Új-Zélandon kicsiben már meg is valósították a jövőt. Egy iskolai programot az adott témára szakosodott mesterséges intelligencia avatarja tanít.

Sokan és sokat szidják a magyar közoktatást (és felsőoktatást) – valószínűleg joggal. De menjünk bárhová a világban, mindenhol azt halljuk, hogy jobb, korszerűbb, hatékonyabb oktatásra lenne szükség. Valószínűleg azért, mert az oktatás soha nem lehet elég jó. Sokan a mesterséges intelligenciától várják a dolgok jobbra fordulását.

Új-Zélandon kicsiben megmutattak valamit abból, hogy milyen lesz a jövő oktatása: mesterséges intelligencia – pontosabban egy képernyőn megjelenő avatar, ami mögött mesterséges intelligencia dolgozik – tanítja a diákoknak a megújuló energiával kapcsolatos ismereteket.

Will tanít és ellenőriz

Az általános iskolai diákokat tudatos energiafelhasználásra nevelő oktatási programot egy aucklandi energiaszolgáltató, a Vector Ltd. dolgozta ki, és minden olyan iskola számára ingyenesen biztosítja, amelynek energiát szállít. A energiaszolgáltató szövetkezett egy szintén aucklandi startuppal, a Soul Machinesszel, amely mesterséges intelligenciára és VR-re (Virtual Reality) épít oktatási megoldásokat. (Bár a cég fiatal, komoly eredményeket ért el, többek között az IBM Watsonhoz is fejleszt.) Így született meg Will, a virtuális tanár.

Will csupán a képernyőn jelenik meg, de tanít, magyaráz, lehet tőle kérdezni, és ő is kérdez a gyerekektől, ellenőrzi például, hogy megértették-e a magyarázatát, feldolgozták-e a hallott információkat.

A mesterséges intelligencia meggyőzte a Vector vezetőségét. A cég vezérigazgatója, Nikhil Ravishankar szerint a diákok nagyon jól fogadták Willt, a virtuális tanárt, aki kreatívan kötötte le a figyelmüket.

A DaVinci Intézet alapítója, a neves amerikai jövőkutató, Thomas Frey 2016-ban a Business Insidernek azt jósolta, hogy nem kell másfél évtized, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja az oktatást. Sőt Frey szerint 2030-ra egy olyan oktatási cég lesz az internet legnagyobb vállalkozása, melyről még nem is hallottunk.

A mesterséges intelligencia hatékonyabban is tanít: a diákoknak nem kell versengniük a tanár figyelméért, a mesterséges intelligencia pedig megtanulja a diák erősségeit és gyengeségeit, ami segíti abban, hogy a módszereket a tanulóra szabja. Így akár tízszer gyorsabbá válhat a tanulás folyamata.

Egy angol oktatási szakember tíz évet ad a tanároknak...

Egy angol oktatáskutató, Anthony Sheldon még gyorsabb váltást vár: tavaly egy konferencián azt állította, hogy kb. tíz év kell ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia elfoglalja a tanárok helyét. Ez nem azt jelenti, hogy a tanárok fölöslegessé válnak, csak más lesz a szerepük: lényegében csak a keretek fenntartásában segédkeznek, miközben a tudást a mesterséges intelligencia tölti a diákok fejébe.

Will sikeresen köti le a tanulók figyelmét

Mind Frey, mind Sheldon a mesterséges intelligencia adaptivitását hangsúlyozza: megvalósítható vele az egyénre szabott oktatás, és a tudása is sokkal inkább napra készen tartható. Sőt az angol oktatáskutató szerint az algoritmus még a tanári inspirációt is képes lesz pótolni.

Ugyanakkor Sheldon és Frey is figyelmen kívül hagy egy fontos szempontot: az oktatásban nagyon nagy szerepe van a tanár és a diák közötti társadalmi kölcsönhatásnak, amit a gépek nem tudnak pótolni. Másfelől kétségtelen, hogy azokban az országokban, ahol súlyos a tanárhiány, probléma van a tanárképzéssel, a mesterséges intelligencia jó megoldás lehet. Valamikor. Egyelőre ugyanis még korlátozottak a lehetőségei. Will is csupán egy jól körülhatárolható témában tudja oktatni a nebulókat.

Közösség & HR

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.