Előreláthatólag decemberben jelenik majd meg a Chrome 55, amiben a Google lecseréli a Flasht HTML5-re, jelentette be a keresőóriás. Ennek során megjegyezte a vállalat, hogy noha a böngésző plug-in kulcsszerepet játszott az internetes videózás széles körben való elterjedésében, már megérett a cserére. A Google szerint a váltással nem csak a biztonság javul, de kimutathatóan csökken a mobil eszközök energiafelhasználása, illetve felgyorsul a multimédiás tartalommal bíró weboldalak beöltése is.
"A HTML5 jóval könnyebb és gyorsabb, a tartalomelőállítók pedig szívesen váltanak a gyorsabb oldalbetöltés és az alacsonyabb akkumulátorhasználat miatt – nyilatkozta Anthony LaForge, a Chrome-ban használt Flashért felelős kurátor egy blogbejegyzésben – A reszponzivitás tekintetében számos oldal esetében lesz javulás."
A Flash visszaszorítása ugyanakkor már szeptemberben elkezdődik: a Google ekkor adja ki a Chrome 53-at, amiben a plug-in már blokkolásra kerül. Nem hagyta ezt megjegyzés nélkül a Flash létrehozója, az Adobe. A vállalat – közlése szerint – is a HTML5-ben látja a webes platform jövőjét.
"Szorosan együttműködünk az olyan cégekkel, mint a Mozilla, a Microsoft és a Facebook, hogy segítsük ezeknek a nyílt szabványoknak a terjedését. A Google döntése része annak az egész iparágra kiterjedő fejlődésnek, melyre az Adobe is komoly energiákat fordít" – írta a vállalat.
Egy formátum alkonya
Az egykor de facto standard abban segítette a website-ok tulajdonosait, hogy külön alkalmazások telepítése nélkül, böngészőből futtathatóvá tegyenek olyan multimédiás tartalmakat, mint online játékok, video streaming, interaktív reklámcsíkok és hasonlók. A Flash Player azonban egy ideje már kiesett a pixisből; számos techvállalat és egyéb szervezet döntött úgy, hogy megszabadul a plug-intől, annak energiaigényes működése és biztonsági kockázatai miatt.
Népszerűsége a HTML5 terjedésével kezdett zuhanni; ahogy az onlinevideo-iparág egyre inkább az új szabvány irányába fordult, úgy fogyatkozott a levegő a Flash körül. Mivel a HTML5 kifejezetten úgy készült, hogy kiterjesztések nélkül legyen képes grafikai tartalmak megjelenítésére, nem volt kérdés, hogy idővel ki fogja szorítani a Flasht korábbi helyéről.
Többek között olyan lépések verik bele a szöget a formátum koporsójába, mint a Google bejelentése, mely szerint a cég display hirdetéseket kiszolgáló rendszere átáll a HTML5-alapú reklámokra. A döntés magyarázataként természetesen az ügyfelek minél teljesebb körű kiszolgálását jelölték meg, hiszen a Flashsel szemben a HTML5 kiválóan megjeleníthető mindenféle felületen, legyen az okostelefon, táblagép vagy éppen hagyományos számítógép.
A menetrend szerint idén június 30-ától sem az AdWords, sem a DubleClick Digital Marketing rendszere nem fogadja a Flash-alapú tartalmakat. Majd egy újabb féléves periódust követően, jövő év január 2-ától már a korábban feltöltött Flash-reklámok sem fognak futni a cég hirdetési platformjain. Egyetlen kivételt a videós hirdetések jelentik, azokra - egyelőre - nem vonatkozik a szigorítás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak