Miközben itthon az utóbbi években a kiskereskedelmi forgalom visszaesett vagy jó esetben stagnált, a webáruházakban elköltött pénzek folyamatosan nőnek. Kár, hogy utóbbi még mindig csak alig 2,5 százalékát adja a teljes tortának.

A hazai kiskereskedelmi forgalom egésze szempontjából két nehéz év után 2011-ben némi javulás látszott, hiszen a forintban mért forgalom bár csekély mértékben, de nőtt, meghaladva ezzel a 2008. évi szintet. A gyakorlatilag stagnálásnak tekinthető növekedéssel szemben az internetes kereskedelem az elmúlt időszakban is évről évre egészséges arányban tudott növekedni - derül ki a most nyilvánosságra hozott Jelentés az internetgazdaásgról című kutatásból.

Van hová nőni  A GKIeNET és a T-Mobile közös felmérése nagyjából hasonló számokat közöl, mint a szintén a héten publikált, szintén webshopok között végzett kutatás. A tavaly realizált nagyjából 155 milliárd forintos forgalom immár a teljes hazai kiskereskedelmi költés 2,4 százalékát adja. Ez természetesen még mindig túl kevés ahhoz, hogy a teljes képen érdemben változtatni tudjon ez a növekedő szegmens. Ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy az egyre nagyobb internetes lefedettség mellett maga a válság is fűti az e-kereskedelem növekedését, hiszen az interneten nagyon könnyen összehasonlíthatók az árak, így itt a legkönnyebb a lehető legjobb ajánlatot felkutatni.

A magyarországi internetes kiskereskedelmi forgalom (millió Ft)


Ennek megfelelően nem meglepő az a csaknem 80 százalékos arány, amely az internetet vásárlást megelőző információszerzésre használók csoportját mutatja. 2011 végén az elmúlt egy évben online vásárlók száma 1,4 millió fő volt, ami a 14 év feletti internetezők nagyjából egyharmada. Ez az arány Csehországban jóval magasabb, de például Romániában alacsonyabb. (Legalábbis a mostani tanulmány készítői szerint. Egy másik, néhány hónappal ezelőtti felmérés pont arra mutatott rá, hogy Románia sok szempontból fejlettebb az e-kereskedelemben hazánknál.)

A kutatásból kiderül, hogy online vásárolni megéri: nem csak az árakat lehet könnyen ilyen módon összehasonlítani, sok kereskedő az elektronikus csatornán keresztül értékesített termékekre kedvezményt nyújt, illetve valamilyen többlet értéket csomagol ahhoz.

Élelmiszerre
költik a magyar netezők a legtöbb pénzt. Dobogós még az IT és a szórakoztatóelektronika.
Az összegek nagyságrendje alapján változatlanul élelmiszer és élelmiszer jellegű termékeket értékesítettek legnagyobb arányban az interneten. A képzeletbeli dobogó második helyén a számítástechnikai eszközök, a harmadikon pedig a szórakoztató elektronika és műszaki cikkek szerepelnek. A könyv, újság, magazin kategória csak a negyedik helyen szerepel, míg rendkívül gyors növekedést mutatva a ruházati termékek állnak az ötödik helyen. Ez utóbbi termékcsoport esetében az elmúlt két évben jelentős forgalomnövekedés tapasztalható, ami köszönhető egyrészt új üzleti modellek megjelenésének (pl. zárt vásárlói klubok), másrészt a női vásárlók egyre erőteljesebb jelenlétének. Egy online vásárlás átlagos értéke 2011-ben 7000 forint körül alakult. (Ez az adat élesen különbözik a már említett másik hazai felmérés eredményétől: ott 28 567 forintra jött ki egy átlagos tranzakció értéke.)

Internet és kutyagolás  A magyar fogyasztók árérzékenységét semmi sem mutatja jobban, minthogy az internetes áruházak körében évek óta fokozatosan növekszik a személyes átvétel aránya. Mindez nem jelenti azt, hogy a futárszolgáltatok által kézbesített csomagok mennyisége csökkenne (sőt nő), csak azt, hogy az internetes vásárlók folyamatosan bővülő tábora inkább a szabadidejének egy részét áldozza fel a termékek átvételére, mintsem hogy a kiszállítást válassza. Ennek köszönhetően az elmúlt két évben igen sikeresek lettek az úgynevezett Pick Pack Pontok, amelyek jelenleg az ország 87 településén nyújtanak átvételi lehetőséget a kiszállítási költséget sokallóknak. Ugyanakkor egyre több, korábban csak online módon értékesítő kereskedő üzlethelyiséget nyit, hogy nála lehessen a terméket átvenni.

Az internetes bankkártyás fizetés aránya évről évre növekszik, de még mindig csak 5 százalékát teszi ki az összes fizetési módból a kiskereskedelmen belül (a szolgáltatásokat is hozzátéve az arány jelentősen javul, megközelítőleg 12%-ra). A leggyakrabban használt fizetési mód az online kiskereskedelemben ugyanakkor változatlanul az utánvét, mutatva, hogy a magyar fogyasztók többsége akkor fizet a legszívesebben a termékekért, amikor azt átveszi.

Lassan okosodnak a magyar webáruházak gazdái
Románia beelőzött az e-kereskedelem terén

Spanyol tudósok: a túlóra nem hogy káros, hanem egyenesen építő

Ha angol tudósok jöttek volna ezzel, meg sem lepődnénk. De épp a szieszta hagyományát mind a mai napig ápoló spanyolok?!
 
Hirdetés

Hazánk régiós SolarWinds-központ lett

A SolarWinds és a RelNet megállapodása révén utóbbi magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt régiónkban a SolarWinds viszonteladói és ügyfelei számára.

Manufacture IT

Az 5G legnagyobb nyertesei az ipari vállalkozások

MEGNÉZEM »

a melléklet támogatója a Vodafone

Igen, ahogy mindenki mondja: sokba, nagyon sokba. De közel sem csak a fizetése miatt. A költségekhez hozzá kell számolni a növekvő kiválasztási költségeket – és a magas fluktuációt.

a melléklet támogatója a Mndwrk

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.