Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója a Figyelő hetilapnak adott interjújában úgy vélekedett: a rendszerintegrációs és mobil szélessávú területeken várható nagyobb mértékű növekedés, de az egészségügy finanszírozási problémáit is technológiai fejlesztéssel lehet majd megoldani.
Hirdetés
 

Alaposan átszervezték a napokban a céget. A korábbi lakossági üzletágat feldarabolták, ennek eddigi vezetője, Winkler János távozott, és nincs utódja. Az újonnan létrehozott értékesítési igazgatói poszt üres. Az utódlások nincsenek teljesen megoldva, ami szokatlan egy ekkora cégnél, s arra utal, hogy talán nem így tervezték ezt a váltást. Mi történt?
Winkler Jánosnak nincs utódja, mert az az üzletág, amelyet vezetett, megszűnt. Az értékesítési vezérigazgató-helyettest már keressük. Úgy döntöttünk, hogy bár sok minden jól működött eddig, a szervezet túlságosan is holdingszerű volt, nagy volt a távolság a felső vezetés és az alsóbb szintek között. Ez az oka a változtatásoknak.

Nem is olyan rég még az volt a szóbeszéd, hogy Ön távozik a cég éléről, és a helyét Winkler János, vagy a vállalati üzletágat vezető Papp István veheti át. Most mégis Winkler ment, ami azt a látszatot kelti, hogy alulmaradt az elnök-vezérigazgatói posztért folyó csatában.
Ezeknek a találgatásoknak semmi köze a mostani eseményekhez. Az átszervezés egy racionális üzleti döntés, semmi más.

Eddig a lakossági üzletág volt a társaság messze legnagyobb forgalmú ágazata, vagyis egy erős poszt szűnik meg a cégen belül.
Igen, de a jövő szempontjából az is fontos, hogy hol lesz növekedés. Például az üzleti előfizetőket kiszolgáló szegmens sokkal kisebb bázisú, de nagy növekedési potenciál van benne. Tehát az ehhez hasonló területek is jelentősek, csak ma még nem az árbevétel alapján.

Tavaly gyakorlatilag minden szegmens pénzügyi teljesítménye csökkent. A két nagy láb, a vezetékes és a mobiltelefon üzlet előfizetői fogynak. Igaz, a mobil szélessáv és a tévészolgáltatás szépen fejlődik, de nem képes megfelelő ellensúlyt képezni. Telítődött a távközlési piac?
A gazdasági válság hatással volt a tevékenységünkre, az előfizetők minden szegmensben visszavettek a fogyasztásukból. Egyszerűen ma nincs a háztartásoknak annyi elkölthető pénze, mint korábban. A mobil hangpiac tényleg telítődött, a vezetékes hangban pedig már jó ideje csökkenés volt, a válság ezt csak gyorsította.
A tévépiacon tulajdonképpen annyi új előfizetőt nyertünk, amennyit a telefonban elvesztettünk. Ez nem rossz tendencia, annak ellenére, hogy a tévés műsorelosztásban nincs akkora nyereség, mint a vezetékes telefonban. Az azonban fontos, hogy az adott számú háztartás az ügyfelünk maradjon, hiszen akkor a jövőben ezeknek könnyebben tudunk esetleg újabb szolgáltatásokat értékesíteni.
Mostanában persze szinte semmit sem lehet eladni, de ha a válság enyhül, nem leszünk rossz pozícióban. A kilábalás első nyertese szerintem a vállalati szolgáltatások üzletága lesz. A mobil szélessávban szépen növekszik az ügyfélszám, de sajnos a bevétel emelkedése ezzel nem párhuzamos. A válság után mindenesetre itt is jó lehetőségeket látunk

Mintha a számok nem támasztanák alá azt, hogy az előfizetők visszafogták magukat, az egy ügyfélre jutó bevétel ugyanis a legtöbb szegmensben a válság előtthöz képest szinte egyáltalán nem csökkent. A mobilosok például ma is havonta körülbelül 3100 forintot hoznak, ugyanúgy, mint 2008 első felében.
Egy előfizetéses mobil ügyfél átlagosan ötször annyit hoz, mint egy feltöltőkártyás. Az előfizetésesek arányát mi tavaly 29-ről 35 százalékra emeltük. Tehát kissé csökkenő ügyfélszám mellett magasabb lett a többet telefonálók aránya. Így normál esetben az egy főre jutó bevételnek emelkednie kellett volna, de ez mégsem történt meg. Itt látszik, hogy az emberek visszafogták a költéseiket.

Ilyen piaci telítettség és a válság kedvezőtlen hatásai mellett hol lát kitörési pontokat a jövőben?
A növekedés az említett tévés, rendszerintegrációs és mobil szélessávú területeken lehetséges. Ugyanakkor arra is számítok, hogy a fejlődés módja a jövőben megváltozik. Eddig mindig jött egy új technológia, amelyet fokozatosan mindenki használni kezdett, mi pedig ezek szolgáltatásából növekedtünk. A jövőben viszont egyes iparágak jobban reagálhatnak a technológiai fejlődésre.
Jól látszik például, hogy az egészségügy finanszírozási problémáit technológiai fejlesztéssel lehet majd megoldani. A megelőzésben, a kezelésben és a monitoringban most már vannak olyan megoldások, amelyek jó megtérülési időt garantálnak. Az energiapiac is alapvetően át fog alakulni, az energia ára emelkedni fog, a közműhálózatokat a jövőben intelligenssé kell fejleszteni, vagyis sokmillió gépnek kell majd egymással kommunikálni.

Ez indokolja az energiapiaci belépőt?
Igen, ezekben a bizonyos szegmensekben lesz az átlagosnál nagyobb növekedési lehetőség. Időben ott kell lennünk, ha ebből részesedni akarunk.

A parlamenti választások eredményének tükrében miként értékeli azt, hogy egyre többet hallani a „nemzeti tőke” előtérbe helyezéséről? A Magyar Telekom ízig-vérig multinacionális társaság, és ez mintha mostanában egyre kevésbé lenne pozitív jelző egy cég megítélésénél. Nem aggasztó ez?
A Magyar Telekom a magyar gazdaság egyik legfontosabb szereplője. Itt hozzuk meg a stratégiai döntéseinket. Rengeteg belföldi cég él abból, hogy a mi partnerünk, évente több mint 250 milliárd forintot költünk a beszerzésekre, és a beszállítóink 90 százaléka kis- és középvállalat. A magyar gazdaság jelentős részével gyakorlatilag szimbiózisban élünk. Transzparensek vagyunk, rendesen fizetünk adót és járulékokat.

Az ágazatot a jövőben egy olyan csúcsminisztérium irányítja, amelynek élén Fellegi Tamás, a Magyar Telekom elődjének egykori igazgatója áll majd. Ez előny vagy hátrány?
Ismerem Fellegi Tamást, de nem dolgoztunk a cégnél együtt. Én csak 2002-ben léptem be, amikor ő már nem volt itt.

Anyavállalatuk, a Deutsche Telekom hamarosan kivonul a New York-i tőzsdéről. Követi a Magyar Telekom is?
Nem tudok erről semmit mondani, ez tulajdonosi döntés lesz, ha egyáltalán megszületik. A szabályok szerint egyébként mi nem tudnánk olyan könnyen elhagyni az ottani parkettet, hiszen 5 százaléknál nagyobb részesedésünk van New Yorkban bevezetve, és amíg ez le nem csökken, nem léphetünk ki. A Deutsche Telekomnak kevesebb mint 5 százaléka van jegyezve. New Yorkban jelen lenni nagy likviditást biztosít, de ennek természetesen megvan a költsége. Ezt mérlegelheti a tulajdonos.



Az IT szolgáltatások sem ellensúlyozták a Telekom csökkenő bevételeit

 

Jól vizsgázott üzletfolytonosságból az ukrán techszektor

Az orosz támadás megindulásakor Harkivban 511 informatikai cég volt. Közülük 500 ma is működik, pedig a munkatársak többsége elköltözött a harcokat közvetlen közelről megszenvedő városból.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.