Az online játákipar 25 legnagyobb szereplője összesen 70,4 milliárd dolláros forgalmat produkált 2016-ban, 17 százalékot húzva rá a 2015-ös bevételekre. A mezőny élén egyre nyilvánvalóbban jelentkezik az iparág konszolidációja: a Newzoo piackutató adatai alapján a 10 legnagyobb piaci részesedéssel bíró vállalat az összes bevétel 54 százalékát söpörte be.
A legnagyobb hal, a Tencent egymagában is 10 százalékon trónol, sőt 13 százalékot is beírhatunk neki, ha ide számítjuk a kínaiak által 83 százalékban tulajdonolt Supercell eredményeit is. A tavalyi növekedés is szinte kizárólag a top 10-es listán szereplő társaságok stabil teljesítményének volt köszönhető, amelyek 24 százalékos fejlődést követően 53,7 milliárd dollárt zsebeltek be.
Csak a felsőházban volt rendes mozgás
Bár a növekedés esetenként cégfelvásárlásoknak volt köszönhető (az Activision Blizzard például februárban zárta le a King Digital 5,9 milliárd dolláros akvizícióját), jellemzően organikus bővülésről volt szó, a legnagyobb kiadók éltek mindazokkal az előnyökkel, amelyeket piacvezető státuszuk nyomán élvezhettek.
forrás: Newzoo
A 11-25 helyezettek együttesen 16,7 milliárd dolláron osztoztak. Ez egyrészt stagnálást jelent a tavaly előtti eredményekhez képest, másrészt jó összehasonlítási alap a teljes piac növekedésével megegyező mértékben, 17 százalékkal gyarapodó Tencent 2015-ös 8,7 milliárdjához és 2016-os 10,2 milliárdjához.
A második Sony és a harmadik Activision Blizzard egyébként rendre 7,8 illetve 6,6 milliárdot keresett, a leggyorsabb, 50 százalékos ütemben pedig az ugyancsak kínai NetEase hízott az előző évben. Az első tízben egyedül a Nintendónak sikerült gyengébben teljesítenie a 2015-ös szintnél, a japánok 6 százalékkal múlták alul egy évvel korábbi önmagukat.
Nem menő a letisztult mobilos profil
Az elsősorban hazai környezetben vitézkedő NetEase egyébként 4,2 milliárd dollárt legózott össze 2016-ban, és az elemzők szerint a tavalyihoz hasonló ütemben növekszik majd az idén is, ami tényleg a legnagyobb játékosok közé emelné a társaságot.
Az online játékiparban jelenleg nem a tisztán mobil játékokkal foglalkozó cégek rakétáznak, ahogy azt esetleg várhattuk volna, hanem a hagyományos piaci szereplők és a NetEase-hez hasonló, mindenféle internetes kommunikációs és kereskedelmi szolgáltatásban utazó cégcsoportok.
A Newzoo szerint 2017-ben a japán riválisok eredményeinek egymáshoz viszonyított alakulása lesz az egyik legérdekesebb kérdés, ami egyben a különböző üzleti modellek összecsapását is jelenti. A Nintendo egyre nagyobb hangsúlyt helyez a mobil platformra, de ragaszkodik a hagyományos pay-to-play rendszerhez, míg a Sony teljesen ráállt a game-as-a-service modellre a konzolos szegmensben, beleértve a PlayStation Now bejelentett bővülését is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak