatokat ugyan szerződött partnereinkkel oldjuk meg, de közvetve nekünk is nehézséget okoz, hogy aból a szakmából is nagy a külföldre vándorlás, miáltal a szállítási kapacitások csökkentek.

Bitport: Váltsunk témát. A webes kereskedelemnek egyre nagyobb részét teszi ki az ún. FMCG, azaz a napi közszükségleti cikkek forgalma. Önök hogyan reagálnak erre a trendre?

C. D.: Az eMAG, ahogy sok más az e-commerce cég, az elektronikával kezdte, amivel a fiatalabb korosztályt meg lehetett célozni. Ma viszont már egyre több nagyon egyszerűen kezelhető app segíti az online vásárlást, miáltal mind a termékek, mind a megcélzott vevők köre bővülhetett.

Nagyjából két éve leválasztottunk egy külön értékesítő csapatot az FMCG termékcsoportra. Most nagyjából huszan dolgoznak ezen a területen. Egyelőre egy szűkebb kínálattal indultunk el, amit tovább akarunk bővíteni, hogy a termékkínálatunk egyre nagyobb részét töltsék ki majd a napi cikkek. A cél az, hogy one stop shopping hellyé fejlődjünk.

Bitport: Ebbe már az élelmiszerek is beletartoznak?

Catalin Dit
ügyvezető igazgató, eMAG
A Bukaresti Műszaki Egyetem elvégzése után a Microsoft ottani irodájában kezdett dolgozni. Az eMAG-gal a szoftvercég kiskereskedelemért felelős vezetőjeként ismerkedett meg. Idén márciustól irányítja a kereskedő cég magyar leányvállalatát.

C. D.: Egyelőre nem, illetve a friss változatai még biztosan nem. Tartós élelmiszerek, konzervek, például bébiételek vagy kutyaeledel árusításán viszont gondolkodunk.

Bitport: Nagy a verseny az online kiskereskedelemben, ahol az egyik versenyelőny a személyre szabott ajánlat lehet. Önök dolgoznak ilyen megoldáson?

C. D.: Igen. A régióban 700 programozó dolgozik többek között mesterséges intelligencián alapuló fejlesztéseken. Emellett egy ideje rendszeresen gyűjtjük a tranzakciók során keletkező adatokat, hogy azokat elemezve személyre szabható ajánlatokat adhassunk.

De ez csak a fejesztések egyik iránya. Nagyon fontosak azok a fejlesztések is, amelyek magát a vásárlási folyamatot teszik gördölékenyebbé. Például akik a kártyaadataikat felteszik a rendszerünkbe, azok már használhatják a one-click fizetést, de más fizetéskönnyítési megoldásokban is gondolkodunk. A tervek szerint napokon belül indulhat a részletfizetés lehetősége, ami az online kereskedelemben még nem igazán elterjedt módszer.

Ide tartozik a mobil vásárlás, ma már a megrendelések közel 20 százaléka a mobil appunkból érkezik. Magyarországon ugyanakkor a fizetésben meglehetősen konzervatívak az emberek, nagyon sokan fizetnek kiszállításkor és készpénzzel.

Bitport: Beszéljünk az üzleti mutatókról is. Idén is tartható a korábbi évek kétszámjegyű növekedése?

C. D.: Továbbra is jóval a piaci átlag felett szeretnénk növekedni. Erre az évre a piackutatók 25-35 százalékos piacnövekedést jósolnak, mi ezt háromszorosan tervezzük felülmúlni.  

Bitport: Idén milyen meglepetéssel készülnek a Black Fridayre? Tavaly a személyautó és az utazási ajánlat volt a nagy újdonság.

C. D.: A tavalyi meglepetések beváltak, és azóta bekerültek az állandó kínálatba is. Arról azonban, hogy idén mivel készülünk a Fekete Péntekre még nem szeretnék beszélni, az legyen meglepetés.

Piaci hírek

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.