A Gartner csaknem 1600 CIO-t érintő, globális felmérése szerint ez már a válság vége lehet, de a számoknál is fontosabb, hogy idén jelentősen megváltozik az IT kiadások összetétele.


2009 egyébként is a leginkább kihívásokkal teli esztendőnek bizonyult, mióta a Gartner EXP 1999-ben elkezdte felmérés-sorozatát. Az eredmények szerint 2009 volt az az év, amikor a CIO-k a legtöbb költségcsökkentésre kényszerültek az informatika terén, ezzel gyakorlatilag négy évvel visszavetve a statisztikákat.

A globális felmérést tavaly szeptember és december között végezte a piackutató, alapjául pedig az ebben az időszakban készített, 2010-es IT költségvetési tervek szolgáltak. Összesen 1586 CIO által benyújtott adatokat használtak fel a nagy- és középvállalati szektorból egyaránt, 41 ország 27-féle iparágából válogatva a válaszadókat.

A Gartner vezető elemzője, Mark McDonald szerint a 2009-es év valóban az eddigi legrosszabb volt az IT-büdzsé szempontjából, azonban az idén már jóval optimistább. 2010 a változás éve lesz: a válságból egy felépülési szakaszba lépünk, és a vállalatok is egymás után állnak majd át a költségcsökkentésről az értékteremtésre. A felmérés szerint az üzleti elvárások és a technológiai szempontok továbbra is egyértelműen rangsorolhatók, fókuszban az üzleti folyamatok fejlesztésével, költségcsökkentéssel és analitikával – az alábbi táblázatban a részletes eredmények láthatók.

 



Kissé összébb szűkítve a látókört, az európai, közel-keleti és afrikai régió (EMEA) informatikai költségvetése még mindig óvatos, az előző évhez képest 1,9 százalékoscsökkenést mutat. Ebben a régióban összesen 534 vállalatot kérdeztek meg a Gartner EXP munkatársai, 41 milliárd dollár értékű informatikai költségvetést átlátva. A régión belül Anglia a legproblémásabb 3,22 százalékos csökkenéssel. Dave Aron, a Gartner CIO-felmérési részlegének alelnöke szerint a régió a globális mutatóknál jobban tart attól, hogy a válság még nem múlt el teljesen, ezért pesszimistább eredményeket szolgáltatott.

Módszerváltás
Mark McDonald szerint azonban egy újfajta megközelítés bevezetésének éve is lesz az idei, ugyanis az új technológiák a vásárló által birtokolt komplex csomagok helyett egyre inkább az átláthatóbb, személyre szabott szolgáltatáscsomagok felé haladnak, a CIO-k így könnyebben átállhatnak arra a látásmódra, hogy a szoftver- és hardverforrásaik kezelése helyett szimplán az elérni kívánt eredményeket tartsák szem előtt.

Hogy mi a tanulmány végkicsengése? Leginkább az, hogy a válságnak – elviekben – vége lehet, mégpedig akkor, ha az utóbbi években megvágott költségek után a CIO-k nem úgy próbálják visszatéríteni vállalatuk informatikai ügyeit a helyesnek vélt kerékvágásba, miszerint a válság előtti szoftver- és hardverbeszerzések mintájára kezdik rendbeszedni IT környezetüket, hanem képesek váltani és szolgáltatás-alapú megoldásokban gondolkodni.

"Ez a váltás megadhatja a lehetőséget a vállalatoknak és az informatikának, hogy újrapozicionálják saját helyzetüket, és ne elszenvedjék, hanem kihasználják a válság alatt hozott megszorító döntéseiket" – foglalta össze McDonald a tapasztalatokat. "A CIO-k számára 2010 nagy lehetőség egy olyan szemléletváltásra, amelyben éveken át bíztak, de gazdasági, stratégiai és technológiai változások miatt csak most lesz rá mód."

Miről is van szó pontosan?

A technológiák, amelyeket a CIO-k 2010-ben már előszeretettel választanak, olyanok lesznek, amelyek az eddigieknél jóval gyorsabban és hatékonyabban implementálhatók, ráadásul hatalmas azonnali költségek nélkül. Már nem arra terveznek majd, hogy dollármilliókat elköltve dollármilliókat kapjanak vissza bevételként, hanem jóval földközelibb, kis lépésekben, ezer dolláros befektetésekért ezer dolláros bevételeket várnak el.

Ebben segítenek az olyan új technológiák, amelyek már nem az óriási szerverparkokon vagy saját, hatalmas szoftverbázison alapulnak, hanem a virtualizáció, a felhő-alapú megoldások segítségével teljesen személyre és időre szabott módon tervezhetők. A táblázatból jól látszik, hogy az eddigi öt évben folyamatosan a legfontosabbnak tartott kérdéskör, az üzleti intelligencia 2010-re az ötödik helyre csúszott vissza.

Az emberközelibb léptékű fejlesztésekkel és új technológiákon alapuló rendszerekkel a CIO-k sokkal kisebb befektetésekkel számolhatnak és jóval kisebb a befektetések rizikója is. Az informatikai döntéshozóknak tehát újfajta szerepük és felelősségük van, méghozzá az, hogy ezeket az új technológiákat felfedezzék és helyesen alkalmazzák – ezzel nem csak saját vállalatuk jövőjét biztosítva, hanem az informatikát, és annak jövőbeni szerepét is átalakítva. Mark McDonald szerint ezek a változások nem egyik napról a másikra mennek majd végbe, de a 2010-ben hozott döntések és megállapított irányvonalak határozzák majd meg a piac távolabbi jövőjét is.

Romló üzleti teljesítmény az IT-beruházások visszaesése miatt

 

Jól halad az Atlassian a felhős átállással

A termékek Server változatának kivezetésével kevesebb ügyfelet veszítettek, mint amennyivel a menedzsment eredetileg számolt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.