Hivatalosan is átadták az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) európai uniós forrásokból fejlesztett (részben továbbfejlesztett) döntéstámogató rendszerét. Az EU kohéziós alapjából finanszírozott projekt eredményeként nem csak tűzoltók kapnak segítséget, hanem a katasztrófavédelem összes szervezeti egysége.
A rendszer legfontosabb célja, hogy a mentési folyamatok gyorsak és hatékonyak legyenek, mondta a projektzárón Erdélyi Krisztián tűzoltó dandártábornok, az OKF műveleti főigazgató-helyettese, aki arról is beszélt, hogy a tűzoltók okkal érezhetik magukénak az új informatikai rendszert, mert abban olyan funkciókat valósítottak meg, melyeket maga a szakma tartott fontosnak.
A kulcs: valós idejű adatmegosztás
A rendszer működését Tanka László tűzoltó ezredes, az OKF Infromatikai Fősztályának vezetője mutatta be a hallgatóságnak. Mint mondta, a legfontosabb a felkészült szakember, de a katasztrófavédelem több szakterület együttműködésével valósítható meg, ezért egyaránt kulcsfontosságú az információk gyors átadása és helyszíni elemzése. A fejlesztés egyik alapcélkitűzése éppen ezért egy valós vagy közel valós idejű információmegosztási keret volt.
A döntéstámogatás alapját egy komplex térinformatikai rendszer adja, amelyben különböző rétegeket lehet megjeleníteni a tűzcsapok helyétől a közlekedésen át a kiemelt objektumok megközelíthetőségéig. Erre épül a bevetésirányítást segítő információs rendszer, amely javítja a bevetésben részt vevő közreműködők (helyszíni csapat, műveleti központ, társszervek) elemzési képességeit és a kommunikációjuk gördülékenységét.
A rendszer egyik modulja a vészhelyzeti forgatókönyvek dokumentumtára. Ez akár a helyszínen is gyors távoli hozzáférést biztosít a régebbi bevetésekről rögzített információkhoz, valamint az azok alapján készült vészhelyzeti forgatókönyvekhez, melyek segítenek az elemzésben.
Elkészült egy bevetéstámogató mobil alkalmazás is, a PAJZS MINI. Az alkalmazás nem új, de a továbbfejlesztéseknek köszönhetően bővültek a funkciói, és tablet re is optimalizálták. Az alkalmazást Tanka László úgy jellemezte, hogy az lényegében egy komplex fedélzeti információs központot visz a beavatkozás helyszínére. A szerkocsi parancsnoka riasztáskor az appot futtató tabletet beleilleszti a kocsiba épített dokkolóba, és az alkalmazás azonnal munkára kész. Még olyan funkciókat is beleépítettek, mint az "ajtónyitó" funkció: riasztásnál az appból lehet nyitni a tűzoltólaktanyák szertárkapuit (biztonsági okokból csak max. 300 méter távolságról).
Az elhárítás helyszínének gyors megközelítéséhez a PAJZS MINI-t összekapcsolták a rendőrség és a Magyar Közút adatbázisával, így az útvonaltervező tud számolni az aktuális forgalmi helyzettel, útlezárásokkal, balesetekkel stb.
A mentésnél kritikus az azonnali információmegosztás és elemzés. A helyszínen dolgozók tájékozódhatnak arról, hogy mely szerkocsik hány fővel vesznek rész adott beavatkozásban. A helyszíni mentésirányító az appon keresztül látja a már ismert információkat (ezek közé tartoznak a régebbi hasonló vészhelyzetek és az azokra készült forgatókönyvek is). Ezeket a helyszínen kiegészítheti, illetve megoszthatja a műveleti központtal és az akcióban közreműködő társszervekkel. Bejelölheti például a tablet térképén a káresemény kiterjedését, ami alapján a háttérrendszer még az optimális bejárási sorrendre is tesz javaslatot.
Az app előrejelzésekkel is segíti a munkát. Ha például mérgező anyag kerül a levegőbe, a meteorológiai információk alapján néhány órás távlatban előrejelzi a terjedés irányát és sebességét.
A 850 millió forint uniós támogatásból az OKF a szükséges hardverbeszerzést is végrehajtotta, aminek köszönhetően 525 járművet szereltek fel mobil eszközökkel. Mint Tanka László mondta, a digitalizáltság magasabb foka miatt az informatikai helyiségek biztonságát is megerősítették a projekt keretében.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak