Újabb akadály gördülhet a Meta birtokolta Facebook elé azzal, hogy tegnap az EU legfelsőbb bírósági szerve, az Európai Unió Bírósága (EUB) mondta ki, hogy a közösségi hálózat gyakorlata nem felel meg az általános adatvédelmi rendelkezések, azaz ismertebb nevén a GDPR előírásainak [PDF].
A probléma nem új, mivel év elején ugyanebben a témában már érkezett a Metának címezve egy közel 400 millió eurós büntetéscsomag az ír adatvédelmi hatóságtól. A combos bírság azért járt, mert a társaság 2018 tavaszától, azaz a GDPR élesedése óta jogellenesen használta fel a felhasználók személyes adatait platformjain a célzott hirdetések megjelenítésekor. Az ítélet három hónapot adott a cégnek arra, hogy megfelelő módon rendezze a személyes adatkezelést, ami praktikusan azt jelenti, hogy a Meta immár nem rejtheti el az általános szerződési feltételek közé az adatok reklámelhelyezéssel kapcsolatos felhasználását. A technológiai óriás azonban fellebbezett a döntés ellen, így időt nyert.
Nem lett könnyebb
A héten hozott EUB-határozat ugyanakkor egyáltalán nem könnyíti a vállalat helyzetét Európában. A többek között az egységes EU-s jogalkalmazást segítő testülethez a német versenyhatóságtól érkezett, amely arra volt kíváncsi, hogy helyi trösztellenes ügyek vizsgálatánál lehetőség-e van a nemzeti testületeknek arra, hogy ellenőrizzenek más jogszabályoknak (például a GDPR-nek) való megfelelést is.
A kérdéskör kapcsán az EUB leszögezte, hogy "a körülmény, hogy egy online közösségi hálózat üzemeltetője adatkezelőként erőfölényben van a közösségi hálózatok piacán, önmagában nem zárja ki, hogy e közösségi hálózat felhasználói az általános adatvédelmi rendelet értelmében érvényesen hozzájárulhassanak személyes adataik e gazdasági szereplő általi kezeléséhez". Az állásfoglalás ugyanakkor azt is kihangsúlyozza, hogy "tekintettel arra, hogy az ilyen erőfölényes helyzet érintheti e felhasználók választási szabadságát, fontos tényezőnek minősül annak meghatározása szempontjából, hogy a hozzájárulást ténylegesen érvényesen és különösen szabadon adták-e meg". Ráadásul ennek bizonyítása az említett szolgáltató kötelezettsége.
Költséges kérdések
Sajtómegkeresésre reagálva a Meta szóvivője egyelőre csak annyit mondott, hogy "tanulmányozzák a bírósági döntést", de a korábbi gyakorlatnak megfelelően a cég vélhetően minden jogi lehetőséget megragad majd arra, hogy lassítsa, esetleg érvénytelenítse a számára kedvezőtlen határozatokat.
A célzott hirdetések ugyanis a vállalatcsoport alapvető bevételi forrását erősítik. Nem véletlen, hogy a Facebook reklámforgalma látványosan megcsappant azt követően, hogy az Apple új rendszert vezetett be, amelynek értelmében az iOS-es appok fejlesztőinek külön engedélyt kell kérnie a felhasználóktól arra, hogy internetes tevékenységüket követve "profilozhassák" őket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak