A kormányzati szervek és az informatikai, távközlési cégek után a biztosítók is szeretnék kiaknázni az adatgyűjtésben rejlő lehetőségeket.

Egy adott gépkocsi biztosítási díját jelenleg a legtöbb cégnél teljesen általános személyes adatok (lakhely, kor, nem stb.) alapján próbálják finomhangolni, azaz a kockázatnak megfelelő összeggel ellátni. Ezt a módszert azonban már alaposan meghaladta a tudomány, hiszen az autókba rakott szenzorokkal sokkal pontosabb képet lehet(ne) kapni egy vezető egyéni stílusáról. Egy bökkenő azért van, az autósok többsége valószínűleg nem rajong az ötletért, hogy immár a biztosítójuk is valós időben tájékozódjon arról, éppen hol jár, és nem mellesleg mennyivel hajt.

Amerikai úttörők

Nálunk egyelőre nincs tudomásunk hasonló kezdeményezésről, mindenesetre az Egyesült Államokban már több társaság kísérletezik az ügyfelek ilyen szintű monitorozásával. Ennek előnye természetesen jól kommunikálható az emberek felé, hiszen ha a biztosító látja, hogy az autós nem a Hazárd megye lordjai sorozatot akarja napi rendszereséggel újraforgatni, akkor akár 30 százalékkal is csökkentheti a díjat.

A bökkenő azonban az, hogy a kedves ügyfelek - minő meglepetés - annyira nem lelkesednek ezért a digitális pórázként funkcionáló új lehetőségért. Az amerikai székhelyű Progressive biztosítónál például az előzetes felmérés arra jutott, hogy az emberek 40 százaléka abszolút elutasító volt. Ennek ellenére belevágtak, miközben több más cégnél is gőzerővel halad a kísérletezés. A nyomkövetés konkrét módja eltérő és még elég képlékeny, hogy mi válhat be: mobilos alkalmazás, külön beszerelhető szenzor, illetve az autók fedélzeti számítógépének, egyéb beépített eszközeinek felhasználása is felmerült.

A Progressive-nél bő egy éve indult a kísérleti adatgyűjtési program, amelyre a jelentkezőket a biztosítási díj 10 százalékos csökkentésének ígéretével toborozták. További engedményt jelentett, hogy a teszt során a hagyományos értékelésnél rosszabb besorolást kiérdemlő vezetőket sem büntették kockázati felárral. Az azóta beérkezett adatok alapján a sofőrök közel 80 százaléka jobb képet adott magáról, mint az általános profilozás, azaz ők díjcsökkentésre számíthatnak.

A cég tájékoztatása szerint az új ügyfelek nagyjából negyede hajlandó részt venni a programban. Egy másik biztosító saját mobil alkalmazását használja hasonló célra. Ebben az esetben nagyjából egyharmadra tehető a "megfigyelésre nyitott" autósok aránya.

Nem ma kezdték

Természetesen a potenciális károkozók mind pontosabb kiszűrését a biztosítók nem tegnap óta próbálják megoldani technológiai eszközök bevetésével. A járművezetők volán mögötti viselkedését már a 90-es években megpróbálták monitorozni, ám az akkori technikai háttér miatt ez egyszerre volt körülményes és drága, így egyáltalán nem terjedt el.

Az okostelefonok, az internetes lefedettség, az autókba épített szenzorok és fedélzeti számítógépek fejlődése azonban ma már ezeket a problémákat könnyedén eltűnteti. Nemsokára pedig valószínűleg nem csak Amerikában, de itthon is megkereshet majd minket a biztosítónk azzal, hogy van egy rendkívül kedvező ajánlata. Kérdés, mennyit ér meg nekünk egy újabb digitális póráz?

Cloud & big data

Sokáig akar élni? Akkor van egy rossz és egy jó hírünk

A legjobb évszázadban élünk ahhoz, hogy a lehető legtovább élhessünk egészségesen. Ehhez viszont nem elég csupán bízni a modern orvostudományban, tenni is kell érte. Szerencsére a viselhető elektronika ebben óriási segítséget tud nyújtani.
 
Rengeteg a szenzor és a mérési információ, melyek összegzése és értelmezése megoldandó feladatként tornyosul az adatközpontot üzemeltetők fölé.
Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.