A következő években is az IT egyik leggyorsabban növekvő szegmense lesz az üzleti intelligencia, ahol a gyorsaságon, kényelmen és a könnyű hozzáférhetőségen lesz a hangsúly.
Az üzleti döntéshozatalban segítséget nyújtó, a vállalati információkat könnyen áttekinthető formában prezentáló üzleti intelligencia (angolul Business Intelligence - BI) eszközök piaca az elmúlt években világszerte és hazánkban is folyamatosan bővült. A gazdasági nehézségek nem hogy hátráltatták volna a fejlődést, hanem egyenesen új lökést adtak, hiszen a lassabb növekedési lehetőségek mellett a vállalatoknak a lehető legpontosabb információkkal kell rendelkezniük az üzlet aktuális alakulásáról.

Az amerikai IDC felmérése szerint az üzleti analitikai szoftverekből származó bevétel (a piackutató a klasszikus BI szoftverek - lekérdezés, riportolás és analitika - mellett a fejlett analitikai alkalmazásokat is ide sorolja) 2009-ben 2,5, tavaly azonban már 7 százalékkal növekedett, és a piac mérete megközelítette a 8,57 milliárd dollárt. Az amerikai Gartner piackutató cég a vezető BI-platform szállítók között a szoftveróriások – SAP, IBM, Microsoft, Oracle  – mellett néhány nagy független céget sorol fel, ezek a SAS, a MicroStrategy és az Information Builders.

Katalizáló válság A magyar üzleti intelligencia piac még ennél is markánsabban fejlődött: 2009-ben 14,7 százalékos, míg tavaly 4,7 százalékos volt a bővülés dollárban számolva, és így elérte a 19,43 millió dollárt. Idén újabb 5 százalékos javulást vár az IDC, és a következő két évben még ennél is nagyobb mértékben bővülhet a magyarországi üzleti intelligencia piac.

Fauszt Gábor, az IDC vezető elemzője szerint a nagy kereslet annak köszönhető, hogy a cégek a korábban megszokott féléves riportolás helyett akár heti szinten is megvizsgálják az üzleti eredményeket. A válság több iparágban is katalizálta a BI piacot, amely a virtualizáció és cloud computing mellett az IT egyik leggyorsabban bővülő szegmense volt.

A legtöbbet a pénzügyi intézmények költöttek BI eszközökre, elsősorban a kockázatkezelés hatékonyabbá tétele érdekében. Emellett a 2007 márciusa óta csökkenő forgalommal küzdő kiskereskedelem is ezekhez az eszközökhöz fordult. Hozzájuk hasonlóan a telekommunikációs cégek is szeretnék a meglévő ügyfeleket magukhoz kötni, így a kintlévőségkezelés, illetve az ügyfélmegtartás érdekében költöttek nagy összegeket az üzleti intelligenciára.

Az IDC szerint az üzleti intelligencia eszközöket a következő időszakban jellemzően dashboardok (azaz az üzleti adatokat mutató "műszerfalak") megjelenítésére, multidimenziós elemzésekhez, vagy csoportmunka szoftverekben használják fel, és egyre többen szeretnék mobileszközön is elérni ezeket az alkalmazásokat. A megkérdezett vezetők 63 százaléka válaszolt úgy, hogy a meglévő rendszereken belül tervezi bővíteni a felhasználók számát, azaz jól látható, hogy a cégeken belül organikusan terjed szét a BI eszközök használata.

Mire használják az üzleti intelligenciát a cégek?
Forrás: IDC

Marad a növekedés
Az IDC elemzője szerint a cloud computing, illetve a webes szoftverszolgáltatások elterjedésével az üzleti intelligencia piac is komoly változáson megy majd át. Ugyan a BI esetében a szoftver-mint-szolgáltatás (Software-as-a-Service - SaaS) modell még sokáig marginális lesz (az Egyesült Államokban 2010-ben 3,3 volt a szolgáltatásként igénybe vett BI szoftverek aránya, és 2015-ig 5 százalékra növekszik majd), az éves növekedési ütem 7 százalék felett lesz. A cloud modell elterjedése várhatóan demokratizálja a BI piacot, és kisebb BI szállítók is szolgáltathatnak a felhőben.

Fauszt Gábor a nemzetközi és a hazai trendekkel kapcsolatban elmondta még: ahogy nemzetközi szinten, úgy egyelőre itthon is három nagy gyártó - Oracle, IBM, SAP - dominálja a piacot 60-65 százalékos részesedéssel. A további trendek közül a BI célgépek terjedését, a memórián belüli lekérdezések térnyerését, és a közösségi döntéshozatal növekvő szerepét említette. Az IDC hazai leányvállalatának vezető elemzője ugyanakkor úgy véli: a mobil eszközöket övező BI hype gyorsan elmúlik, mivel elsősorban a sales munkatársak számára jelenthet valódi előnyt, hogy a mobileszközökről is elérhetik a legfrissebb jelentéseket.

Gyors, kényelmes 
Arató Bence, a közelmúltban megrendezett Innovatív BI konferenciát szervező BI Consulting Kft. ügyvezető igazgatója szerint a hazai szakembereket is hasonló témák érdeklik az üzleti intelligencián belül, mint a nemzetközi kollégákat, ezek a prediktív analitika, a vizuális adatfelderítés, az önkiszolgáló BI és a kollaboratív BI, valamint a memórián belüli adatbázisok. Az üzleti igényeket a szakember három csoportba sorolja: a BI legyen gyors, kényelmes és mindenhol elérhető.


Forrás: BI-TREK

A prediktiv analitika a sokáig a szélesebb felhasználói közösség elől elzárt, és csak a szakértők által használható adatbányászati megoldásokat teszi szélesebb körben használhatóvá, így a technikailag nem túl képzett üzleti elemzők számára is elérhetők lesznek az előrejelzések. Az adatvizualizáció és és adatfelderítés a Bi következő nagy hullámát hozhatja el azzal, hogy a sokszor ismert adathalmazból gyorsan értelmezhetővé teszi a releváns információkat.

Egyszerű, mint az Excel Arató Bence szerint az üzleti felhasználók a BI rendszerek előtt jellemzően az Excelt használták az üzleti jelentések elkészítésére, ahol önkiszolgáló módon megtehettek bármit. Ezt a fajta rugalmasságot elvárják a drága pénzért megvett BI eszközöktől is, amelyet azonban hosszú ideig nem kaptak meg tőlük. - Már a Google Docs is nagy élmény tud lenni, ahol egyszerre lehet dolgozni egy táblázatban; ezt az élményt hozzák vissza kollaboratív és önkiszolgáló BI alkalmazások - magyarázta a BI szakértő.

A felhasználói élmény az egyik legfontosabb szempont a memóriaalapú adatbázisok terjedésénél is: a komplexebb lekérdezésekre eddig órákat, de akár napokat kellett várni, és egy-gy lekérdezés túl sok erőforrást kötött le, az új célberendezésekkel azonban néhány másodperc alapján le lehet futtatni az elemzéseket akár nagy adattömegeken is.

Innováció az üzleti intelligenciában
Egyre több adatban matatnak a vállalatok

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.