Bár a magántulajdonban lévő közösségi oldal nem közöl hivatalos adatokat, elemzők biztosra veszik, hogy a látogatószám után a bevételek is exponenciális ugrásnak indulnak.

Az Alexa.com adatai szerint a világ jelenleg második leglátogatottabb oldala sokáig küzdött a közösségi oldalakra jellemző problémával, miszerint nehéz „pénzre váltani” a rengeteg érdeklődő felhasználót. A Facebook vezetői ennek megfelelően évek óta azt mantrázzák, hogy hosszú távú megtérülésben gondolkodnak, és egyelőre a tőzsdére menetel sem aktuális. Természetesen a vállalkozásba tőkét injektáló befektetők előbb-utóbb szeretnék látni invesztíciójuk pozitív hozadékát, így a hat éve működő Facebook türelmi ideje lassan lejár.
 

A cégről rendszeresen megbízható információkat közlő insidefacebook.com elemzése szerint a közösségi oldal elérkezett a „betakarítási fázishoz”. Már a múlt év közben napvilágot látott 2009-es bevételt is jócskán többnek becsli. Az 550 millió amerikai dollár helyett valószínűbb, hogy a Facebook meghaladta a 600 milliós éves bevételi szintet. 2010-re pedig körülbelül 1,1 milliárdnyi dollárra számíthat a vállalkozás.

Hol a pénz? |  Piaci elemzők, befektetők véleményére alapozva a tavalyi bevételek összetételéről is részletekkel szolgál a cikk írója. Eszerint a Facebook-alkalmazásokat, -oldalakat népszerűsítő, úgynevezett Performance Advertising, valamint a hagyományos brandhirdetések adták a teljesítmény nagy részét. Az előzetes várakozásokhoz képest lényegesen kevesebbet, 50 milliós árbevételt adhatott a Microsofttal évekig folytatott reklámozási együttműködés, amely egyébként januártól meg is szűnt. Százalékos arányban kevés, de jelentős növekedési potenciállal rendelkezik a Facebook-creditek értékesítése. A virtuális fizetőeszköz segítéségével például születésnapi ajándékokat küldhetünk barátainknak, de bizonyos külső csoportok által fejlesztett alkalmazásokban (jellemzően játékokban) is kaphatunk érte, szintén virtuális javakat, kiváltságokat. Ez a szelete a bevételi tortának még nagyon vékony, mindössze 10 millió dollár.

Jó ötlet és megvalósítás, látogatók, profit |  Az iménti, igen leegyszerűsített üzleti modell tökéletesen illik a Facebookra. A második szakaszon nagyjából most lép át a projekt, az elkövetkező években pedig ritkán tapasztalt profitnövekedés elé néz a cég. Az ugyan még idén nem várható, hogy a világméretű vállalatok online portálokon és egyéb médiafelületeken elköltött büdzséjének tetemes része átvándorolna a Facebookra, de az mindenképpen, hogy sok cég fog „kísérleti összegeknél” többet áldozni a közösségi oldalra.

A folyamatot erősíti a Facebook látható törekvése a bevételi lehetőségek bővítésére és azok mind jobb kihasználásra. Ilyenre példa a saját értékesítési csapat állományának agresszív növelése, a különböző helyi ügynökségekkel történő megállapodások elszaporodása, illetve a sokak által emlegetett terv, miszerint az online fizetési piacon is saját megoldásban gondolkodnak. Ez utóbbi odáig fejlődhet, hogy a jövőben Facebook-creditekkel a közösségi oldalon kívül is lehet majd fizetni, illetőleg az sem sci-fi kategória, hogy az elektronikus tranzakciók piacán is trónkövetelőként lép majd fel a PayPal ellenében.

20 milliárd | Az elmondottak alapján a facebookinsider.com elemzője arra a következtetésre jut, hogy a Facebook bevételei, hasonlóan a látogatói szám utóbbi években tapasztalt növekedéséhez, legalább duplázódni fognak éves szinten. Nem nehéz kiszámolni, ha egy ilyen exponenciális növekedési pályát akár csak néhány évig is képes lesz követni a cég, akkor 2014-15 környékén már 20 milliárd amerikai dollár forgalmat bonyolít majd a világ legnépszerűbb közösségi oldala.

Összehasonlításképpen: a világ legnagyobb informatikai vállalata, a HP idén 122,5 milliárdos bevételt tervez, míg a Google tavaly 23,6 milliárd dollárt könyvelhetett el.

 

Sarokba szoríthatja a népharag a videójáték-kiadókat

Már egymilliónál is többen írták alá azt a kezdeményezést, amely azt szeretné elérni, hogy a kiadók pár év után ne tehessék teljesen használhatatlanná az online játékokat.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.