A TikTok letiltása várhatóan holnap lép érvénybe az Egyesült Államokban, miután az amerikai legfelsőbb bíróság is helybenhagyta azt a törvényt, ami a videós közösségi alkalmazás üzemeltetőjét, a ByteDance-et az ottani tevékenységének értékesítésére vagy az alkalmazásáruházakból való eltávolítására kötelezi. Ez értelemszerűen megakadályozza majd, hogy az amerikai felhasználók letöltsék a TikTokot és telepítsék a szükséges frissítéseket, használhatatlanná téve az applikációt, a szolgáltató pedig már korábban előre jelezte az elsötétítést, ahogy a meglévő fiókokkal sem lehet majd bámulni a rövid videókat.
Az USA-ban 170 millió felhasználóval működő alkalmazás ügyében még az utolsó pillanatokban is keresik a politikai megoldást, ami azért is érdekes, mert a hírek szerint a felhasználók tömött sorokban vándorolnak át az ugyancsak kínai tulajdonban lévő Xiaohongshu (RedNote) appra. A Mao Ce-Tung Vörös könyvecskéjét idéző RedNote mindenféle előzmény nélkül az amerikai App Store legtöbbet letöltött alkalmazásává vált, miközben a TikTok betiltására irányuló törvényben éppen a kínai állampárt befolyására, a csatornán terjedő propagandára és az amerikai felhasználók adatainak védelmére hivatkoznak.
A hirdetőknek is tanulságos lenne
Így vagy úgy, de a friss tilalom az Egyesült Államok egyik legnagyobb közösségimédia-szolgáltatóját rokkantaná meg, ami rengeteg felhasználóra, képernyőidőre és hirdetési bevételre szabadítaná rá a versenytársakat. A Business Insider és az Emarketer elemzése szerint a TikTok tavaly 12,34 milliárd dolláros hirdetési bevételt termelt az USA-ban, és ha azt feltételezzük, hogy ennek 50-70 százalékát veszíti el a fenti rendelkezések miatt, akkor 6,17-8,64 milliárd dollárnyi reklámpénznek kell majd sürgősen új célpontot keresni. Az pedig nem meglepő, hogy a dolog egyik legnagyobb haszonélvezője a Meta lenne.
A BI oldalán idézett elemzés alapján a Facebook és az Instagram tulajdonosa 2,46 és 3,38 milliárd dollár közötti friss hirdetési bevételre tehet szert a TikTok betiltásával. A lap a Morgan Stanley előrejelzését is idézi, amelynek értelmében ugyancsak a Meta lenne az ügy alapvető nyertese, részben a már meglévő felhasználói bázisa és adatkészlete miatt: ha a TikTok valóban elsötétül, akkor az 5-9 százalékkal növelheti a Meta eredményét a 2026-os pénzügyi évre. Erre utal például, hogy tavaly az amerikai TikTok-felhasználók átlagosan egy órát töltöttek az alkalmazáson, háromnegyed részük pedig az Instagramon is jelen van.
A TikTok kiiktatásából természetesen nem csak a Meta profitálna, mások mellett az Alphabet (YouTube) vagy a Snapchat is egyből megtapasztalná a rivális kiesését. A Business Insider ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy a mostani eset újabb tanulság az olyan hirdetők számára, akik egy kosárba pakolták az összes "tartalmi tojásukat" – még akkor is, ha a TikTok letiltása az utolsó pillanatban elad majd valamin. A cikkben idézett szakértők szerint azok a márkák és alkotók lehetnek stabilan sikeresek, akik "több platformon diverzifikálódnak", és a "saját tulajdonukban lévő eszközökre, webhelyekre vagy címlistákra összpontosítanak”.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak