A hiba ráadásul belülről jön, sokat tenni ellene egyénileg nem lehet. A Google közben rohamtempóban készíti a javítást.

Számos olyan bejegyzés jelent meg a Google Help Forumban, melyben a Gmail-felhasználók nem kívánt üzenetek tömkelege miatt panaszkodnak. Ezek a spamek még a kétfaktoros azonosítás bekapcsoltsága esetén is felbukkannak a beszámolók szerint.

Spammerek a Google levelezőrendszerében

Az első bejegyzésben arról panaszkodik egy felhasználó, hogy egy óra alatt 3 levélszemét hagyta el a postaládáját 10 olyan címzett irányába, akiket nem is ismer. Ezt követően azonban hiába változtatta meg azonnal a jelszavát, két további alkalommal is spam áramlott ki az accountjáról. Állítása szerint minden esetben egészségügyi tematikájú volt a tárgya a nem kívánt leveleknek: hol fogyást elősegítő módszert, hol súlygyarapodást népszerűsítettek a szemétnek minősített emailek.

Az érintett felhasználó jelezte a problémát a Google-nek. Egyben azt is megkérdezte, hogy mi egyebet tehetne még a jelszóváltoztatáson túl a spammelés leállítása érdekében. Erre reagálva számos Gmail-tag jelentkezett, hasonló jelenségeket írva le az egyre jobban felpörgő fórumtémában. Többen megjegyezték, hogy mindez a beállított kétfaktoros azonosítás ellenére történik, tehát a mobiltelefonos megerősítés használata ellenére sem tudnak gátat szabni a spammelésnek.

Ugyan nem tökéletesen bolondbiztos módszer a kétfaktoros hitelesítés, az egyetlen jelszó begépelésére alapuló megoldással szemben azonban jóval biztonságosabb. Az pedig, hogy ennyire széles körben jelentkezik a probléma, azt jelzi, hogy a hiba nem az egyes felhasználóknál van, hanem magában a rendszerben keresendő.

Ezzel nem azt akarjuk sugallani, hogy a spam forrása a Google-ön belüli. Szinte biztosan nem az, de a Gmailben létezik olyan hiba, ami lehetővé teszi a spammerek számára, hogy keresztüljuthassanak az amerikai keresőóriás rendszerén és saját, levélszemét-terjesztő céljaikra használják fel a Google erőforrásainak egy részét.

Ennek során a közismert spoofing, azaz felhasználóazonosság-hamisítási eljárást alkalmazzák. A feladót meghamisítják, vagyis a beérkező levél küldőjénél nem az eredeti, hanem egy hamis emailcím fog szerepelni. A módszerben ugyan nincs semmi új, de az azért elég ritka, hogy ennek révén egy spam (látszólagos) küldője és fogadója is ugyanaz a személy legyen.

Nem ez az első eset

Mostanára az is kiderült, hogy a spamek többsége a Telus nevű kanadai szolgáltatótól érkezőnek tűnik. A nem kívánt levelek zöme kriptovalutákkal és temetési biztosításokkal kapcsolatos. Mindazonáltal valószínűleg nem a kanadaiak állnak a dolog hátterében, a Telus ugyanis gyorsan tagadta, hogy spamtevékenységet folytatna. Twitter bejegyzése szerint külső partnereikkel együttműködésben vizsgálják az esetet.

Időközben a Google is beismerte a "kismértékű" problémát, illetve bejelentette azt is, hogy dolgoznak a hiba elhárításán. A szolgáltató érintettsége egyébként nem rendkívüli, idén ez már a második eset, hogy levélszemét küldésére használják levelezőrendszerét. Történik mindez annak ellenére, hogy a vállalat tavaly bejelentette: a felhasználókat 99,9 százalékos hatékonysággal működő, a gépi tanulásra épülő spam- és scamszűrő algoritmus védi.

Tavaly is sor került egy hasonló incidensre; akkor a Google beismerte, hogy az emberek többsége nem használja a Gmail kétlépcsős felhasználóhitelesítési lehetőségét. Ezúttal azonban látszik, hogy nem minden helyzetre jelentene gyógyírt ez a módszer.

Biztonság

A Meta elintézné, hogy dinoszauruszok mászkáljanak minden osztályteremben

Még az ősszel megérkezhetnek az oktatási célú eszközök a Quest platformhoz, a gyártó pedig már azt magyarázza, hogy hatékonyabb virtuálisan bejárni egy múzeumot, mint ténylegesen elmenni oda.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.