Kezd magára találni a PC-piac az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban, derül ki az IDC második negyedévi összesítéséből. A régióban összességében még mindig a piac zsugorodását mutatják a számok, de a csökkenés olyan kicsi, 0,6 százalék, hogy ez már a stabilizálódásra utal. Van olyan szegmens, ahol ráadásul impozáns bővülést mért a piackutató.
Az EMEA piac mostani zsugorodása egyébként pont akkora, amekkora növekedést mért az előző negyedévben a piackutató a globális piacra.
Mindenki notebookot vesz
Összesen 15,9 millió PC-t szállítottak a gyártók a második negyedévben. A nyugat-európai értékesítések 2,1 százalékkal csökkentek éves összevetésben, míg a CEMA országai összességében 1,8 százalékos pluszban zártak. Nyugat-Európa teljesítményét a desktop-eladások 7,8 százalékos csökkenése rontotta le, amit a notebokok enyhe növekedése nem tudott ellensúlyozni. Főleg Nagy-Britannia piacán szenvedtek a gépgyártók: a Brexit okozta bizonytalanságok miatt az ottani piac 11,8 százalékkal csökkent.
A legjobban a laptopok mentek, ezek értékesítése a teljes régióban 3,1 százalékkal bővült. Ez a jó eredmény elsősorban a kelet-közép-európai országoknak (5,2 százalékos növekedés), valamint a közel-keleti és afrikai térségnek (11,1 százalékos plusz) köszönhető. Nyugat-Európában a laptopértékesítések lényegében stagnáltak, ott mindössze 1,4 százalékkal több gépet adtak el, mint az előző év azonos időszakában.
A növekedés leginkább az intézményi vásárlásoknak köszönhető. Az ilyen ügyletekhez köthető értékesítések a régió jobban teljesítő keleti és déli országaiban (CEMA) 18,6 százalékkal, Nyugat-Európában viszont csak 3 százalékkal nőttek. A különbség a végfelhasználói vásárlásokban is megmutatkozik: míg a CEMEA országaiban összességében 3,5 százalékkal több laptopot adtak el, mint egy éve, Nyugat-Európában 2 százalékkal kevesebb ment el a konzumer piacon.
Ugyanakkor a hagyományos asztali PC-k iránti kereslet továbbra is csökken. Az EMEA-ban 8,3 százalékos mínuszt mértek a piackutatók a tavalyi második negyedévhez képest.
Az IDC vezető elemzője, Malini Paul szerint fontos jel, hogy két egymást követő negyedév is a piac magára találását mutatja. Az elemző arra vezeti vissza a notebook-értékesítés erősödését, hogy az intézményi vásárlóknál egyre elfogadottabbá válik a mobilitás.
Ketten elviszik a piac felét
A gyártók rangsorában a HP vezet (lásd a fenti táblázatot), 4,2 millió gépet szállított le a második negyedévben – 3,2 százalékkal többet, mint egy éve –, amivel a piac 26,5 százalékát fedi le. A Lenovo közel 5 százalékkal tudta növelni a szállításait, 3,3 millió géppel a piac 20,6 százalékát szerezte meg. Mögöttük lényegesen szorosabb a verseny alakult ki: a Dell és az Asus között mindössze 2 százalék a különbség, míg az Acer kevesebb mint 1 százalékkal szorult az ötödik helyre.
A negyedév nagy vesztese egyértelműen az Asus. Míg a múlt év azonos időszakában fej-fej mellett haladtak a Dell-lel, és darabra ugyanannyi gépet szállítottak, addig az idei második negyedévben az Asus nagyon visszaesett, közel 15 százalékkal kevesebb gépet tudott eladni, mint tavaly.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak