A Be Social és a szeretlekmagyarorszag.hu portál átfogó képet készített a magyarok Facebook-használati szokásairól.

Az idősebb korosztály lelkesebben és gyakrabban lógnak a Facebookon, mint a fiatalok – derült ki a Be Social és a szeretlekmagyarorszag.hu portál közös felméréséből. A kutatás során online kérdeztek meg több mint ötezer önkéntes válaszadót. Bár a készítők hangsúlyozzák: a kutatás nem reprezentatív (online bárki válaszolhatott, akihez eljutott a kérdőív), összességében jó képet ad a közösségi oldal hazai szerepéről. A Facebooknak valószínűleg ennél sokkal pontosabb és árnyaltabb képe van erről, ám arra nem nagyon számíthatunk, hogy akárcsak egy részét is megosztja a nagyérdeművel.

Az átlagos magyar facebokozó naponta többször felmegy az oldalra, hogy ott megnézze, mi történ a 100-500 ismerősével. Nem posztol gyakran, csak ha valami számára fontos esemény történik, ellenben kommenteli mások bejegyzéseit. A Facebookot kicsit pletykaközpontnak tartja ("ismerősökről megtudok mindenféléket"), ezért aztán legfőképpen az ismerősei posztjait olvassa-nézi szívesen, használja a Messengert, és nem szereti a kamu híroldalak kamu híreit. Tudatos felhasználónak gondolja magát, mert nem oszt meg bármit bárkivel, és már az is megfordult a fejében, hogy törli magát az oldalról.

A korosztályok között markánsak az eltérések

A kutatás azt mutatja, hogy az egyes korosztályok között markáns eltérések vannak az oldal használatában. A fiatalabbak az átlagosnál ritkábban és kevesebb tartalmat megosztva használják a Facebookot, ahol leginkább az ismerőseik posztjait és a szórakoztató tartalmakat keresik, addig az idősebbek gyakrabban facebookoznak és fontosabb számukra a hírek nyomon követése.

A válaszolók 70 százaléka naponta többször használja a Facebookot, és csak kevesebb mint 5 százalékuk használja ritkábban, mint hetente. A legaktívabb a 18-55 év közöttiek csoportja, 83 százalékuk naponta többször meglátogatja az oldalt. A 18 év alattiak aktivitása kisebb, körükben 13 százalék azoknak az aránya, akik ritkábban, mint hetente használják.

 
Be Social – Szeretlekmagyarorszag.hu Facebook-kutatás 2
Infogram


A felhasználónak 53 százalékának van 100 és 500 közötti ismerőse, tizedüknek viszont 1000-nél is több, és nagyjából ugyanekkor azok aránya, akiknek 100-nál kevesebb ismerősük van.

A felhasználók aktivitása azonban esetleges. 59 százalékuk csak akkor posztol az üzenőfalára, ha valami igazán lényegesről akar beszámolni, és mindössze tizedük posztol naponta vagy naponta többször. Azok aránya, akik soha nem posztolnak, 15 százalék. Érdekes, hogy az 55 évesnél idősebbek körében a legmagasabb (26 százalék) a naponta többször is posztolók aránya.

A visszafogottabb reakciók (hozzászólás, lájk) már jóval gyakoribbak. Mindössze a válaszadók 7 százaléka állította, hogy kizárólag olvas, és soha nem kommentel vagy használ reakciógombokat. Az már kevésbé meglepő, hogy akik aktív posztolók, a kommentelésben is aktívabbak: 72 százalékuk rendszeresen hozzászól mások posztjaihoz.

A legnépszerűbb Facebook-funkció a Messenger, ezt válaszadók háromnegyede (76 százalék) naponta többször is használja. A második legnépszerűbb a Csoportok, de ennél már csak 24 százalék jelölte meg a napi többszöri használatot (igaz, ott van még 24 százalék, aki naponta egyszer használja).

Az Állások viszont nem ennyire népszerű, 76 százalék egyáltalán nem használja. Ez érthető is, hiszen elsősorban az álláskeresőket (és a HR-eseket) érdekelheti: a 36-55 éves korosztály negyede nyilatkozott úgy, hogy alkalmanként használja.

Meglepő viszont, hogy a játékok sem népszerűek: a válaszadók 62 százaléka nem foglalkozik ezzel. Még a 18 év alatti korosztály fele is azt mondta, nem használ játékokat a Facebookon.

 
Be Social – Szeretlekmagyarorszag.hu Facebook-kutatás 3
Infogram


A felhasználók 57 százaléka kapcsolódott már be élő közvetítésbe, de a többség (85 százalék) nem indított ilyent. Utóbbiak aránya a 18 év alattiak körében a legmagasabb: minden ötödik fiatal indított már élő közvetítést.

No fake news!

A Facebook alapvetően tájékozódási felület. A kérdésre, hogy miért használják a Facebookot, a három leggyakrabban adott válasz ezzel függött össze: ismerősökről informálódnak (63 százalék), vicces dolgokat néznek (60 százalék) és híreket olvasnak (55 százalék). Az idősebbek inkább hírolvasók, a fiatalabb generációnál ez kevésbé fontos.

Ami a fogyasztott tartalmak rangsorát illeti, az ismerősök bejegyzései a legnépszerűbbek (68 százalék), ezután jönnek a követett oldalak tartalmai 55 százalékkal, majd a szórakoztató tartalmak 54 százalékkal (lásd az alábbi grafikont), valamint a hírek 49 százalékkal.

 
Be Social – Szeretlekmagyarorszag.hu Facebook-kutatás 1
Infogram


Talán az információközpontúság miatt is fontos a magyar facebookozóknak, hogy az oldalon elérhető hírek megbízhatóak legyenek. A válaszadók 91 százaléka jelezte, hogy legfőképpen ezt kerülné el az oldalon. Ehhez képest a második helyre befutott elkerülendő jelenség (jelentéktelen eseményről indított élő közvetítés) csak 65 százalékot kapott. Innentől már szorosabb a mezőny, az ebédélmények megosztása a válaszadók mintegy felét (53 százalék) idegesíti, míg a helyszíni bejelentkezés 49 százalékukat.

Fogyasztják a hirdetéseket is

Minden negyedik magyar facebookozó (27 százalék) vásárolt már a Facebookon látott tartalom miatt (az eredmény csalóka, hiszen a kérdés posztra vonatkozott, tehát ebbe bele lehetett érteni az ismerős által megosztott véleményt is, ami lényegesen erősebb hatású, mint egy szponzorált bejegyzés). Ugyanakkor sokakat idegesítenek a hirdetések, 68 százalékuk szokta elrejteni a hirdetéseket, különösen a 18-36 közötti korosztály (körükben ez az arány 79 százalék).

A válaszadók 65 százaléka követ legalább 1-5 márkát a közösségi oldalon, de 11 százalékuk tíznél is többet. A legtöbb említést sport- és ruhamárkák, illetve kereskedelmi láncok kapták.

Bár sokan nem szeretik a hirdetéseket, kevesen fizetnének egy hirdetésmentes oldalért. Van ugyan egy markáns kisebbség, a válaszadók ötöde, akik fizetnének havi 1000 forintot, de a többség (76 százalék) nem adna ezért pénzt.

Közösség & HR

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.