Többévnyi munkával kerekítette ki döntéstámogatási rendszerét az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

Hivatalosan is átadták az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) európai uniós forrásokból fejlesztett (részben továbbfejlesztett) döntéstámogató rendszerét. Az EU kohéziós alapjából finanszírozott projekt eredményeként nem csak tűzoltók kapnak segítséget, hanem a katasztrófavédelem összes szervezeti egysége.

A rendszer legfontosabb célja, hogy a mentési folyamatok gyorsak és hatékonyak legyenek, mondta a projektzárón Erdélyi Krisztián tűzoltó dandártábornok, az OKF műveleti főigazgató-helyettese, aki arról is beszélt, hogy a tűzoltók okkal érezhetik magukénak az új informatikai rendszert, mert abban olyan funkciókat valósítottak meg, melyeket maga a szakma tartott fontosnak.

A kulcs: valós idejű adatmegosztás

A rendszer működését Tanka László tűzoltó ezredes, az OKF Infromatikai Fősztályának vezetője mutatta be a hallgatóságnak. Mint mondta, a legfontosabb a felkészült szakember, de a katasztrófavédelem több szakterület együttműködésével valósítható meg, ezért egyaránt kulcsfontosságú az információk gyors átadása és helyszíni elemzése. A fejlesztés egyik alapcélkitűzése éppen ezért egy valós vagy közel valós idejű információmegosztási keret volt.

A döntéstámogatás alapját egy komplex térinformatikai rendszer adja, amelyben különböző rétegeket lehet megjeleníteni a tűzcsapok helyétől a közlekedésen át a kiemelt objektumok megközelíthetőségéig. Erre épül a bevetésirányítást segítő információs rendszer, amely javítja a bevetésben részt vevő közreműködők (helyszíni csapat, műveleti központ, társszervek) elemzési képességeit és a kommunikációjuk gördülékenységét.

A rendszer egyik modulja a vészhelyzeti forgatókönyvek dokumentumtára. Ez akár a helyszínen is gyors távoli hozzáférést biztosít a régebbi bevetésekről rögzített információkhoz, valamint az azok alapján készült vészhelyzeti forgatókönyvekhez, melyek segítenek az elemzésben.

Elkészült egy bevetéstámogató mobil alkalmazás is, a PAJZS MINI. Az alkalmazás nem új, de a továbbfejlesztéseknek köszönhetően bővültek a funkciói, és tablet re is optimalizálták. Az alkalmazást Tanka László úgy jellemezte, hogy az lényegében egy komplex fedélzeti információs központot visz a beavatkozás helyszínére. A szerkocsi parancsnoka riasztáskor az appot futtató tabletet beleilleszti a kocsiba épített dokkolóba, és az alkalmazás azonnal munkára kész. Még olyan funkciókat is beleépítettek, mint az "ajtónyitó" funkció: riasztásnál az appból lehet nyitni a tűzoltólaktanyák szertárkapuit (biztonsági okokból csak max. 300 méter távolságról).

Az elhárítás helyszínének gyors megközelítéséhez a PAJZS MINI-t összekapcsolták a rendőrség és a Magyar Közút adatbázisával, így az útvonaltervező tud számolni az aktuális forgalmi helyzettel, útlezárásokkal, balesetekkel stb.

A mentésnél kritikus az azonnali információmegosztás és elemzés. A helyszínen dolgozók tájékozódhatnak arról, hogy mely szerkocsik hány fővel vesznek rész adott beavatkozásban. A helyszíni mentésirányító az appon keresztül látja a már ismert információkat (ezek közé tartoznak a régebbi hasonló vészhelyzetek és az azokra készült forgatókönyvek is). Ezeket a helyszínen kiegészítheti, illetve megoszthatja a műveleti központtal és az akcióban közreműködő társszervekkel. Bejelölheti például a tablet térképén a káresemény kiterjedését, ami alapján a háttérrendszer még az optimális bejárási sorrendre is tesz javaslatot.

Az app előrejelzésekkel is segíti a munkát. Ha például mérgező anyag kerül a levegőbe, a meteorológiai információk alapján néhány órás távlatban előrejelzi a terjedés irányát és sebességét.

A 850 millió forint uniós támogatásból az OKF a szükséges hardverbeszerzést is végrehajtotta, aminek köszönhetően 525 járművet szereltek fel mobil eszközökkel. Mint Tanka László mondta, a digitalizáltság magasabb foka miatt az informatikai helyiségek biztonságát is megerősítették a projekt keretében.

Piaci hírek

Csak néhány emotikon, és máris kezesbárányként viselkedik a ChatGPT

Némi ügyeskedéssel plusz hexadecimális kód vagy hangulatjelek bevetésével az alapból tiltott feladatok elvégzésére, például támadó kód megírására is rá lehet venni.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.