Negyedszerre végezte el a hazai webáruházak helyzetének elemzését a WebShop-Experts és az Árukereső. A közös kutatásból többek között az is kiderül, hogy bár egyre több a hazai internetes boltok forgalma, még jó részükkel kapcsolatban volna mit fejleszteni.
2011-ben 155-160 milliárd forint közötti forgalmat generáltak a magyar webáruházak, tehát 20 százalék környékén állt meg a szegmens növekedése a 2010-ben összesített 133 milliárdos eredményhez képest. A legfrissebb felmérést készítő WebShop Experts és az Árukereső szerint 3000 és 3500 között van az aktív hazai webáruházak száma, ebből a kutatásban 305 vett részt. A válaszadók az összes nagyság, tevékenységi kör és felépítés szerint képviseltették magukat, ezért a tavalyi évről szóló kutatás most közzé tett eredményei reprezentatívnak számítanak.

Öreg webshop nem vén webshop A felmérés szerint a webáruházak forgalma az esetek nagy többségében nőtt (62%), illetve stagnált (31%), a megkérdezetteknek csupán 6 százaléka számolt be az eladás csökkenéséről. Az eredmények tükrében látható, hogy egyrészt azoknak sikerült erősíteni, akik egyébként is régebb óta "űzik az ipart": a többéves működés alatt szerzett név, az erősebb marketingre fordítható összegek mind azt támasztják alá, hogy alapesetben a bejáratott szolgáltatásoknak áll a zászló.



Ez persze még mindig nem jelent egyértelmű sikert: a válaszokból az is kitűnik, hogy a forgalomnövelés másik fontos záloga a folyamatos fejlesztés, a proaktív hozzáállás. Zajdó Csaba, a WebShop-Experts ügyvezetője kiemelte: a legnagyobb bevételnövekedést azok a webáruházak könyvelhették el, akik valóban komolyan vették a naprakész technológiák beépítését, az aktuális trendek követését. Ahol fejlesztés történt, ott legalább 15 százalékkal nőtt a forgalom, ahol pedig komolyabban is átalakították a működést, akár 26 százalékos növekedést is felmutathattak. Szerencsére ebben a tekintetben jól állnak a magyar webshop-üzemeltetők, a fejlesztési hajlandóság tavaly óta is emelkedő tendenciát mutat.

Látogató vagy vásárló? Furcsa azonban, hogy tavaly óta valamelyest visszaesett azon szereplők száma, akik foglalkoznak a konverziós ráta mérésével. Ez a változó mutatja meg, hogy adott számú látogatóból hány százalék költ is valamit a webshopban, azaz mennyien konvertálódnak vásárlóvá. Még mindig jó pár olyan webáruház akad, amely a látogatók számával "villog", miközben ebben a tevékenységi körben ez nem a legfontosabb jellemző, hiszen a konkrét vásárlásokból élnek.



Összességében azok válaszaiból, akik mérik a látogatók és vásárlók arányát, átlagosan 1 és 1,5% környékén egyensúlyoz a hazai konverziós ráta: akik a látogatók 2 százalékát vásárlásra bírják, már a szerencsés kisebbség részét képezik, 5 százalékos és afölötti eredményt pedig mindössze a válaszadók 5 százaléka jelentett.

2011-ben egyébként 200 forinttal nőtt a webboltokban elköltött átlagos vásárlási összeg, a válaszokat összegezve 28 567 forintra jött ki az átlagos tranzakciós érték. A növekedés többek között a fogyasztói bizalom erősödésének, a webes vásárlási szokások erősödésének, a visszajáró vásárlók számának növekedésének köszönhető.



Új és ósdi módszerek Az e-kereskedelem persze sehol sincs marketing eszközök nélkül, és az sem mindegy, ki milyen módszerre esküszik. A leghatékonyabbnak a keresőoptimalizálást tartották a válaszadók, 82 százalékuk folyamatosan él is azzal, hogy a keresések találati listáiban minél előbb szerepeljen saját webáruházára mutató hivatkozás. Erős az árösszehasonlító oldalak szerepe is, mivel a hazai közönség még mindig fokozottan árérzékeny: a webshopokba kifejezetten sokan azután jutnak el, hogy valamilyen árfigyelő szolgáltatáson megkeresik a legjobb vételt kínáló boltot.

Érdekes módon a hírlevelek még mindig a harmadik legnépszerűbb marketinges módszernek számítanak annak ellenére, hogy hatékonyságuk az üzemeltetők által is észrevehetően kicsi. Mindemellett az alapvetően költségkímélő működtetés miatt továbbra is a webáruházak több mint kétharmada küldözgeti a "fantasztikus ajánlatokkal" teletömött emaileket, bár tisztában vannak azzal, hogy ezek jó része a kukában, vagy a levélszemétmappában landol. A hatékonyság elősegítésére persze igyekeznek valamelyest személyre szabni a kiküldött levelek ajánlatait, de Palocsay Géza, az Árukereső üzemeltetési igazgatója szerint még mindig a manuális leválogatás és csoportosítás a hazai szolgáltatók számára elérhető megoldás - az Amazon szintű, vásárlási szokások alapján automatikusan generált hírlevelek itthon még megfizethetetlennek számítanak.



Egyre erősebb viszont a közösségi jelenlét fontossága, ahol természetesen a Facebook vezet, a felmérésben részt vevő webáruházak közel 82 százaléka kihasználja a legnagyobb közösségi oldal lehetőségeit. A frissnek számító Google+ is 20 százalékukat beszippantotta, de érdekes módon 13 százalékuk még a gyakorlatilag halott iWiW-ben is hisz.

A webáruházak idei forgalmát a kutatást végző két cég 175 milliárd forintra saccolja, bár már két éve azt tapasztalják, hogy az előzetesen várt eredményeket mindig felülmúlja a valóság. A tendenciák mindenesetre biztatóak, és ha az új versenyzők (no meg persze a jelenlegi lemaradók) kellő mennyiségű fejlesztést, modern trendeknek megfelelő funkciót és elemző eszközöket vetnek be, a legtöbbjük számára elérhető a siker.

Románia beelőzött az e-kereskedelem terén
Digitalizálódjon a hagyományos bolti vásárlás is!
A hazai ár-összehasonlító oldalak örülnek a válságnak

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.