Elkeserítő eredményeket hozott egy hazai reprezentatív kutatás, amelyben azt vizsgálták, hogy állunk itthon a vezetés közbeni telefonozással.

Az Aegon Biztosító a felelőtlen autózási szokásosok visszaszorítására kampányba kezdett a rendőrséggel. A projekt előkészítéseként készült egy olyan hazai kutatás, amelyből pontos képet lehet kapni arról, Magyarországon milyen kultúrája van a mobil eszközök vezetés közbeni (nem) használatának.

Szomorú számok

Az autózás közbeni telefonhasználatot a tanulmány a 21. század ittas vezetésének titulálja, és nem is minden alap nélkül. A lakosság összetételét reprezentáló tíz válaszadó közül ugyanis négyen állították, hogy rendszeresen használják az okostelefonjukat vezetés közben. (Csak sejteni lehet, de az önbevallás természete miatt valószínű, hogy a valódi arány ennél is rosszabb.) Akik nem csinálnak ilyet, azok között is elsöprő többségben vannak olyanik, akiknek az ismerősi körében van notórius autós mobilozó.

 

Demográfiai szempontból vizsgálva a jelenséget kiderül, hogy leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe, közülük minden ötödik üzenetet vagy emailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. A döntő többségük telefonál (78%) és navigációs alkalmazást használ (59%). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni emailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

Tudjuk, hogy rossz, mégis csináljuk

A függőségi viszonyt jól jellemzi az az ellentmondás, hogy általánosságban tisztában vagyunk az ilyen cselekvés veszélyességével, ám ennek ellenére sokunk nem képesek visszafogni magát. Felbukkan némi relativizálás is: miközben a válaszadók kétharmada szerint egyértelműen veszélyes mobilt használni vezetés közben, van 24 százaléknyi ember, akik szerint helyzettől függ, valóban kockázatos-e. A szélsőséget itt 7 százalék képviseli: ők nem tartják egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben valaki a mobilját piszkálja. A megkérdezettek elsöprő többségének ugyanakkor lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.

A felmérés arra is fényt derített, hogy a hatályos szabályokkal sem állunk túl jól. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.

Konzumer tech

Ördögi körbe kerülhettek az MI-fejlesztők

Az MI-robbanás üzletileg egyre inkább fenntarthatatlannak tűnik, és a kritikusok szerint szükségszerű összeomláshoz vezet, mert a technológia eredményei nem támasztják majd alá az elkerülhetetlen áremeléseket.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.