Az elektromos járművek megbízható működése nagyban függ a megfelelő szoftveres kiszolgálástól, és ha a gyártók bedőlnek vagy kiszállnak az üzletből, a tulajdonosok teljesen elveszíthetik hozzáférésüket a vezetési funkciókhoz és az alkalmazások frissítéseihez.

Kína ma már messze az elektromos járművek (EV-k) legnagyobb piaca, ahol tavaly már külön-külön és összességében is bőven lepipálták az amerikai és európai szállításokat. Ami azonban azt is jelenti, hogy az öldöklő piaci versenyben tönkrement gyártók is sokkal több felhasználónak okoznak problémákat. A Rest of World riportja szerint már a hivatalos adatok alapján is 160 ezer kínai autótulajdonos fázott rá a szoftveres támogatás hirtelen megszünésére. Az érintett járművek ilyenkor "offline állapotba" kerülhetnek: nem lehet belépni a zárat vagy a légkondit irányító mobil alkalmazásokba, eltűnik a műszerfal kijelzőjéről a töltöttség vagy a futásteljesítmény, és leállhatnak a szórakoztató rendszerek is.

A problémákat itt-ott orvosolják, de a lap arról ír, hogy egyes tulajdonosoknak még a kínai média beszámolói szerint is folyamatos nehézséget jelent az alapvető funkciókhoz való hozzáférés, nem beszélve a biztonsági szempontból is meghatározó jelentőségű frissítésekről. Az elektromos autók olyan mértékben támaszkodnak a különféle felhőszolgáltatásokra, hogy az jogos aggodalmat kelt a járművek hosszabb távú használhatóságával kapcsolatban, különös tekintettel a piac elkerülhetetlen konszolidációjára. A Rest of World szerint az árverseny és az állami támogatások fokozatos megszüntetése miatt több mint 100 kínai EV-gyártó ma már a túlélésért küzd, és 2020 óta több mint 20 cég hagyta el a piacot.

Ebben a sarki szerviz nem segíthet

Közöttük csúcskategóriás autógyártó is volt, de olyan vállalat is fizetésképtelenné vált, amelyeik 2019 és 2022 között körülbelül 100 ezer járművet adott el az alsó árkategóriában. A később esedékes javításoknál ilyenkor a gyári alkatrészekről is le kell mondani, és a kínai szabályozás hiába írja elő a gyártóknak a hardverszállítás és az értékesítés utáni szolgáltatások fenntartását a modellek gyártását követő 10 évig, ha azok szabadalmaztatott szoftverekre és cloud megoldásokra támaszkodnak. Így a problémák akkor is felléphetnek, ha a jármű maga nem hibásodik meg: erről azok a Tesla-tulajok is tudának mesélni, akik fizikai kulcsok híján kizáródtak a saját autójukból a telefonos app kiesésekor.

Bár az nem valószínű, hogy a piac elindul visszafelé az internetkapcsolat nélkül működő autók korszakába, a kínai kormányzat júliusban újabb fogyasztási ösztönzőket volt kénytelen bevezetni mindazoknak, akik benzines autójukat elektromos járművekre cserélnék. A vásárlók azonban egyre komolyabban veszik a gyártók csődjének kockázatait: a Rest of World cikke a legfrissebb kínai eladási adatokat idézi, amelyek alapján 2024 első felében a 20 legnépszerűbb EV-modell közül csak egyet jegyzett startup gyártó, míg a BYD nyolc modellel szerepelt a listán. A cikkben idézett szakértő szerint a hirtelen összeomlások így sem lesznek mindennaposak, de a független cégek egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

Konzumer tech

Az MI általában sokba kerül. De megtérül-e?

Ellentmondásos adatok keringnek arról, hogy megtérülnek-e, és ha igen, mennyi idő alatt az MI-beruházások.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.