Bitport: Mi adta a lökést a távközlési szolgáltatótól meglehetősen szokatlan program elindításához?
Lakatos Péter: Tavaly nyáron készült egy átfogó kutatás, amelyben nemcsak arról kérdeztük a vállalkozókat, hogyan viszonyulnak a távközléshez meg az informatikához, hanem a vállalkozásokhoz kapcsolódó általános kérdéseket is feltettünk. Hogyan alakul a profitabilitásuk, milyen irányba akarnak fejlődni, hol terjeszkednének? Ilyen és ehhez hasonló dolgokra voltunk kíváncsiak.
Sokkoló volt, hogy a kisebb, 10 fő alatti vállalkozások nagyon sokat dolgoznak ugyan, de nem igazán tudják, hogyan kell vinni egy vállalkozást. Ezen cégek több mint a fele például még soha nem készített üzleti tervet, tanácstalanok abban, hogyan szerezhetnének új ügyfeleket. Kétharmaduknak nincs se honlapja, se közösségi oldala.
Egy szó, mint száz, magukra vannak hagyva, egy személyben kell mindenhez érteniük, legyen az marketing, stratégiaalkotás, ügyfélszerzés. Arra jutottunk, hogy a vállalkozások nemcsak a digitalizációban igénylik a segítséget, hanem a vállalkozói alapismeretek megszerzésében is, lehetőleg minél közérthetőbb formában. Így született a program ötlete.
B: Mi mindent találnak a Hello Biznisz oldalára látogatók?
L.P.: Sok minden hasznosat, párperces videót például arról, hogyan írjanak meg egy reklámszöveget, vagy arról, hogyan kell egy hirdetést a Facebookon feladni. Szól egy anyag az üzleti terv készítéséről is. A nemrég indult oldalon található információkat nem statikus tartalomnak szánjuk, a szerkesztőségünk folyamatosan tölti fel újabb és újabb tudnivalókkal.
B: Mely vállalkozások számára nyitott a programhoz való hozzáférés? Kell hozzá Telekom-ügyfélnek lenni?
L.P.: Az oldal bármely hazai kisvállalkozás számára nyitott, a hozzáférés teljesen ingyenes, a tartalmak jelentős részéhez még regisztrálni sem kell. Valódi társadalmi hatást szeretnénk elérni ennek a programnak a segítségével, ami jót tesz a digitalizációnak is. A hazai kkv-k kétharmadával vagyunk már kapcsolatban, és úgy látjuk, hogy ha nekik jobban megy, akkor a nap végén többet fognak költeni távközlésre is és informatikára is.
B: Az ismeretanyagok átadására csak webes módszereket használnak, vagy lesz oktatótermi lehetőség is olyanok számára, akiket nem lehet elérni a neten keresztül?
L.P.: Elsősorban online csatornákban gondolkodunk, ebbe az irányba megy a világ is. Ezzel a vállalkozások kétharmadát biztosan elérjük. Van lehetőség ugyanakkor kiscsoportos konzultációkra is, létrehoztunk a Forbes magazinnal egy Helló biznisz! műhelyt, ahol tantermi jellegű képzés keretében különféle témákat dolgozunk fel.
Ez utóbbit kísérleti jelleggel indítjuk el, hogy megtudjuk, mire kíváncsiak az érintett vállalkozások. Ezt a későbbiekben akár webináriummá is áttranszformálhatjuk, amikor nem feltöltött videóból tájékozódhatnak, hanem élő közvetítésben jelentkezhetnek be és kérdezhetnek. Ha lesz rá igény, indíthatunk akár ezer fős rendezvényeket is, vagy kistelepülésekre helybe visszük az oktatást.
B: Milyen szolgáltatásokra fizet elő egy átlagos kisvállalkozás?
L.P.: A nagy átlag a távközlést és az informatikát is nagyon alap szinten űzi. A mobiltelefonálás a napi üzletmenet része, de a mobilinternetről az ügyvezetők egy jelentős része még nem úgy gondolkodik, mint munkahatékonyságot növelő eszközről. Az ügyvezetők a saját privát életükben sokkal fejlettebb technológiát használnak és sokoldalúbban, mint a vállalkozásukban.
Az átlagos kisvállalat mobiltelefont, azon hanghívásokat használ, a tulajdonosnak van mobilnet-előfizetése is, amit munkára kevésbé használ, legfeljebb az e-mailjeit nézi meg. Az alkalmazottaknak nem fizetik a mobilnetet, a vezetékes internetet pedig a családi előfizetés keretén belül rendelik meg. Az ajánlatokat otthoni gépen készítik el, és az adatokat pendrive-ra mentik.
B: Hová fejlődjenek, mondjuk középtávon?
L.P.: Minimum követelményként jó lenne, ha nem nagyon lenne olyan vállalkozás Magyarországon, amelyiknek nincs honlapja és Facebook-oldala, ez még a szakiparosoknak is kell. Jó lenne, ha lenne saját domainneve is a vállalkozásának, nem freemailes címekről bonyolítaná a levelezését. Nem ártana, ha az alkalmazottaknak is lenne mobilnetje, hogy a napi ügyfélkezelési dolgokat irodán kívül is lehessen intézni.
B: Nem tartanak-e attól, hogy a kisvállalkozások a sikeres edukáció után felismerik, hogy szükségük van infokom szolgáltatásokra is, de mégsem a Telekomot választják?
L.P.: A programunk arról szól, hogy növeljük az utóbbi években inkább zsugorodó tortát. A nagyobb tortából pedig, ha továbbra is a kétharmada jut nekünk, elégedettek leszünk.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak