Sok iparág még nem készült fel a nagy mennyiségű, strukturálatlan adattömeg felhasználására, ezen belül is a közműveknél jelentkezik a legtöbb probléma – derül ki egy friss felmérésből.
Az Oracle július elején közzétett tanulmányában több száz észak-amerikai vezető osztályozta, hogy vállalata mennyire készült fel az adatrobbanás kihívásaira, akár a megfelelő infrastruktúra kiépítésének, akár az összegyűjtött adatok elemzésének szempontjából. Az anyagból kiderül, hogy a big data, vagyis a hagyományos adatbázis-kezelő készségek határait feszegető adattömeg egyelőre nem annyira volumenében, mint inkább a feldolgozás, illetve az adatfajták és -források sokféleségének miatt jelent túl nagy falatot.

Döglött bitek  A felmérésben résztvevők túlnyomó többsége, 94 százaléka tapasztalta, hogy az elmúlt években majdnem kétszeresére emelkedett a begyűjtött és jól-rosszul menedzselt adatok mennyisége. Majdnem ugyanennyien, 93 százalékban azonban úgy ítélték meg, hogy cégük bevételeket veszít, amiért képtelen az összeszedett információt megfelelően hasznosítani. A legnagyobb problémát a válaszadók fele abban látja, hogy az adatokat nem mindig tudják a gyakorlatban is kamatoztatható képességekké alakítani.

A legtöbben az adatok összegyűjtését és tárolását még megoldják, ám adattudósok (data scientist) hiányában nem sokat érnek vele. A helyzet különösen érdekes azokon a helyeken, ahol valamilyen formában már okos mérés (smart metering) rendszereket alkamaznak. Itt az adatmennyiség növekedése 180-szor (!) nagyobb, mint a hozzájuk hasonló, de az okos mérőket még nem adaptáló cégeknél. Mivel a smart metering elsősorban a közműszolgáltatókra jellemző, nem csoda, hogy az ott dolgozó vezetők tízből négyen a legrosszabb osztályzatokat adták maguknak a big data felkészültségre vonatkozóan.

Miért kell foglalkozni adatelemzéssel?
Hamarosan indul a hazai okos mérés mintaprojekt

Ennyi adatot termelünk minden egyes percben

A sereghajtók között találjuk a közszférát és az egészségügyi szervezeteket is, a gyenge pontok között pedig előkelő helyen szerepel a szakértelem, illetve az adatok értelmezésének és vizualizálásának hiánya. Ebben sokszor a menedzsment is ludas: a különböző vezetők – a közműszolgáltatók esetében például a mérésekért felelős szakemberek és az üzleti elemzők – teljesen eltérően ítélik meg a helyzetet, ami azt jelzi, hogy a vállalatoknak nincs egységes adatkezelési stratégiájuk, az elszigetelt adatsilók viszont nyilvánvalóan kevesebb értéket hordoznak.

Javítgatni reménytelen, az alapoktól kellene újraépíteni a közösségi médiát

Egy frissen közölt kutatás szerint akármilyen nyilvánvalóak a problémák, a mesterséges intelligencia csak súlyosbítja azokat, az érdemi változásokhoz pedig a platformarchitektúra alapvető dinamikáját kellene újra átgondolni.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.