Magához térni látszik a tabletpiac a két éve tartó nagyarányú visszaesést követően. Már amennyiben a billentyűzettel érkező, drágább 2-az-1-ben termékeket is ebbe a kategóriába soroljuk.
Billentyűzet nélkül kevésbé szexi
Jövőre a táblagépek értékesítése az ideitől várhatóan már csak 1 százalékkal marad el, mivel mérsékelt növekedés tapasztalható a notebookként is funkcionáló 2in1-ok és a Windows tabletek iránti keresletben. Fontos katalizátor lesz az előttünk álló években a nagyvállalati megrendelések felfutása is – állapítja meg legutóbbi elemzésében a Strategy Analytics, amely a 2010-2020 közötti időszak táblagéppiacát tekinti át.
A tableteket manapság három kategóriába sorolják. Az első és legegyszerűbb változat maga a klasszikus táblagép (slate), amelyhez egyáltalán nincs leválasztható/hozzácsatolható billentyűzet. Ezek a készülékek érintőképernyősek és esetleg van hozzájuk az elsődleges tartalombevitelt könnyítő stylus. A slate kategória jó példa az Apple iPad Air 2, a Samsung Galaxy Tab S2, a Huawei MediaPad M2.
A második kategória az úgynevezett pro slate, amihez alapfelszereltségként ugyancsak nem jár levehető billentyűzet, de a márkagazda gyárt hozzá ilyet, amit opcionális kiegészítőként vásárolhatunk meg és amivel akár notebookot is varázsolhatunk belőle. A pro slate kirakatmodelljei az iPad Pro, a Google Pixel C és a Microsoft Surface Pro 4.
A 2-az1-ben készülékeknél a leválasztható/hozzácsatolható billentyűzet nem opcionális, hanem benne foglaltatik a készülék árában. Ide sorolható sok egyéb mellett az Asus Transformer Book T100HA, a Microsoft Surface Book, valamint az E FUN Nextbook Flexx 10.
Az üzleti felhasználónak kell a multi-tasking
Az idei év második felében már jelentős árcsökkenés tapasztalható a 2-in-1 és a hasonló prémium kategóriás tabletek szegmensében. Ezek a típusok ugyanis a fejlődő piacokon egyre nagyobb mértékben váltják ki a PC-ket, ami jótékonyan hat a keresletre. Az ilyen-olyan módon, de billentyűzettel bíró magasabb termékkategóriák 2016 és 2020 között évi 16 százalékos értékesítési növekedéssel számolhatnak, amennyiben folytatódik az árak mérséklődése.
A piackutató szakértői szerint a talpra állításban a legnagyobb szerepe a Windows 10-nek van. Az új operációs rendszer ad erőt a szállítóknak ahhoz, hogy a tableteket bátrabban állíthassák szembe a PC-kel, laptopokkal. A legújabb generációs tabletek processzorai már elég erősek ahhoz, hogy a csúcskategóriás táblagépek fej-fej mellett versenyezzenek a hagyományos személyi számítógépekkel. Ezzel még a profi felhasználók jelentős részét is meg tudják nyerni maguknak.
Oprendszerek harca
Ami pedig az operációs rendszert illeti: noha az androidos táblagépek az olcsó szórakoztató eszközök kategóriájában a jövőben is fontos szerepet játszanak majd, de a felsőbb szegmenseket, különösen az üzleti felhasználóknál inkább a Windows és az iOS eszközök uralhatják.
A Windows-szegmens az évtized végéig évi 9 százalékkal növekszik, miközben az Android egy százalékkal csökken majd. Növekedéssel számolhat az iOS kategória is a következő években, miután kifizetődőnek látszik az Apple erőfeszítése, hogy az iPadet mind jobban elfogadtassa a nagyvállalati felhasználói körrel, a lakossági felhasználókat pedig a hardverben és szoftverben folyamatosan megújuló tabletjeivel veszi rá a régi iPadek cseréjére.
Az Androidnál viszont a szakértők szerint mindaddig várni kell a kiteljesedésre, amíg a régóta a levegőben lógó Android-Chrome fúzió létre nem jön. A Google rendszere ennek hiányában javarészt inkább szórakoztató célú platform marad, ugyanakkor ennek ellenére 2020-ban is még a piac 57 százalékát foglalja majd el.
Fő hajtóerő a vállalati mobilitás népszerűsége
A vállalati mobilitás népszerűségét mutatja, hogy az üzleti felhasználású tabletek szegmense 2016-2020 között évi 9 százalékos növekedéssel számolhat, amit annak köszönhet, hogy a táblagépek elfogadottsága meglehetősen kedvező a nagyvállalati alkalmazottak körében. Ennek nyomán a cégek tovább folytatják az érintőképernyős eszközökre fejlesztett üzleti alkalmazások finomítását, az ezekre fordított beruházásokkal egyetemben - vélik a kutatók.
A már most is igen népszerű Surface Pro tablet és a Windows 10 arra ösztönzi a mobileszköz- és a PC-gyártókat, hogy minél több üzleti táblagépet hozzanak piacra. Maga a Microsoft is egyre inkább a mobilos irányba fordítja operációs rendszere fókuszát és egyéb technológiáit.
Az Apple iPad Prójától is a vállalati célú tabletek felfutása várható, miután az üzleti felhasználók egyre szívesebben cserélik le erre a nagyobb és erősebb eszközre a sokat utazó alkalmazottak személyi számítógépeit.
Hazai helyzet
Az IDC Magyarország felmérése alapján itthon is feljövőben van a prémium termékkör, és a következő évekre vonatkozó előrejelzések is optimisták. Hazánkban 2015-ben mintegy 419 ezer táblagépet értékesítettek, melyeknek még csupán 4,7 százaléka tartozott a leválasztható billentyűzetű termékcsoportba, idén viszont arányukat már 7,4 százalékra becsülik az elemzők. A 2-in-1 gépek aránya két év múlva lépi túl a 10 százalékos részesedést, 2020-ra pedig eléri a 13,5 százalékot. Addigra a teljes táblagéppiaci darabszám viszont már 350 ezer alá kerül.
A hazai összesítésben nincs adat arra, hogy mennyit vásárolnak a leválasztható billentyűzetű tabletekből az egyes felhasználói csoportok. Mindössze annyit tudni, hogy a teljes tabletpiacon az üzleti megrendelések aránya 10 százalék alatt marad, és az évtized végére is csak 11 százalék lesz.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak