Az Európai Unió Bírósága szerint a közösségi hálózat csak úgy jeleníthet meg személyre szabott hirdetéseket, ha arra közvetlen beleegyezést szerez a felhasználótól.

Újabb akadály gördülhet a Meta birtokolta Facebook elé azzal, hogy tegnap az EU legfelsőbb bírósági szerve, az Európai Unió Bírósága (EUB) mondta ki, hogy a közösségi hálózat gyakorlata nem felel meg az általános adatvédelmi rendelkezések, azaz ismertebb nevén a GDPR előírásainak [PDF].

A probléma nem új, mivel év elején ugyanebben a témában már érkezett a Metának címezve egy közel 400 millió eurós büntetéscsomag az ír adatvédelmi hatóságtól. A combos bírság azért járt, mert a társaság 2018 tavaszától, azaz a GDPR élesedése óta jogellenesen használta fel a felhasználók személyes adatait platformjain a célzott hirdetések megjelenítésekor. Az ítélet három hónapot adott a cégnek arra, hogy megfelelő módon rendezze a személyes adatkezelést, ami praktikusan azt jelenti, hogy a Meta immár nem rejtheti el az általános szerződési feltételek közé az adatok reklámelhelyezéssel kapcsolatos felhasználását. A technológiai óriás azonban fellebbezett a döntés ellen, így időt nyert.

Nem lett könnyebb

A héten hozott EUB-határozat ugyanakkor egyáltalán nem könnyíti a vállalat helyzetét Európában. A többek között az egységes EU-s jogalkalmazást segítő testülethez a német versenyhatóságtól érkezett, amely arra volt kíváncsi, hogy helyi trösztellenes ügyek vizsgálatánál lehetőség-e van a nemzeti testületeknek arra, hogy ellenőrizzenek más jogszabályoknak (például a GDPR-nek) való megfelelést is.

A kérdéskör kapcsán az EUB leszögezte, hogy "a körülmény, hogy egy online közösségi hálózat üzemeltetője adatkezelőként erőfölényben van a közösségi hálózatok piacán, önmagában nem zárja ki, hogy e közösségi hálózat felhasználói az általános adatvédelmi rendelet értelmében érvényesen hozzájárulhassanak személyes adataik e gazdasági szereplő általi kezeléséhez". Az állásfoglalás ugyanakkor azt is kihangsúlyozza, hogy "tekintettel arra, hogy az ilyen erőfölényes helyzet érintheti e felhasználók választási szabadságát, fontos tényezőnek minősül annak meghatározása szempontjából, hogy a hozzájárulást ténylegesen érvényesen és különösen szabadon adták-e meg". Ráadásul ennek bizonyítása az említett szolgáltató kötelezettsége.

Költséges kérdések

Sajtómegkeresésre reagálva a Meta szóvivője egyelőre csak annyit mondott, hogy "tanulmányozzák a bírósági döntést", de a korábbi gyakorlatnak megfelelően a cég vélhetően minden jogi lehetőséget megragad majd arra, hogy lassítsa, esetleg érvénytelenítse a számára kedvezőtlen határozatokat.

A célzott hirdetések ugyanis a vállalatcsoport alapvető bevételi forrását erősítik. Nem véletlen, hogy a Facebook reklámforgalma látványosan megcsappant azt követően, hogy az Apple új rendszert vezetett be, amelynek értelmében az iOS-es appok fejlesztőinek külön engedélyt kell kérnie a felhasználóktól arra, hogy internetes tevékenységüket követve "profilozhassák" őket.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.