A következő években is az IT egyik leggyorsabban növekvő szegmense lesz az üzleti intelligencia, ahol a gyorsaságon, kényelmen és a könnyű hozzáférhetőségen lesz a hangsúly.
Az üzleti döntéshozatalban segítséget nyújtó, a vállalati információkat könnyen áttekinthető formában prezentáló üzleti intelligencia (angolul Business Intelligence - BI) eszközök piaca az elmúlt években világszerte és hazánkban is folyamatosan bővült. A gazdasági nehézségek nem hogy hátráltatták volna a fejlődést, hanem egyenesen új lökést adtak, hiszen a lassabb növekedési lehetőségek mellett a vállalatoknak a lehető legpontosabb információkkal kell rendelkezniük az üzlet aktuális alakulásáról.

Az amerikai IDC felmérése szerint az üzleti analitikai szoftverekből származó bevétel (a piackutató a klasszikus BI szoftverek - lekérdezés, riportolás és analitika - mellett a fejlett analitikai alkalmazásokat is ide sorolja) 2009-ben 2,5, tavaly azonban már 7 százalékkal növekedett, és a piac mérete megközelítette a 8,57 milliárd dollárt. Az amerikai Gartner piackutató cég a vezető BI-platform szállítók között a szoftveróriások – SAP, IBM, Microsoft, Oracle  – mellett néhány nagy független céget sorol fel, ezek a SAS, a MicroStrategy és az Information Builders.

Katalizáló válság A magyar üzleti intelligencia piac még ennél is markánsabban fejlődött: 2009-ben 14,7 százalékos, míg tavaly 4,7 százalékos volt a bővülés dollárban számolva, és így elérte a 19,43 millió dollárt. Idén újabb 5 százalékos javulást vár az IDC, és a következő két évben még ennél is nagyobb mértékben bővülhet a magyarországi üzleti intelligencia piac.

Fauszt Gábor, az IDC vezető elemzője szerint a nagy kereslet annak köszönhető, hogy a cégek a korábban megszokott féléves riportolás helyett akár heti szinten is megvizsgálják az üzleti eredményeket. A válság több iparágban is katalizálta a BI piacot, amely a virtualizáció és cloud computing mellett az IT egyik leggyorsabban bővülő szegmense volt.

A legtöbbet a pénzügyi intézmények költöttek BI eszközökre, elsősorban a kockázatkezelés hatékonyabbá tétele érdekében. Emellett a 2007 márciusa óta csökkenő forgalommal küzdő kiskereskedelem is ezekhez az eszközökhöz fordult. Hozzájuk hasonlóan a telekommunikációs cégek is szeretnék a meglévő ügyfeleket magukhoz kötni, így a kintlévőségkezelés, illetve az ügyfélmegtartás érdekében költöttek nagy összegeket az üzleti intelligenciára.

Az IDC szerint az üzleti intelligencia eszközöket a következő időszakban jellemzően dashboardok (azaz az üzleti adatokat mutató "műszerfalak") megjelenítésére, multidimenziós elemzésekhez, vagy csoportmunka szoftverekben használják fel, és egyre többen szeretnék mobileszközön is elérni ezeket az alkalmazásokat. A megkérdezett vezetők 63 százaléka válaszolt úgy, hogy a meglévő rendszereken belül tervezi bővíteni a felhasználók számát, azaz jól látható, hogy a cégeken belül organikusan terjed szét a BI eszközök használata.

Mire használják az üzleti intelligenciát a cégek?
Forrás: IDC

Marad a növekedés
Az IDC elemzője szerint a cloud computing, illetve a webes szoftverszolgáltatások elterjedésével az üzleti intelligencia piac is komoly változáson megy majd át. Ugyan a BI esetében a szoftver-mint-szolgáltatás (Software-as-a-Service - SaaS) modell még sokáig marginális lesz (az Egyesült Államokban 2010-ben 3,3 volt a szolgáltatásként igénybe vett BI szoftverek aránya, és 2015-ig 5 százalékra növekszik majd), az éves növekedési ütem 7 százalék felett lesz. A cloud modell elterjedése várhatóan demokratizálja a BI piacot, és kisebb BI szállítók is szolgáltathatnak a felhőben.

Fauszt Gábor a nemzetközi és a hazai trendekkel kapcsolatban elmondta még: ahogy nemzetközi szinten, úgy egyelőre itthon is három nagy gyártó - Oracle, IBM, SAP - dominálja a piacot 60-65 százalékos részesedéssel. A további trendek közül a BI célgépek terjedését, a memórián belüli lekérdezések térnyerését, és a közösségi döntéshozatal növekvő szerepét említette. Az IDC hazai leányvállalatának vezető elemzője ugyanakkor úgy véli: a mobil eszközöket övező BI hype gyorsan elmúlik, mivel elsősorban a sales munkatársak számára jelenthet valódi előnyt, hogy a mobileszközökről is elérhetik a legfrissebb jelentéseket.

Gyors, kényelmes 
Arató Bence, a közelmúltban megrendezett Innovatív BI konferenciát szervező BI Consulting Kft. ügyvezető igazgatója szerint a hazai szakembereket is hasonló témák érdeklik az üzleti intelligencián belül, mint a nemzetközi kollégákat, ezek a prediktív analitika, a vizuális adatfelderítés, az önkiszolgáló BI és a kollaboratív BI, valamint a memórián belüli adatbázisok. Az üzleti igényeket a szakember három csoportba sorolja: a BI legyen gyors, kényelmes és mindenhol elérhető.


Forrás: BI-TREK

A prediktiv analitika a sokáig a szélesebb felhasználói közösség elől elzárt, és csak a szakértők által használható adatbányászati megoldásokat teszi szélesebb körben használhatóvá, így a technikailag nem túl képzett üzleti elemzők számára is elérhetők lesznek az előrejelzések. Az adatvizualizáció és és adatfelderítés a Bi következő nagy hullámát hozhatja el azzal, hogy a sokszor ismert adathalmazból gyorsan értelmezhetővé teszi a releváns információkat.

Egyszerű, mint az Excel Arató Bence szerint az üzleti felhasználók a BI rendszerek előtt jellemzően az Excelt használták az üzleti jelentések elkészítésére, ahol önkiszolgáló módon megtehettek bármit. Ezt a fajta rugalmasságot elvárják a drága pénzért megvett BI eszközöktől is, amelyet azonban hosszú ideig nem kaptak meg tőlük. - Már a Google Docs is nagy élmény tud lenni, ahol egyszerre lehet dolgozni egy táblázatban; ezt az élményt hozzák vissza kollaboratív és önkiszolgáló BI alkalmazások - magyarázta a BI szakértő.

A felhasználói élmény az egyik legfontosabb szempont a memóriaalapú adatbázisok terjedésénél is: a komplexebb lekérdezésekre eddig órákat, de akár napokat kellett várni, és egy-gy lekérdezés túl sok erőforrást kötött le, az új célberendezésekkel azonban néhány másodperc alapján le lehet futtatni az elemzéseket akár nagy adattömegeken is.

Innováció az üzleti intelligenciában
Egyre több adatban matatnak a vállalatok

A környezetvédelem és a digitális oktatás körül forgott az idei InnoMax

Az idén tizenegyedik alkalommal kiírt pályázat keretében az innovációs díjak mellett digitális oktatást támogató eszközöket is kaphattak az indulók.
 
Minősített szolgáltatók, hosterek és globális piaci szereplők együtt szolgálhatják ki a vállalatok növekvő igényeit. Áttekintettük ezt a gyorsan változó piacot két szakértővel.

a melléklet támogatója az Invitech

...az pedig sokkal gyorsabb, ha mindent csak egyszer, vagy még egyszer sem kell személyesen elvégezni. Májusi mellékletünk második része az IT infrastruktúra automatizálásáról.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

Az elmúlt tíz évben radikális változás történt az adatfeldolgozásban, ami az infrastruktúrát is átalakította.

a melléklet támogatója a Dell Magyarország

Ha bővítené tudását és fejlődne a digitális transzformáció területén, látogasson el a Transformation-experts.hu oldalra, ahol egy gyors regisztráció után inspiráló cikkek, esettanulmányok, prezentációk, videók és egyéb szakértői anyagok széles tárházához kap hozzáférést.

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.