A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer ötlete még 2011-ből származik, de az erről szóló sarkalatos törvényt és a részletszabályokat tartalmazó rendeletet csak tavaly decemberben fogadta el a parlament. A rendszer távlati célja a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások, így a parkolás, az autópálya-használat, a városi közösségi, a helyközi és a vasúti közlekedés elérhetővé tétele mobilfizetéssel.
Részleges kezdés
A rendszert az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) idén szeptember 30-án fogja elindítani, derült ki a kedd délután tartott rendhagyó, online sajtótájékoztatón, amelyet finoman szólva sem sikerült technikailag tökéletesen megoldani. A szolgáltatás első körben a parkolás és az autópálya-díj fizetés lehetőségével indul. A rendszer az ország teljes területén, minden fizető parkolási övezetben biztosítja majd a mobilparkolás lehetőségét. A távlati tervek alapján egy következő fejlesztési fázisban, 2014-2017-ben a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek az egységes rendszeren keresztül.
Börzsei Tibor, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója az MTI-hez eljuttatott közleményben hangsúlyozta, hogy a társaság. kizárólag közszolgáltatások mobilfizetéssel történő elérését biztosítja, és a hangsúly a közszolgáltatáson van, ez indokolja ugyanis az egységes rendszer bevezetését. A rendszert működtető társaság ugyanakkor együttműködik a mobilfizetési piac szereplőivel.
Az őszi indulást követően a jelenlegi mobilfizetési piac szereplői, mint viszontértékesítők részt vehetnek az NM ügyfeleinek kiszolgálásában. A rendszerhez bárki csatlakozhat viszontértékesítőként, tehát a jelenlegi mobilfizetési piaci szereplők mellett további szolgáltatók belépésére is lehetőség lesz.
Jóárasítanak
Az ügyfelek a már megszokott módon a mobilvásárlási piac eddigi szereplőin keresztül is igénybe vehetik a mobilfizetési szolgáltatásokat, de lehetőségük lesz közvetlenül is szerződést kötni az állami céggel. Erre lesz is okuk, hiszen a jelenleg működő mobilfizetési rendszerek esetében a kényelmi díjként is aposztrofált tranzakciós díjak jellemzően magasabbak, mint az NM kormányrendeletben szabályozott árai. Ez utóbbiak parkolás esetén bruttó 50 forintot, autópálya-matrica vásárlás esetén bruttó 80 forintot tesznek ki. Az állami szolgáltató elmondása szerint első körben az árak szinten tartása a cél, de hosszabb távon a díjak csökkentését is elképzelhetőnek tartják.
A rendszer által nyújtott szolgáltatások bármilyen típusú és tudású mobiltelefonról elérhetőek lesznek, a mobilvásárlásokat telefonhívással vagy SMS küldéssel is lehet majd intézni, de online felületen és okostelefonos alkalmazással is lehet vásárolni.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-t 250 millió forintos alaptőkével hozták létre, ennek az összegnek az alapítástól mostanáig körülbelül a felét kapta meg. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer teljes felépítésének költségvetését a közbeszerzési eljárások lezárását követően hozzák nyilvánosságra.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak