Vasárnap lesz tíz éve annak, hogy az Egyesólt Államokat példátlan méretű terrortámadás érte. A tragédia után az amerikai kormányzat informatikai megrendelései is másként alakultak, mint előtte.
Hirdetés
 
A 2001. szeptember 11-i terrortámadások számos területen nyomot hagytak az Egyesült Államok és a kormányszervek működésében is. Ezek közé tartozik a védekezést, felderítést és a gyors reagálást egyaránt elősegítő technikai eszközök, rendszerek beszerzésének mikéntje is.


A biztonsági cégeknek jól jöttek a sötét fellegek

Pénz nem számít... Természetes módon az állami megrendelések nagyságrendje meredeken emelkedett 9/11 után, ami hatalmas piaci lehetőségeket teremtett az ezekben a technológiákban érintett szállítók számára. A támadás következményeként állították fel 2003-ban a huszonkét ügynökséget összefogó belbiztonsági minisztériumot (Department of Homeland Security - DHS).

A kormányzati szerv 2007-ben például már 58 milliárd dollárnyi megrendelést adott a nemzetvédelemmel összefüggő projektekre. Ezt az összeget az egyes szövetségi államok, városi önkormányzatok még a becslések szerint további 20-30 milliárdos megrendeléssel toldották meg.

Pénz tehát volt és van is a rendszerben, de a DHS-nél ennek ellenére kiemelt fontosságú lett, hogy ezek a dollárokat a lehető leghatékonyabban költsék el. A 2001-et követő években felállított eszközök vagy nem képesek megfelelő biztonsági szintet teremteni, vagy annyira zavarják a mindennapi életet (például a reptéri ellenőrzések során), hogy joggal váltanak ki kritikus megjegyzéseket.

...vagy mégis A fentiek fényében a kormányzat levonta a tanúságot, miszerint képtelen volt lépést tartani a technológiai fejlődéssel, és ezért elsősorban a korábban alkalmazott fejlesztési és beszerzési procedúrát okolják. Így ahelyett, hogy házon belül állítanának fel rá szakértői csoportot, vagy egyszerű megrendelést adna le egy magáncégnek, a DHS megérteti a potenciális szállítókkal, hogy amit neki fejlesztenek, az szövetségi és önkormányzati szinten is eladható, csakúgy mint a versenyszféra bizonyos cégeinek (például közlekedési társaságok, reptérüzemeltetők stb.).

Ez az új hozzáállás azt eredményezi, hogy a DHS a konkrét megrendelés méretéhez képest lényegesen olcsóbban tud hozzájutni az igényeinek megfelelő eszközökhöz. Ennek egyik első példája az a robbanásbiztos kamera volt, amelyet maximum 200 dollárért kellett a gyártónak szállítania. A projektre 29 vállalat pályázott, és a nyertes cég megoldása ma már a többi kormányzati szerv és a magáncégek számára is megvásárolható.

Közigazgatási IT: ami most olcsó, később nagyon drága lehet
Utánaszámol-e az EU, hogy mire ad pénzt?

MI-mentes, decentralizált videómegosztóként élesztenék fel a Vine-t

A Divine néven indított projekt új életet lehelne a régi videókba, és garantálná, hogy ezúttal ne lehessen algoritmusokkal irányítani vagy vállalati döntésekkel letakarítani a netről a felhasználók által létrehozott tartalmakat.
 
Hogyan lehet összehangolni a CAPEX és OPEX költségeket a FinOps módszerekkel?

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.