Idén története során először csökkenhet reálértékben az online kereskedelem forgalma. Nem csoda, hogy a magyar webáruházak többségénél rendkívül pesszimista lett a hangulat.

A pandémia okozta globális válság idején az online kereskedelem volt az egyik legjobban teljesítő szektor, amely nemhogy lassult volna, hanem a korábbi tempónál is erőteljesebben tudta növelni forgalmát. A COVID logisztikai utóhatásai, az ukrán háború és egyéb világgazdasági nehézségek okozta aktuális krízis negatív hatásait azonban már az internetes áruházak sem tudják elkerülni.

Mindezt egy friss hazai felmérés eredményei is visszaigazolják. A megugró infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is: szeptemberben az e-kereskedelmi cégek 49 százaléka tapasztalt visszaesést a forgalmában, 33 százalékuk esetében ennek mértéke elérte a 30 százalékot is – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz internetes áruház válaszaiból.

Az infláció, a rezsidémon és a "bivalyerős" forint

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését - a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat jelenleg kivárásra, a jövőre irányuló takarékoskodásra készteti. Az online kereskedők 91 százaléka értékelte úgy, hogy a forint euróhoz és dollárhoz mért jelentős gyengülése negatívan befolyásolja működését, 63 százalékuk szerint ez a hatás jelentős mértékű.

Az online kereskedők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy áruhiányt, vagy egyéb fennakadást tapasztal az ellátási láncban. Az ukrajnai háború kitörését követő hetekben végzett korábbi hasonló felmérésben ez az arány még csupán 23 százalékos volt. Minden ötödik e-kereskedelmi cég azt nyilatkozta, hogy a fennakadások jelentős mértékűek, számos olyan termék van, amelyet jelenleg nem lehet, vagy jóval nehezebb beszerezni, mint a korábbi időszakokban.

A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezont is alapvetően forgathatják fel. Bár a legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevő webáruházak 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető Black Friday idejére. Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre a Black Friday idején.

Az idei karácsonyi szezon legnagyobb kihívása az online kereskedők szerint az alacsony fogyasztói kereslet lesz: 87 százalékuk tartja ezt problémának. 43 százaléknyian tartják kihívásnak az elszálló marketingköltségeket. Az áru- vagy csiphiány 29 százalék szerint befolyásolhatja negatívan a karácsonyi szezont, a megfelelő mennyiségű futár hiányától ugyanakkor a webáruházak 20 százaléka tart.

Viharfelhős égbolt

A helyzet komolyságát mutatja, hogy az idén márciusban elvégzett hasonló felmérés válaszaihoz képest a mostani megkérdezésből lényegesen pesszimistább jövőkép rajzolódik ki a hazai e-kereskedők körében.
 

 

Ahogy a grafikonból is kitűnik, tündérmeseszerű gyors kilábalásra mindössze a megkérdezettek egy százaléka számít már csak, miközben a "túloldalon" a jelenlegi helyzet további romlásával és komoly recesszióval a webáruházak bőven több mint felénél kalkulálnak. Ez a szélsőségesen pesszimista (vagy realista?) csoport tavasszal, az orosz invázió megkezdését követően lényegesen kevesebbet, 32 százalékot tett ki.

Az idei árbevétellel kapcsolatban mindössze a cégek 27 százaléka jelzett 20 százalék feletti növekedést a tavaly forgalomhoz képest. Az online kereskedők közel háromnegyede arra számít, hogy forgalma reálértéken elmarad majd a tavalyitól. 31 százaléknyian pedig nominálértéken is visszaesést várnak.

Mindez egybecseng a hazai piackutató cégek által közzétett várakozásokkal: a GKID például egy hete legfeljebb 8-10 százalékra becsülte az online kiskereskedelmi forgalom bővülését, a Reacty Digital a Kürt Akadémiával közös felmérésében szintén jellemzően 6-10 százalék közti növekedési kilátásokról számolt be egy hónappal ezelőtti elemzésében.

Piaci hírek

Saját tartalmát operálja weboldalakba a Google

A keresőóriás természetesen csak a felhasználók minél teljesebb kiszolgálása miatt szúr be információs panelt aktiváló linkeket olyan oldalakba, amelyekhez amúgy semmi köze.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.