Egy friss hazai kutatás szerint 2021-hez képest jelentősen több problémás jelenséggel találkoznak az interneten a fiatalok.
Hirdetés
 

A Yettel a február 7-én esedékes Biztonságos Internet Napjára időzítve számolt be annak a felmérésnek az eredményéről, amelyet idén januárban végeztek azzal a céllal, hogy felmérjék, a szülők mennyire vannak tisztában gyermekük online jelenlétével. A 7-18 éves gyermekkel rendelkező szülőkre nézve reprezentatív kutatás egyik érdekessége, hogy a 2021-ben készített hasonló megkérdezésnek köszönhetően a mostani válaszokból az internetes állapotok változására is következtetni lehet.

Megkopott a téma

A szűlők válaszai alapján az utóbbi két évben általában is romlott a generációk közötti kommunikáció, de különösen igaz ez az online térrel kapcsolatos beszélgetésekre. Itthon kevesebb mint a családok felére (46%) jellemző, hogy a szülők rákérdeznek a gyerekek internetes tevékenységére, tapasztalataira. Ez főleg annak fényében szomorú, hogy 2021-ben még több mint 60 százalékon állt ez a mutató. Mindez azt jelzi, hogy lecsengett a pandémia miatt felerősödő érdeklődés a téma iránt. 

Habár a szülők legfeljebb fele beszélget gyermekével az online térben zajló dolgokról, érdekes módon 85 százalékuk meggyőződése, hogy pontosan tisztában van azzal, miket oszt meg a gyermek magáról a közösségi médiában. A válaszadók szerint gyermekük jellemzően magukról, barátokról vagy családtagokról (32%), valamint a lakóhelyről, hobbiról, házikedvencről vagy iskoláról készült fotókat (25%) oszt meg az interneten, de a korábbi felméréssel összevetve kezdi népszerűségét veszteni ez a szokás, sőt, 18-ról 44 százaélkra ugrott idén azoknak az aránya, akik semmi ilyesmit nem osztanak meg a világhálón.

A legnépszerűbb platformnak továbbra is a Facebook és csevegőalkalmazása, a Messenger számít (66%), ezek használata minimális mértékben még emelkedett is a vizsgált korcsoportokban. Az Instagram népszerűsége viszont – bár a kamaszok továbbra is előszeretettel használják – összességében visszaesett: 43 százalék helyett már csak bő harmaduk használja. A képmegosztó platform képzeletbeli második helyét így idén átvette a TikTok, amelyet a korábbi 39 százalék helyett már a gyerekek fele használ. Harmadiknak a YouTube futott be, amelyet tízből négyen használnak rendszeresen. Már a 7-12 évesek is igen aktív online életet élnek ezeken a csatornákon, noha 13 éves kor alatt a legtöbb felület nem engedélyezi a regisztrációt.

Káros és veszélyes trendek

A szülők visszajelzése alapján a gyerekek már egészen korán látnak nem nekik való tartalmat: 71 százalékuk már biztosan találkozott álhírekkel, felnőtt tartalommal, zsaroló vagy adathalász üzenettel, illetve magát nagyjából egykorúnak kiadó felnőttel az online térben. Az elmúlt két évben nőtt a 18+-os tartalmakkal, a csaló idegenekkel, valamint a kéretlen üzenetekkel való találkozások száma is. Örömteli azonban, hogy ha valaki ilyen tartalmakkal vagy jelenséggel találkozik, továbbra is igen nagy arányban (82%) osztja azt meg szüleivel a beszélgetések során.

Forrás: TudatosNet felmérés (ProSuli/Yettel)

 

A feldolgozást a szülők gyermekükkel jellemzően kizárólag beszélgetés útján rendezik ezekben az esetekben (87%), de ezzel párhuzamosan kevesen néznek utána az interneten, hogy mit kell tenni ilyenkor (12%), sőt olyanok is vannak, akik egyáltalán nem foglalkoznak az üggyel (5%) vagy egyenesen tanácstalanok a megoldást illetően (3%). Azok, akik segítséget kérnek, jellemzően a párjukkal (55%) vagy más szülőkkel (46%) osztják meg a tapasztalataikat.

A felmérés kapcsán a Yettel felhívja a figyelmet saját digitális oktatási programjára, mivel a ProSuli idén kiemelten foglalkozik a gyermekek online védelmével és a digitális tudatosság terjesztésével. A TudatosNet videósorozat többek közt az álhíreket, az internetes zaklatást, a biztonságos böngészést és a csevegőalkalmazások helyes használatát járja körbe.

Biztonság

Bukott ügynek tartja az OpenAI új modelljét a Meta sztár MI-kutatója

Az OpenAI szerint ez már a "világszimulátor" előszobája, Yann LeCun szerint azonban olyan megközelítésről van szó, amelyik sosem fog túllépni a látványos kis videókon.
 
Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.