Az utóbbi időben sorra jelennek meg az okostelefon-piac borús kilátásait boncolgató előrejelzések, az IDC februárban közzétette elemzése például már azt is lehetségesnek tartotta, hogy az eladások tavalyi, néhány százalékos csökkenése után a növekedés az idén is elmaradhat. Ezt erősíti, hogy az utolsó negyedév és így a teljes év számait is több alkalommal módosították lefelé, a rossz szezonzárást meghatározó negatív üzleti környezet és a különféle geopolitkai kihívások pedig egyelőre nem változnak kedvezőbb irányban.
A fogyastói felmérésekből ezzel párhuzamosan kiderül, hogy az okostelefon-vásárlók jelentős része egyre inkább praktikus szempontok alapján dönt, és már nem annyira vevő az innováció címén belógatott, sokszor tényleg felesleges újdonságokra. A praktikus szempontok között ott van a készülékek ára is, ami egyre emelkedik a zsugorodó bevételek kiegyensúlyozására. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az emberek egyre többet várnak a mobil eszközök lecserélésével, az amerikai felhasználóknak pedig mindössze egyhatoda fizetne 750 dollárnál többet egy új telefonért.
Egyre távolabb a 2 milliárdos határtól
A csúcskészülékek ára ezt a szintet már simán meghaladja, nem beszélve a mostanában megjelenő hajtogatható tablet-telefonokról, amelyek a 2000 pluszos sávban mozognak – vagyis minimum véleményes, hogy a hajtogatható kijelző lesz az a nagy dobás, ami lendületet adhat majd a stagnáló piacnak. A hét közepén egy újabb előrejelzés is napvilágott látott, ezúttal a CCS Insight részéről, amely nagyjából ugyanezeket a szempontokat veszi figyelembe, kiegészítve olyasmivel, mint például a használt készülékek adás-vételének fellendülése.
A technológiai piackutató úgy látja, hogy a 2019-es szállítások volumene semmiképpen sem lépi át az 1,8 milliárd darabot, ami legalább 3 százalékos éves csökkenés lesz 2018-hoz képest. A CCS Insight ráadásul középtávon is pesszimista, amennyiben korábban még azt jósolta, hogy a 2 milliárdos határt 2022-ben lépik át, most viszont arról beszél, hogy az 1,9 milliárd is csak 2023-ra lehet meg. A friss prognózis az összes földrajzi régióban lefelé változtatta az előzőleg kitűzött számokat – még Indiában is, ahol nagyjából egyedüliként jegyezhetnek a tavalyinál több eladást, de a bővülés nem lesz olyan mértékű, mint ahogy az a közelmúltban látszott.
India lehet egyébként az a piac, amelyik a leghamarabb kikecmereg a hullámvölgyből: az ottani felhasználók 2023-ban nagyjából 400 millió okostelefont vásárolhatnak, ami abban az évben a CCS Insight szerint megfelel majd a kínai szállítások nagyságrendjének. Mindenesetre nem meglepő, hogy a gyártók mennyire rászálltak az utóbbi időben az indiai piacra, ami egyfajta oázisnak számít a mélyponton lévő okostelefon-szegmensben. Az viszont, hogy Indiában egyelőre a kínai márkáknak áll a zászló, nem sok jót ígér a többi vezető brandnek, így az Apple-nek vagy a Samsungnak.
Az 5G segít, de mindent az sem old meg
A piackutató ebben az évben az amerikai és a kínai eladásokban is 9-9 százalékos visszaesést valószínűsít, Nyugat-Európában pedig szontén folytatódik az a trend, amelynek eredményeképpen az ottani forgalom közel negyedével esett vissza 2013 és 2018 között. A kivárás is ebben a térségben a leginkább jellemző, miután a nyugat-európai fogyasztóknak már 35 százaléka nylatkozik úgy, hogy a következő okostelefonja megvásárlásáig több idő fog eltelni, mint amennyi után az előzőt lecserélte.
Ilyen feltételek között a telefongyártók legfőbb reménye az 5G hálózatok üzembe állítása lesz. A CCS Insight ennek kapcsán is megjegyzi, hogy az 5G-képes okostelefonok felfutása ugyancsak lassabbnak ígérkezik a korábban elképzeltnél, de 2020-tól ez a szegmens is lendületet kap. A kutatás megállapítja, hogy minden újabb "G", vagyis a mobilhálózatok egmást követő generációinak bevezetése korűbban is mindig megtolta a telefonok értékesítését, ez pedig minden bizonnyal most is így lesz. A CCS Insight szerint 2020-ban már 220 millió darab 5G-s okostelefont adnak el világszerte, ami 2023-ra a 930 milliós szintet – körülbelül az összes értékesítés felét – is elérheti majd.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak