A közösségi mamut figyelme a valós idejű megosztás felé fordult, amivel a Twittertől, de mindenki mástól is komoly pénzeket szippanthat el.

A Facebook nemrég tette közzé negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit, amelyek hatására szinte azonnal 13 százalékot emelkedett részvényeinek árfolyama a New York-i technológiai tőzsdén. A papírok jelenleg 15 százalékos pluszban várják a következő napi kereskedést, közelítve a valaha volt legmagasabb árfolyamot. A felfutás egyik oka, hogy a vállalat 5,84 milliár dolláros bevételt jelentett, ami jó félmilliárddal haladta meg az elemzői várakozásokat, éves összehasonlításban pedig 52 százalékos növekedést jelent.

A negyedév végére a közösségi oldal havi 1,59 milliárd, illetve napi 1,04 milliárd aktív felhasználót szolgált ki, ez rendre 21 és 17 százalékos bővülés a tavalyi látogatottsági adatokhoz képest. Ennél is fontosabb, hogy havonta 1,44 milliárd, naponta pedig már 934 millió felhasználó csatlakozik mobil eszközökről a Facebookra, és a fenti kulcsértékek stabil növekedése mellett a Facebook mobil üzletága egyre jövedelmezőbb.

Tényleg átköltöztek mobilra

A mobilos (elsősorban hirdetési) szolgáltatások 2015 utolsó három hónapjában már a társaság összes bevételének 80 százalékát termelték ki, szemben a tavalyi 69 százalékkal – a villámgyors fejlődést jól mutatja, hogy a vállalat 2012-es tőzsdei megjelenésekor ez az arány mindössze 23 százalékos volt.

Figyelemre méltó, hogy a Facebook költségei nem növekedtek a bevétellel arányosan. Igaz, a cég operatív igazgatója, Sheryl Sandberg a következő pénzügyi évre az előző évinél nagyobb költekezést ígér, ami a tervezett befektetések nyomán a non-GAAP költségsoron elvileg a kiadások 45-ről 55 százalékra való emelkedését jelenti majd.

A vállalat egyébként a legtöbb pénzt továbbra is Észak-Amerikában és Európában keresi. Ázsiából és a világ többi részéről bevételeinek mindössze 25 százaléka származik, miközben felhasználóinak közel kétharmada ezekben a régiókban él. A Facebook egy átlagos amerikai felhasználón évente 13,54 dollárt keres, míg az európaiak fejenként 5,5 dollárt, az ázsiai és csendes-óceáni régióban élők 1,59 dollárt, a Föld más részein lakó felhasználók pedig 1,22 dollárt hoznak a konyhára.

Valós időben gondolkodnak

Az idei befektetésekről szólva Sandberg azt is közölte, hogy a Facebook komoly forrásokat szán az úgynevezett valós idejű megosztás fejlesztésére, ami tulajdonképpen nem más, mint a Twitter alaptevékenysége. Erre az egyik legelső példa, hogy a közösségi óriás nemrég indította el a Facebook Sports Stadium nevű hubot, amelyben a felhasználók olyan jelentős sporteseményeket követhetnek élőben, mint amilyen a Super Bowl is lesz néhány nap múlva.

A lényeg itt is az, hogy az egyes események kapcsán egy helyen olvashatók nem csak a saját ismerősök, de például a szakértők vagy celebritások vonatkozó státuszüzenetei, mialatt valós időben lehet követni a mérkőzés eredményét, statisztikáit és a játékkal kapcsolatos egyéb információkat. A szolgáltatás egyelőre az NFL, az Egyesült Államok és az iOS platform keretei közé zárva működik, de más sportok, helyszínek és rendszerek bevonása sem várat sokat magára.

Ez így egy az egyben a Twitter szolgáltatását idézi, azonban a Facebook saját becslése szerint 650 millió sportrajongó felhasználóval rendelekzik, ami önmagában is a Twitter teljes felhasználói bázisának kétszerese. Ráadásul Sandberg nem csak a sportot célozná meg, hiszen a Stadium kapcsán arról is beszélt, hogy a Facebookot egyre több politikus használja valamiféle virtuális városházaként vagy fogadóóraként, és az is rengeteg felhasználót mozgat meg, amikor a rajongók az aktuális tévéműsorok történéseit beszélik meg egymással.

Nem lennénk most Twitterek

A Facebook ezeken az alapokon kezdene saját megoldásokat fejleszteni a valós idejű megosztásra, kiemelve, hogy többféle módon is biztosítani kívánják a Twitter-szerű felhasználói élményt. Ezzel pedig a Facebook nem csak a Twitter, de sok más piaci szereplő zsebéből is komoly hirdetési bevételeket húzhat ki, egyszerűen azért, mert mindenki másnál több felhasználója van. 

Sandberg a beszámoló során részletesen kitért a Facebook targetálási és analitikai folyamataira, amelyekről szólva elmondta: mindenkit arra bátorít, hogy hasonlítsa össze a Facebookot más platformokkal, és vizsgálja meg, melyik ígér jobb megtérülést. Mindez nem a legjobb hír a Twitternek, amely néhány napja cserélte le csaknem teljes vezetőségét, visszahozva az alapító Jack Dorsey-t és vele egy teljesen új stábot.

A cég, bár pénzügyi helyzete stabilnak és fenntarthatónak látszik, egyelőre nem mutat eszeveszett nagy növekedési potenciált. Nem véletlen, hogy mélyrepülésben lévő részvényárfolyama rendszeres találgatásokat indít egy esetleges felvásárlásról, hiszen a társaság 15 milliárd dollár körüli piaci értékénél már fizettek többet közösségi szolgáltatásért – pont a Facebook volt az, ami két évvel ezelőtt 19 milliárdot adott a WhatsApp üzenetküldőért.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.