A Huawei Technologies történetének legnagyobb, közel 30 százalékos bevételcsökkenéséről számolt be 2021 első felére nézve. A kínai távközlési óriás az amerikai kereskedelmi szankciók hatására kényszerült arra, hogy tavaly novemberben eladja okostelefonos üzletágának egy részét, miközben az új növekedési területeken ehhez viszonyítva még nem erősödött meg. A társaság pénteki közlése szerint valamivel több mint 320 milliárd jüan (nagyjából 49,5 milliárd dollár) bevételt ért el az év első hat hónapjában, szemben az előző év megfeleló időszakára jelentett 454 milliárd jüannal (körülbelül 70 milliárd dollárral).
A legnagyobb visszaesést értelemszerűen a Huawei konzumer üzleti egységénél tapasztalták, amely a kézieszközökért és az okostelefonok gyártásáért is felelős. Ennek bevételei 47 százalékkal 135,7 milliárd jüanra csökkentek éves összehasonlításban. A 2019-től folyamatosan adagolt amerikai kereskedelmi korlátozások ellehetetlenítették a társaság hozzáférését kritikus fontosságú technológiákhoz, megakasztva a saját csipek tervezését vagy más forrásokból való beszerzését, ennek következtében pedig a vállalat hét év óta első ízben pottyant ki a hazai piacán is a legnagyobb 5 okostelefon-gyártó közül.
A Canalys adatai alapján a Huawei az idei második negyedévben 6,4 millió okostelefont értékesített Kínában, szemben a 2020 második negyedévére becsült 27,4 millióval. A látványos csökkenéshez terméseztesen hozzájárult, hogy a Honor márka már nem tartozik a Huaweihez, és csak nemrég mutatkozott be a cég saját, Harmony nevű mobil operációs rendszere, amelynek révén jórészt függetlenítheti magát a Google Android platformjától. Az amerikai szankciók értelmében ugyanis a Google sem nyújthat többé technikai támogatást az újabb Huawei eszközökhöz, praktikusan kizárva azokat az androidos ökoszisztémából.
A levágott lábuk helyett újakat növesztenek
A Huawei ugyanakkor javuló jövedelmezőségről számolhatott be: a fenti időszakban a nettó haszonkulcs 0,6 százalékponttal 9,8-ra emelkedett, elsősorban a működési hatékonyság javulása miatt. Bár a távközlési hálózati eszközök forgalma is 14 százalékkal csökkent, jórészt a kínai 5G-s bevezetések lassulásával összefüggésben, a vállalati szolgáltatásokért felelős üzletág teljesítménye 18 százalékkal javult, míg a társaság cloud biznisze az első negyedévre majdnem megduplázta egy évvel korábbi eredményeit, és a most közzétett jelentés alapján már 20 százalék körüli részesedéssel rendelkezik a kínai piacon.
A Reuters tudósítása a Huawei vezérigazgatójának egy belső feljegyzését idézi, amely megerősítette, hogy az okostelefonos piac egykori vezetője már azokra az üzleti és szoftveres területekre koncentrál, amelyeket kevéssé érintenek az amerikai korlátozások. A mostani jelentésben a Huawei soros elnöke fejti ki, hogy a cél nem csak a túlélés, hanem annak fenntartható módon történő megvalósítása, és stratégiai céljaikat is ennek figyelembe vételével jelölték ki a következő öt évre. A cég a hazai piacokra és azokra a régiókra koncentrál, ahol érdemi növekedési kilátásai vannak az üzleti szolgáltatásokban és a távközlési hálózatok fejlesztésében.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak