A videokonferencia-alkalmazás új szolgáltatása a jogvédőknél is kiverte a biztosítékot, és arra kérik a Zoom vezérigazgatóját, hogy tokkal-vonóval szántsa be az ilyen irányú fejlesztéseket.
Hirdetés
 

Egyre nagyobb felháborodás kísári a Zoom új termékét, miután a múlt hónapban kiderült, hogy a társaság mesterségesintelligencia-rendszeren dolgozik a felhasználók érzelmeinek értékelésére. Az új megoldásról legelőször a Protocol számolt be április közepén, azt állítva, hogy a Zoom értékesítéstámogató eszköze a felhasználók arcát és beszédét vizsgálja, hogy meghatározza érzelmeiket. A dolgot néhány nappal ezelőtt a Zoom is részletesebben bemutatta saját oldalán, ahol a vállalat azt magyarázza, hogy a Zoom IQ for Sales metrikája mennyire hasznos lesz "a trendekbe való bepillantáshoz" és ahhoz, hogy az értékesítők fejleszthessék saját tárgyalástechnikai képességeiket.

Nem meglepő azonban, ha a normális emberek disztópikusnak tekintik a technológiát, és ennek megfelelő kritikával illetik. Ennek egyik látványos megnyilvánulása az a nyílt levél, amelyet közösen jegyez több mint két tucat jogvédő csoport, és amelyik a Zoom vezérigazgatójának címezve azt sürgeti, hogy a cég hagyjon fel az emberi érzelmeket vizsgáló mesterséges intelligencia kutatásával. Egyik legfontosabb aggályuk természetesen az, hogy az ilyen jellegű MI felhasználható a munkaerő-felvételi folyamatok vagy a pénzügyi döntések során, például annak eldöntésére, hogy kaphat-e valaki kölcsönt. Ez pedig egyértelmű lehetőséget ad a már meglévő egyenlőtlenségek további erősítésére.

Hajlamosak felülbírálni saját magukat

A Zoom szerint ugyanakkor az eredményeket nem arra szánják, hogy a foglalkoztatást érintő vagy ahhoz hasonló jellegű döntésekhez használják fel, ráadásul a mérőszámokhoz rendelt tartományok nyilvánosan elérhető kutatásokon alapulnak. A nyílt levél egyik aláírója, az American Civil Liberties Union (ACLU) non-profit jogvédő szervezet helyettes vezetője ettől függetlenül lidércesnek nevezte az érzelmeket analizáló mesterséges intelligenciát, annak kutatását pedig áltudománynak titulálta. A Zoom IQ egyébként a beszélgetések és az abban résztvevők olyan paramétereit értékeli, mint a beszéd-hallgatás arány, a beszéd sebessége, a töltelékszavak, a leghosszabb monológ, a türelem, a figyelemfelkeltő kérdése, illetve az érzelmek és az eköteleződés szóban forgó elemzése.

Ahogy a levélben áll, az arckifejezések egzakt értékelése nem igazán tekinthető tudományos dolognak, ugyanakkor alkalmas a diszkriminációra és a manipulációra. A rendszer alayait arra kényszerítheti, hogy erővel próbálják meg elfojtani érzelmeiket, ezen felül olyan mélyen személyes adatok nagy volumenű begyűjtését feltételezi, ami az alkalmazó szervezeteket egyből a hekkerek és az ilyen információra vadászó állami ügynökségek célpontjává teheti. Az aláírók arra kérik a Zoom vezetőit, hogy ha korábban már több ízben is megváltoztatták elhatározásukat néhány, a személyes adatok védelmét érintő ügyben, akkor most is hozzanak hasonló döntést, és nyilvánítsák ki, hogy ilyen technológiáknak nincs helyük a videokommunikációban.

Közösség & HR

Hiába tiltják ki az iskolából az okostelefonokat, ha közben laptopokat osztogatnak

A NYT szerzője szerint a képernyők régóta ott vannak a tantermekben, sőt egy jó ideje már haza is lehet vinni őket, ez a fejlődés pedig valamiért éppen egybeesik a tanulmányi eredmények romlásával.
 
Nyakunkon az árnyék MI, és valamit kezdeni kell vele. Az elszabaduló kiadások kapcsán a mindenkit érdeklő kérdés így hangzik: hasznunkra lehet a mesterséges intelligencia a költségoptimalizálásban is?

a melléklet támogatója a 4iG

Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.