Új-Zélandon kicsiben már meg is valósították a jövőt. Egy iskolai programot az adott témára szakosodott mesterséges intelligencia avatarja tanít.

Sokan és sokat szidják a magyar közoktatást (és felsőoktatást) – valószínűleg joggal. De menjünk bárhová a világban, mindenhol azt halljuk, hogy jobb, korszerűbb, hatékonyabb oktatásra lenne szükség. Valószínűleg azért, mert az oktatás soha nem lehet elég jó. Sokan a mesterséges intelligenciától várják a dolgok jobbra fordulását.

Új-Zélandon kicsiben megmutattak valamit abból, hogy milyen lesz a jövő oktatása: mesterséges intelligencia – pontosabban egy képernyőn megjelenő avatar, ami mögött mesterséges intelligencia dolgozik – tanítja a diákoknak a megújuló energiával kapcsolatos ismereteket.

Will tanít és ellenőriz

Az általános iskolai diákokat tudatos energiafelhasználásra nevelő oktatási programot egy aucklandi energiaszolgáltató, a Vector Ltd. dolgozta ki, és minden olyan iskola számára ingyenesen biztosítja, amelynek energiát szállít. A energiaszolgáltató szövetkezett egy szintén aucklandi startuppal, a Soul Machinesszel, amely mesterséges intelligenciára és VR-re (Virtual Reality) épít oktatási megoldásokat. (Bár a cég fiatal, komoly eredményeket ért el, többek között az IBM Watsonhoz is fejleszt.) Így született meg Will, a virtuális tanár.

Will csupán a képernyőn jelenik meg, de tanít, magyaráz, lehet tőle kérdezni, és ő is kérdez a gyerekektől, ellenőrzi például, hogy megértették-e a magyarázatát, feldolgozták-e a hallott információkat.

A mesterséges intelligencia meggyőzte a Vector vezetőségét. A cég vezérigazgatója, Nikhil Ravishankar szerint a diákok nagyon jól fogadták Willt, a virtuális tanárt, aki kreatívan kötötte le a figyelmüket.

A DaVinci Intézet alapítója, a neves amerikai jövőkutató, Thomas Frey 2016-ban a Business Insidernek azt jósolta, hogy nem kell másfél évtized, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja az oktatást. Sőt Frey szerint 2030-ra egy olyan oktatási cég lesz az internet legnagyobb vállalkozása, melyről még nem is hallottunk.

A mesterséges intelligencia hatékonyabban is tanít: a diákoknak nem kell versengniük a tanár figyelméért, a mesterséges intelligencia pedig megtanulja a diák erősségeit és gyengeségeit, ami segíti abban, hogy a módszereket a tanulóra szabja. Így akár tízszer gyorsabbá válhat a tanulás folyamata.

Egy angol oktatási szakember tíz évet ad a tanároknak...

Egy angol oktatáskutató, Anthony Sheldon még gyorsabb váltást vár: tavaly egy konferencián azt állította, hogy kb. tíz év kell ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja a tanárok helyét. Ez nem azt jelenti, hogy a tanárok fölöslegessé válnak, csak más lesz a szerepük: lényegében csak a keretek fenntartásában segédkeznek, miközben a tudást a mesterséges intelligencia tölti a diákok fejébe.

Will sikeresen köti le a tanulók figyelmét

Mind Frey, mind Sheldon a mesterséges intelligencia adaptivitását hangsúlyozza: megvalósítható vele az egyénre szabott oktatás, és a tudása is sokkal inkább napra készen tartható. Sőt az angol oktatáskutató szerint az algoritmus még a tanári inspirációt is képes lesz pótolni.

Ugyanakkor Sheldon és Frey is figyelmen kívül hagy egy fontos szempontot: az oktatásban nagyon nagy szerepe van a tanár és a diák közötti társadalmi kölcsönhatásnak, amit a gépek nem tudnak pótolni. Másfelől kétségtelen, hogy azokban az országokban, ahol súlyos a tanárhiány, probléma van a tanárképzéssel, a mesterséges intelligencia jó megoldás lehet. Valamikor. Egyelőre ugyanis még korlátozottak a lehetőségei. Will is csupán egy jól körülhatárolható témában tudja oktatni a nebulókat.

Közösség & HR

Így erősíti az egyenlőtlenséget világszerte a mesterséges intelligencia

Ma már egyértelműen látható, hogy az egyes országok és nagyvállalatok versenyfutásával az MI még nagyobb szakadékot nyithat a különböző régiók között.
 
Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.