A valódi neveket azonosító rendszert (real name identity system, RNIS) a Tencent már tavaly májusban elindította, de a játékosok életkorára is kiterjedő regisztrációt állítólag könnyű volt kicselezni. Szeptemberben aztán a szolgáltató bekeményített, és a megerősített RNIS szisztéma mögé most a kormányzat is beáll: a Tencent rendelkezésére bocsátja a hatósági adatbázisokat, amelyek gyakorlatilag minden kínai lakos adatait tartalmazzák, ezekkel összevetve pedig új szintre emelik az ellenőrzés hatékonyságát.
A névvel és igazolvánnyal történő regisztráció bezárja a korábbi megoldás néhány kiskapuját, és lehetővé teszi a felhasználók életkorának pontos azonosítását, egyben elősegítve a függőségről leszoktató programok alkalmazását is. Ez praktikusan olyan tiltást jelent, mint amilyen a magukat igazolni nem képes felhasználók hozzáférésének blokkolása. A 12 éven aluli gyerekek egyébként alapból csak napi egy órát tölthetnek online játékokkal, azt is reggel 8 és este 9 óra között; az idősebbeknél már napi két órás limitet határoztak meg.
Az egyre szigorúbb ellenőrzés valószínűleg nem a Tencent saját ötlete, már csak azért sem, mert az alkalmazásokon belüli vásárlások ilyen típusú ellenőrzése vagy tiltása érzékenyen érinti a vállalat bevételeit. A játékidő limitálását is még júliusban jelentették be, miután az állami média össztüzet zúdított a társaságra, és a mostani együttműködés sem áll meg ennyiben. A hírek szerint szeptember óta egy arcfelismerő azonosító megoldást is bevezettek Pekingben vagy Sencsenben, és a nyilvántartási adatokra épülő azonosítást is még ebben a hónapban elvégzik bizonyos játékok esetében, hogy aztán jövőre az összes többi termékre is kiterjesszék.
Nagyon újranyitnák már a pénzcsapot
A Tencent bevételeit tekintve a digitális játékok világpiacának legnagyobb szereplője, forgalmának legnagyobb részét pedig a hazai kereset adja, így a vállalatnak igyekeznie kell mindenben kielégíteni a kormányzati elvárásokat. Ez már a kínai videojáték-piac alapvető felállásából is következik: a hatóságok minden egyes játékot külön engedélyeznek (nem beszélve arról, hogy azokat a külföldi kiadók csak helyi partnereken keresztül forgalmazhatják), és miután az engedélyezési folyamatok idén tavasszal gyakorlatilag leálltak, ebben a pillanatban az új címek bevezetésére sincs sok lehetőség.
Mindez a Tencent részvényárfolyamának alakulásában is visszaköszön. A cég papírjai az év eleje óta 28 százalékot veszítettek értékükből (persze nem kizárólag a játékosokkal való keménykedés miatt), ami majdnem 140 milliárd dollárt borotvált le a társaság értékeléséből, a belügyi adatbázis bekapcsolásának bejelentésére pedig újabb 2,8 százalékot gyengültek. A Reuters vonatkozó beszámolójából kiderül, hogy az engedélyezések egy-egy népszerű játék esetében dollármilliárdos nagyságrendben érintik a tencent alkalmazáson belüli vásárlásokból származó bevételeit.
A kormányzat még augusztusban szólította fel az illetékes szabályozót, hogy limitálja az újonnan bevezetett játékok számát és a fiatalok ezekkel töltött idejét. Ennek oka a hivatalos indoklás szerint az aggasztó módon szaporodó játékfüggőség és a régióra amúgy is jellemző kóros rövidlátás. Míg Magyarországon a 17 évesek kevesebb mint ötöde rövidlátó, addig az Egyesült Államokban majdnem minden harmadik, a távol-keleti országokban pedig tízből hat ember miópiás.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak