Múlt héten Varga Mihály vezetésével magyar küldöttség járt az Egyesült Államokban, amely többek között a Teslával és az Amazonnal is tárgyalt. A pénzügyminiszter tárgyalásairól nem sok konkrétumot lehetett megtudni, most azonban egy fontos infó kiderült. A küldöttségben szintén részt vevő Waberer's menedzsmentje a Tesla központjában a cég elektromos kamionjainak teszteléséről és európai bevezetéséről tárgyalt, sőt a magyar cég vezetői ki is próbálták a Semit (a fenti képen Lajkó Ferenc vezérigazgató látható a Tesla nyergesvontatójával). Mint a Waberer’s közleménye írja, a két vállalat közötti tárgyalások folytatásáról is egyeztettek. Azt azonban nem hozták nyilvánosságra, hogy milyen szintű vezetőkkel sikerült találkozniuk.
A Tesla tavaly novemberben mutatta be Semi nevű elektromos kamionját. A nyergesvontató egészen impozáns paramétereket vonultat fel. Mindössze 20 másodperc kell ahhoz, hogy 36 tonna rakománnyal nulláról 100 kilométer/óra sebességre gyorsuljon, vontatmány nélkül pedig ehhez csak 5 másodperc kell. A 100-as tempót tartva egy töltéssel 800 kilométert tud megtenni, de az Elon Musk által csak "megacharger"-ként emlegetett, napenergiával működő szupertöltő, amivel fél óra alatt lehet feltölteni a kamion akkumulátorait, további 600 kilométerrel növeli a hatótávot.
Alapfelszereltség az autopilot funkció, amellyel képes több Semi vonatszerű konvojként haladni. Emellett a Tesla azt ígéri, hogy nyergesvontatója 1,6 millió kilométert fut meghibásodás nélkül.
Egy jó hírnek jó...
Az elektromos hajtás rohamos terjedését látva nem lenne rossz döntés, ha a legnagyobb magyar szállítmányozási cég elmozdulna az elektromos hajtású kamionok irányába (már ha például a Tesla Semi a gyakorlatban is hozza az impozáns paramétereit), hiszen ezzel kapásból 20 százalékkal lehetne csökkenteni az autópark fenntartási költségeit.
Ennek ellenére a tárgyalás valószínűleg nem több tapogatózásnál – eddig ugyanis nem került nyilvánosságra olyan, a cég távlati stratégiáját bemutató anyag, amelyben felmerült volna akár Tesla, akár más gyártmányú elektromos kamionok rendszerbe állítása. Ugyanakkor a vállalat demonstratív nyitottsága a kormánynak is jól jöhet: az Európában felépíteni tervezett Tesla-gyárért folyó versenyfutásban erősítheti a magyar pozíciókat.
Az, hogy a Teslával történő tárgyalások nem jelentenek sokkal többet a "pozitív érdeklődésnél", az is mutatja, hogy maga az autógyár semmiféle közleményt nem adott ki a találkozóról.
Mindemellett a szállítmányozó vállalat egyelőre más problémákkal van elfoglalva. Mint a Portfolio írja, a cég részvényeinek árfolyama hónapok óta esik. A vállalat első negyedéves jelentése sem a legfényesebb, az árbevétel nőtt, de a profitabilitás csökkent.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak