Az Aegon Biztosító a felelőtlen autózási szokásosok visszaszorítására kampányba kezdett a rendőrséggel. A projekt előkészítéseként készült egy olyan hazai kutatás, amelyből pontos képet lehet kapni arról, Magyarországon milyen kultúrája van a mobil eszközök vezetés közbeni (nem) használatának.
Szomorú számok
Az autózás közbeni telefonhasználatot a tanulmány a 21. század ittas vezetésének titulálja, és nem is minden alap nélkül. A lakosság összetételét reprezentáló tíz válaszadó közül ugyanis négyen állították, hogy rendszeresen használják az okostelefonjukat vezetés közben. (Csak sejteni lehet, de az önbevallás természete miatt valószínű, hogy a valódi arány ennél is rosszabb.) Akik nem csinálnak ilyet, azok között is elsöprő többségben vannak olyanik, akiknek az ismerősi körében van notórius autós mobilozó.
Demográfiai szempontból vizsgálva a jelenséget kiderül, hogy leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe, közülük minden ötödik üzenetet vagy emailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. A döntő többségük telefonál (78%) és navigációs alkalmazást használ (59%). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni emailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.
Tudjuk, hogy rossz, mégis csináljuk
A függőségi viszonyt jól jellemzi az az ellentmondás, hogy általánosságban tisztában vagyunk az ilyen cselekvés veszélyességével, ám ennek ellenére sokunk nem képesek visszafogni magát. Felbukkan némi relativizálás is: miközben a válaszadók kétharmada szerint egyértelműen veszélyes mobilt használni vezetés közben, van 24 százaléknyi ember, akik szerint helyzettől függ, valóban kockázatos-e. A szélsőséget itt 7 százalék képviseli: ők nem tartják egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben valaki a mobilját piszkálja. A megkérdezettek elsöprő többségének ugyanakkor lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.
A felmérés arra is fényt derített, hogy a hatályos szabályokkal sem állunk túl jól. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak