A postai küldemények kézbesítése a dróntechnológia egyik kézenfekvő alkalmazási területe, és most az is kiderült, hogy az Egyesült Királyságban a Skócia északi partjai mellett fekvő Orkney-szigeteken valósítják meg először – derült ki a The Register tudósításából. A Royal Mail és a Skyports Drone Services a héten jelentette be az Orkney I-Port drónos kézbesítő szolgáltatás beindítását a helyi kikötői hatóság és a glasgow-i székhelyű Loganair légitársaság támogatásával. A szolgáltatás kezdetben három hónapig fog működni, és a szigetcsoport három egymáshoz közel fekvő szigetét köti össze, amit ideális földrajzi környezetnek tartanak a projekt működtetéséhez.
Utóbbi az azt jelenti, hogy az Orkney I-Port folyamatosan működhet a kiterjesztett látótávolságú (EVLOS) repülésekre vonatkozó szabályozási keretek között, nincs hozzá szükség a látótávolságon kívüli (BVLOS) repülést érintő engedélyekre. A légügyi hatóság szerint ez lehetővé teszi, hogy kihelyezett megfigyelők szemmel kövessék a repülőket, és jelezzék a lehetséges problémákat a távolban (az alapból megengedett 500 méternél messzebb) dolgozó pilótáknak. A küldeményeket Orkney legnagyobb településéről, Kirkwallból a szárazföldön szállítják Stromnessbe, ahonnan a Skyports Speedbird Aero DLV-2 multirotoros drónjai továbbítják őket Graemsay és Hoy szigetére.
Szigetek Japánban is vannak
A The Register cikkéből kiderül, hogy a három sziget hiába van közel egymáshoz, a szigetcsoport más helyszíneivel ellentétben nem kötik őket össze utak vagy hidak, ezért a kézbesítést kompokkal oldják meg. A helyi időjárási viszonyok miatt azonban előfordul, hogy a hajók nem tudnak biztonságosan kikötni, ami komoly késéseket okozhat. Az I-Port működése ezért jelentősen javíthatja rövidítheti a szállítási időket. A lap Orkney és Shetland országgyűlési képviselőjét is idézi, aki szerint a rendszert még csak most tesztelik, így érdemes mérsékelni a rájuk vonatkozó elvárásokat, de mindent érdemes kipróbálni, ami segít fenntartani szolgáltatásokat a szigetek nehezbben megközelíthető részein.
A Royal Mail drónkísérleti részlegének vezetője posta működéséből származó károsanyag-kibocsátás csökkentését emelte ki teljesen elektromos drónok használatával kapcsolatban. Az I-Port projektet egyébként az Egyesült Királyság közlekedési minisztériumának innovációs alapja 150 ezer fonttal (közel 70 millió forinttal) támogatta a Skyportson keresztül. A cikkben arra is kitérnek, hogy Orkney nem az egyetlen hely, ahol a dróntechnológia alkalmazása ilyen irányba fejlődik: az év elején például a Japan Post is bejelentette, hogy együttműködik a helyi ACSL dróngyártóval a negyedik autonómiaszinten működő, szabályozott környezetekben teljes önvezetésre képes repülők alkalmazásában.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak