Az elmúlt néhány évben a technológiai multik teljesen elfoglalták a világ legértékesebb vállalatainak toplistáját: míg korábban csak a Microsoft, utóbb pedig az Apple képviselte őket a lista első öt helyén, addig tavaly már mind az öt helyet a nagy techcégek foglalták el. Az Apple, a Google (Alphabet), a Microsoft, az Amazon és a Facebook együttes cégértéke a 3,3 ezer milliárd dollárt is meghaladta 2017 végén, ráadásul az ötös legalacsonyabb (de még így is 500 milliárd dollárt meghaladó) piaci kapitalizációjával rendelkező Facebook a 2010-es évek elején még simán listavezető lehetett volna.
A Statista Research Digital Economy Compass 2018 című összeállításából kiderül, hogy az előző évben az ötösfogat összes bevétele is a nehezen felfogható nagyságrendben mozgott: közösen majdnem 650 milliárd dolláros forgamat jegyeztek, ami nem csak önmagában hatalmas összeg, hanem majdnem három és félszeres növekedést jelent az évtized eleji eredményekhez képest.
Néhány év alatt híztak ekkorára
A cégek elérése is hasonló gyorsasággal bővül: legfontosabb (hazai) piacán a Google több mint 210 millió embert ér el, de a kiadói oldaról legszűkebb mozgástérben dolgozó Apple is 122 millió amerikai fogyasztónak szolgáltat tartalmakat. A globális elérésre jellemző adat, hogy a Google ma már az összes oldalletöltés közel kétharmadát trackeli.
Egy kicsit távolabbra tekintve az arányok még kiemelkedőbbek. Az Amazon 4400-szor, az Apple 3900-szor annyi bevételt termelt 2017-ben, mint 15 évvel ezelőtt; a Google és a Facebook ennél is gyorsabban növekedett, bár esetükben jóval alacsonyabb bázisról volt szó, a Facebook konkrétan még nem is létezett 2002-ben.
forrás: Statista Research / Digital Economy Compass 2018
A már akkor is veterán multinak számító Microsoft fejlődése nyilván kevésbé látványos, de a másfél évtized alatt összehozott 217 százalékos bevételnövekedés nem kevésbé impresszív teljesítmény a komoly irányváltásokra kényszerülő társaságtól: a korábbi PC-s monopólium mára odáig fejlődött, hogy felhőszolgáltatásokat nyújt a Fortune 500-as cégek 80 százalékának.
Érdekesség, hogy a legnagyobb techvállalatok meghatározó bevételi forrásai annak ellenére igen különbözőek, hogy mind az öten az IT technológiai iparágban működnek. A Google 86, a Facebook pedig 98 százalékban az online hirdetési megoldásokból termel pénzt, miközben a Microsoft bevételeinek 62 százaléka a szoftvertermékekből és -szolgáltatásokból származik, az Amazon forgalmának 82 százalékát az online kiskereskedelem adja, míg az Apple bevételeinek 81 százaléka a hardverek értékesítéséből jön. A 2007 nyarán forgalomba került iPhone egyébként az idei első negyedév végéig már önmagában is több mint 850 milliárd dolláros bevételt termelt az Apple-nek.
Ők uralják a mobil felhasználást
Az egyik legfontosabb közös nevező a mobil felhasználás, amelynek nem igazán akad olyan szegmense, ahol a legértékesebb techvállalatok közül nincs jelen legalább kettő-három (de inkább négy vagy mind az öt). A Statista Research a mobil hardverek, a digitális asszisztensek, a kereskedelmi és fizetési szolgáltatások, a szórakoztatóipar, a kommunikáció és üzenetküldés, a netes böngészés és keresés, illetve a működési-szervezési platformok alapján osztotta fel a mobil alkalmazásokat, besorolva a gyártók legnépszerűbb termékeit:
forrás: Statista Research / Digital Economy Compass 2018
A Statista kutatása nem csak a vállalatok tejesítményéről, hanem az egyes piaci területek diszrupciójáról és a vertikális platformok kialakulásáról is szemléletes adatokat közöl. Ezeket nemsokra mi is külön cikkben szemlézzük, addig is a teljes anyag egy gyors regisztrációt követően itt olvasható.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak