A Facebook szerint, a tavalyi elnökválasztás környékén. A közösségi oldal ezer új cenzort vesz fel, de túl sokat így sem tehet.

Az amerikai elnökválasztás körüli hónapokban az Egyesült Államok nagyjából 10 millió Facebook-felhasználója látott olyan, politikailag megosztó hirdetéseket a Facebookon, amelyeket Oroszországból vásároltak – közölte hétfőn a közösségi oldal üzemeltetője. A Facebook most először hozott nyilvánosságra adatokat azóta, hogy a választások kapcsán felkapott téma lett a hálózaton terjedő álhírekből és a közvélemény befolyásolására szervezett kampányokból.

A véleménynyilvánítás még nem hazugságkampány

Miután a kérdésre a politikusok, sőt a szabályozó hatóságok is ráharaptak, a Facebook kénytelen volt előállni valamivel, így nekiesett például, hogy elvágja a kamuoldalak hirdetési bevételeit, vagy azonosítsa és kitiltsa az illegális virtuális felhasználókat. A problémára egyébként a Google év elején kiadott jelentése is rámutat: eszerint a társaság két évvel ezelőtt még 780 millió darab, a szerződési feltételekek nem megfelelő reklámot törölt a rendszeréből, tavaly pedig már 1,7 milliárdot.

A Facebook májusban bejelentette, hogy 3 ezer új alkalmazottat vesz fel a nem kívánatos (nem feltétlenül politikai jellegű) tartalom kigyomlálására, ami egy 2 milliárd felhasználóval működő rendszer esetében nyilvánvalóan nem kis feladat. A vállalat most újabb ezer alkalmazott munkába állítását ígéri, akik a hirdetéseket fogják validálni, különös tekintettel a választások befolyásolását célzó tevékenységre.

Egy választást természetesen nem csak de facto hazugságokkal lehet befolyásolni. A Facebook a felhasználási szabályokért és kommunikációért felelős alelnöke, Elliot Schrage a legfrissebb közleményben is igyekszik tisztázni, hogy a véleménynyilvánítás joga akkor is megillet valakit, ha nézőpontja nem egyezik a Facebook üzemeltetőjének álláspontjával. Ez pedig akkor is igaz, ha egy külföldi nyilvánít véleményt mondjuk az amerikai politikáról, mint ahogy nyilvánvalóan az amerikaiakat sem korlátozzák abban, hogy megnyilvánuljanak a többi ország politikai eseményeivel kapcsolatban.

Szigorúbb szabályozás és pontosabb azonosítás

A Facebook most közölt statisztikája szerint egyébként 3 ezer, Oroszországból feladott hirdetésről volt szó, ami 44 százalékban a választások előtt, 56 százalékban pedig azután jelent meg a közösségi hálózaton, 10 millió amerikai felhasználó képernyőjén. A cég korábban azt állította, hogy a hirdetések aukciós rendszere miatt a szóban forgó üzenetek negyedét soha nem látta egyetlen felhasználó sem.

Az Oroszországból származtatható kampányok összesen 100 ezer dollárba kerültek, a hirdetések 99 százalékára kevesebb mint ezer dollárt költött a megrendelő. Schrage ugyanakkor nyitva hagy a közleményben egy kiskaput is, amennyiben úgy fogalmaz, hogy a vizsgálatokat nem zárták le, és a jövőben még találhatnak további, orosz eredetű amerikai hirdetéseket is. A dolog annyiban mindenképpen kényes, hogy a felhasználási feltételek betartásával tényleg semmi akadálya "A" országból feladni egy "B" országot célzó hirdetést, és az ilyen irányú filterezést elvárni sem lehet a közösségi oldaltól – ahogy például a gyilkosságról, öngyilkosságról szóló vagy pornográf tartalom szűrése sokkal egyértelműbben megoldható.

Jelenleg körülbelül 5 millió fizető hirdető van jelen a Facebookon egy időben, így a hálózatnak komoly problémát jelent, hogy teljeskörűen érvényesítse a saját házirendjét. Ezzel kapcsolatban a hétfői közlemény további szigorításokat ígér, bár arra nem tér ki, hogy pontosan milyen tartalmakat célozna az új korlátozás. Az viszont kiderült, hogy a jövőben részletesebb dokumentációhoz kötik majd az olyan kampányok futtatását, amelyek egy (elnök)választáshoz kapcsolódnak, egyebek mellett feltételül szabnák a feladó cég vagy szervezet pontos azonosíthatóságát.

Közösség & HR

Ők most a világ technológiai vezetői

Az IT világ száz legbefolyásosabb vállalatának csúcsán történt némi változás, de azért az igazán nagy nevek továbbra is vezető pozícióban maradtak.
 
Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.