Az EY friss közleménye szerint "az adatbiztonságtól való félelem" gátolja az internetes banki szolgáltatások elterjedését Magyarországon, ami alatt minden bizonnyal azt kell érteni, hogy az emberek idehaza az átlagosnál is jobban aggódnak személyes adataik biztonságáért. Ahogy a tanácsadó cég összesen 3600 fő megkérdezésével készült regionális kutatásából kiderül, a magyarok a pénzügyek kezelésében felkészültebbnek számítanak a térség más országaiban élőknél, de az online bankolást például annak ellenére is asztali gépen és laptopon intézik, hogy az okostelefonok használata ma már idehaza is teljesen általánosnak mondható.
A kutatást az EY megbízásából a Nielsen végezte Ausztriában, Csehországban, Horvátországban, Szerbiában, Szlovákiában, Szlovéniában és Magyarországon. A lakosság pénzügyi, banki és informatikai szokásainak felmérése során kiderült, hogy a magyarok döntő többsége, 71 százaléka felkészült a pénzügyek interneten keresztül való intézésére, ennek ellenére a hazai lakosságnak csak 42 százaléka használja tudatosan a bankok és biztosítók digitális szolgáltatásait.
Bár Magyarországon az emberek több mint 80 százalékának van okostelefonja, online bankolásra a megkérdezettek 90 százaléka továbbra is elsősorban számítógépet használ. Okostelefont csupán 42 százalék, tabletet pedig mindössze 20 százalék vesz bármikor is igénybe erre a célra. A jövőben a magyarok 71 támaszkodna jobban az online megoldásokra az élet minden területén, ami viszont messze felülmúlja a 44 százalékos régiós átlagot.
Várjuk a látványos biztonsági fejlesztéseket
Bár az ilyen önbevallásos statisztikákat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni, az EY anyagából kiderül, hogy mi a digitális technológiák szélesebb körű elterjedésének fő akadálya. Tízből kilenc válaszadó ugyanis még mindig attól tart, hogy személyes adatai illetéktelen kezekbe kerülnek internetes vásárlás során.
Az EY tanácsadási üzletágának partnere, Demeter Ákos szerint régiós összehasonlításban is kifejezetten nyitottak vagyunk a digitális technológiák alkalmazására, amit az is mutat, hogy a lakosság döntő többsége aktívan használja az internetbankot. Az online elérhető pénzügyi termékek köre azonban egyelőre igen korlátozott. A bankoknak így előre kellene lépniük az online szolgáltatásfejlesztés területén, hogy olyan, ma még alig vagy kevéssé használt pénzügyi termékekre is nőjön az igény, mint a megtakarítási számlák vagy online igénybe vehető hiteltermékek.
A fentiek alapjá az is nyilvánvaló, hogy a pénzintézeteknek az adatvédelem területén is fejleszteniük kell, mivel a fokozott digitalizáció egyre nagyobb biztonsági kockázatot jelent a vásárlók számára, ami ugyancsak visszatartja őket az új technológiák aktívabb használatától. Tavaly novemberben mi is idéztük az EY globális információbiztonsági felmérését, amelyben szintén megállapították, hogy a digitális átalakulás együtt jár a vállalatok kiberfenyegetettségének növekedésével, azok mégsem tesznek eleget a kitettségek csökkentéséért.
A korábbi felmérésben részt vevő vállalatok közel 80 százalékánál még mindig csak célkitűzés, hogy túllépjenek az alapvető kibervédelmen. Eközben azonban már fejlett technológiákkal – mesterséges intelligenciával, robotizált folyamatautomatizálással és -elemzéssel – optimalizálják működésüket, ami a jelenséget még aggasztóbbá teszi.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak