Sokan és sokat szidják a magyar közoktatást (és felsőoktatást) – valószínűleg joggal. De menjünk bárhová a világban, mindenhol azt halljuk, hogy jobb, korszerűbb, hatékonyabb oktatásra lenne szükség. Valószínűleg azért, mert az oktatás soha nem lehet elég jó. Sokan a mesterséges intelligenciától várják a dolgok jobbra fordulását.
Új-Zélandon kicsiben megmutattak valamit abból, hogy milyen lesz a jövő oktatása: mesterséges intelligencia – pontosabban egy képernyőn megjelenő avatar, ami mögött mesterséges intelligencia dolgozik – tanítja a diákoknak a megújuló energiával kapcsolatos ismereteket.
Will tanít és ellenőriz
Az általános iskolai diákokat tudatos energiafelhasználásra nevelő oktatási programot egy aucklandi energiaszolgáltató, a Vector Ltd. dolgozta ki, és minden olyan iskola számára ingyenesen biztosítja, amelynek energiát szállít. A energiaszolgáltató szövetkezett egy szintén aucklandi startuppal, a Soul Machinesszel, amely mesterséges intelligenciára és VR-re (Virtual Reality) épít oktatási megoldásokat. (Bár a cég fiatal, komoly eredményeket ért el, többek között az IBM Watsonhoz is fejleszt.) Így született meg Will, a virtuális tanár.
Will csupán a képernyőn jelenik meg, de tanít, magyaráz, lehet tőle kérdezni, és ő is kérdez a gyerekektől, ellenőrzi például, hogy megértették-e a magyarázatát, feldolgozták-e a hallott információkat.
A mesterséges intelligencia meggyőzte a Vector vezetőségét. A cég vezérigazgatója, Nikhil Ravishankar szerint a diákok nagyon jól fogadták Willt, a virtuális tanárt, aki kreatívan kötötte le a figyelmüket.
A DaVinci Intézet alapítója, a neves amerikai jövőkutató, Thomas Frey 2016-ban a Business Insidernek azt jósolta, hogy nem kell másfél évtized, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja az oktatást. Sőt Frey szerint 2030-ra egy olyan oktatási cég lesz az internet legnagyobb vállalkozása, melyről még nem is hallottunk.
A mesterséges intelligencia hatékonyabban is tanít: a diákoknak nem kell versengniük a tanár figyelméért, a mesterséges intelligencia pedig megtanulja a diák erősségeit és gyengeségeit, ami segíti abban, hogy a módszereket a tanulóra szabja. Így akár tízszer gyorsabbá válhat a tanulás folyamata.
Egy angol oktatási szakember tíz évet ad a tanároknak...
Egy angol oktatáskutató, Anthony Sheldon még gyorsabb váltást vár: tavaly egy konferencián azt állította, hogy kb. tíz év kell ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja a tanárok helyét. Ez nem azt jelenti, hogy a tanárok fölöslegessé válnak, csak más lesz a szerepük: lényegében csak a keretek fenntartásában segédkeznek, miközben a tudást a mesterséges intelligencia tölti a diákok fejébe.
Will sikeresen köti le a tanulók figyelmét
Mind Frey, mind Sheldon a mesterséges intelligencia adaptivitását hangsúlyozza: megvalósítható vele az egyénre szabott oktatás, és a tudása is sokkal inkább napra készen tartható. Sőt az angol oktatáskutató szerint az algoritmus még a tanári inspirációt is képes lesz pótolni.
Ugyanakkor Sheldon és Frey is figyelmen kívül hagy egy fontos szempontot: az oktatásban nagyon nagy szerepe van a tanár és a diák közötti társadalmi kölcsönhatásnak, amit a gépek nem tudnak pótolni. Másfelől kétségtelen, hogy azokban az országokban, ahol súlyos a tanárhiány, probléma van a tanárképzéssel, a mesterséges intelligencia jó megoldás lehet. Valamikor. Egyelőre ugyanis még korlátozottak a lehetőségei. Will is csupán egy jól körülhatárolható témában tudja oktatni a nebulókat.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak