A dolgozói ellenállás a munkaerő átalakításának legfőbb akadálya, ez az átalakítás azonban végső soron magasabb bérekhez, átképzési lehetőségekhez és technológiafrissítéshez vezet – olvasható a The Economist Intelligence Unit (EIU) frissen bemutatott kutatásában. A Fujitsu és a Citrix megbízásából készített anyagból kiderül, hogy az ilyen típusú változások kulcsszerepet játszottak a stratégiai célkitűzéseiket az elmúlt három évben jelentősen túlteljesítő vállalatok 72 százalékának sikerében.
Az EIU a munkaerő átalakítását a vállalati dolgozói állomány jellegének és hasznosításának jelentős és szándékos megváltoztatásaként határozza meg, ami kiterjedhet a dolgozók jelentős átképzésére, új vezetői és munkastílusok bevezetésére vagy a szervezetnél alkalmazott felvételi módszerek megváltoztatására is. Mindez arra vezethető vissza, hogy ma már a legtöbben a kreativitást és a hatékonyságot tartják az ideális munkaerő fő tulajdonságának.
A kutatás eredményei alapján a megfelelő technológiákba való beruházás a válaszadók 83 százalékos arányával még a munkatársak átképzését is megelőzi a munkaerő átalakításával kapcsolatos leggyakoribb kezdeményezések listáján. A második helyen a béremelés és a munkaerő digitális készségének fejlesztését szolgáló kezdeményezések állnak 77 százalékkal.
A Fujitsu vonatkozó közleménye szerint az EIU vizsgálatának egyik legfontosabb megállapítása, hogy négyből három vállalatnál közös célokat szolgál a munkaerő és a technológia átalakítása, magasabb szintű és nagyobb értéket képviselő készségeket biztosítva a munkaadóknak. Ez azonban a munkavállalóknak is előnyös, figyelembe véve a felkínálható magasabb bért, az átképzési lehetőségeket és a használatukra bocsátott fejlettebb technológiákat.
Európában még csak a cégek negyede ugrott bele
Az EIU úgy látja, hogy a technológia és a munkaerő terén végrehajtott beruházásokat a vállalatok nem egymást kizáró módon, hanem párhuzamosan hajtják végre. A saját megítélésük szerint jelentősen átalakult vállalatok 40 százaléka arról is nyilatkozott, hogy a meglévő technológiai infrastruktúra számottevő frissítésére volt szüksége a sikerhez, összességében pedig az új technológiák bevezetése mellett a készségfejlesztés vagy az oktatás volt a leggyakoribb intézkedés.
A kutatásról szóló közlemény azt is kiemeli, hogy a fejlődési folyamatnak még nincs vége. Az észak-amerikai vállalatok tartanak a legelőrébb a munkaerő átalakításában, legalábbis annak alapján, hogy 68 százalékuk tartja magát jelentősen átalakult szervezetnek – ezzel szemben Japánban a cégek 36 százaléka, Európában 26 százaléka, Ausztráliában és Új-Zélandon pedig 22 százaléka értékelte ugyanígy a saját helyzetét.
Az átalakulás természetesen sehol sem jön ingyen. Ötből négy válaszadó szerint a legjelentősebb tényezőnek az egyszeri költségek számítanak, de majdnem ugyanennyien említették a megnövekedett foglalkoztatási költségeket és az összetettebb szervezeti felépítést. Ugyanakkor az átalakulással szembeni ellenállás enyhülésére utal az az arány, hogy a vállalatok 79 százaléka szerint a következő három évben fel fog gyorsulni ez a folyamat.
A Fujitsu szerint már vállalatok egyre inkább érzik, hogy ha nem alakítják át a munkahelyet és a munkaerőt is, akkor lemaradnak a versenyben. Azok a vállalatok viszont, amelyek megtették ezeket a szükséges lépéseket, jellemzően elégedettek az eredményekkel. Annyi mindenképpen biztosnak látszik, hogy a munkaerejük átalakítását halogató cégek egyre nehezebben tudják majd magukhoz vonzani és megtartani a megfelelő kaliberű munkatársakat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak