Elkeserítő eredményeket hozott egy hazai reprezentatív kutatás, amelyben azt vizsgálták, hogy állunk itthon a vezetés közbeni telefonozással.

Az Aegon Biztosító a felelőtlen autózási szokásosok visszaszorítására kampányba kezdett a rendőrséggel. A projekt előkészítéseként készült egy olyan hazai kutatás, amelyből pontos képet lehet kapni arról, Magyarországon milyen kultúrája van a mobil eszközök vezetés közbeni (nem) használatának.

Szomorú számok

Az autózás közbeni telefonhasználatot a tanulmány a 21. század ittas vezetésének titulálja, és nem is minden alap nélkül. A lakosság összetételét reprezentáló tíz válaszadó közül ugyanis négyen állították, hogy rendszeresen használják az okostelefonjukat vezetés közben. (Csak sejteni lehet, de az önbevallás természete miatt valószínű, hogy a valódi arány ennél is rosszabb.) Akik nem csinálnak ilyet, azok között is elsöprő többségben vannak olyanik, akiknek az ismerősi körében van notórius autós mobilozó.

 

Demográfiai szempontból vizsgálva a jelenséget kiderül, hogy leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe, közülük minden ötödik üzenetet vagy emailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. A döntő többségük telefonál (78%) és navigációs alkalmazást használ (59%). Az üzenetküldés és a közösségimédia-használat kiemelkedő gyakorisággal fordul elő a 18-39 éves korosztályban, míg a vezetés közbeni emailezés a 30-39 évesekre jellemző, elsősorban azokra, akik vidéki városokban élnek.

Tudjuk, hogy rossz, mégis csináljuk

A függőségi viszonyt jól jellemzi az az ellentmondás, hogy általánosságban tisztában vagyunk az ilyen cselekvés veszélyességével, ám ennek ellenére sokunk nem képesek visszafogni magát. Felbukkan némi relativizálás is: miközben a válaszadók kétharmada szerint egyértelműen veszélyes mobilt használni vezetés közben, van 24 százaléknyi ember, akik szerint helyzettől függ, valóban kockázatos-e. A szélsőséget itt 7 százalék képviseli: ők nem tartják egyértelműen veszélyesnek, ha vezetés közben valaki a mobilját piszkálja. A megkérdezettek elsöprő többségének ugyanakkor lelkiismeret-furdalást okoz a vezetés közbeni telefonhasználat.

A felmérés arra is fényt derített, hogy a hatályos szabályokkal sem állunk túl jól. A megkérdezettek fele szerint például csupán a kézben tartott telefonon való beszélgetés tilos, pedig a törvény szerint járművezetés közben semmi olyat nem szabad a telefonnal tenni, amihez a sofőrnek a kezébe kell vennie azt.

Konzumer tech

A befektetőknek kezd elegük lenni a Tesla önvezetős marketingjéből

Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.