Az időjárás nem csak közzvetlen, de közvetett hatást is gyakorol a gazdaságra: az a szőlőnek sem tesz jót, ha elveri a jég, de egy hőhullám vagy egy hidegfront mondjuk a kiskereskedelmi forgalom alakulását is komolyan befolyásolhatja. Az üzleti döntéshozatali képességek fejlődése ugyanakkor jelentős lemaradásban van időjárás-előrejelzésben alkalmazott módszerek innovációjához képest, így az sem meglepő, hogy az áruházláncok is csak utólag szokták a szélsőséges hőmérséklettel indokolni a vártnál gyengébb hónapokat vagy negyedéveket.
Adatokból semmiképpen sincs hiány
Az üzleti szereplők a rendelkezésre álló prognózisokat általában figyelmen kívül hagyják, vagy fogalmuk sincs róla, milyen lépéseket kellene tenniük, hogy elébe menjenek a várható eseményeknek – fogalmazott a Bloomberg riportjában a Weather Channel csatornát és a weather.com portált is üzemeltető The Weather Company egyik vezetője. A Weather Co. professzionális szolgáltatásait irányító Mark Gildersleeve szerint itt az ideje, hogy az érintett vállakozások elkezdjék tudatosan kezelni az időjárással kapcsolatos kérdéseket.
Erre kínálna megoldást a Weather Co. és az IBM most bejelentett együttműködése. A felek olyan informatikai eszközöket fejlesztenek a kiskereskedelem, a biztosítási szektor, a logisztika vagy a közművek számára, amelyek nem csak az előrejelzést, hanem az időjárás hatásaira való felkészülést is hatékonyabbá tennék. Az IBM-nek így lehetősége lesz rá, hogy értékesítse azokat a meteorológiai adatokat, amelyeket a Weather Co. B2B részlege, a WSI kismillió internetre csatlakozó eszközön keresztül szolgáltat, az adatforrásokat pedig az IBM cloud és analitikai szolgáltatásaiba integrálja.
Persze, hogy időjárásban is pénz van
Az informatikai óriás kedden kiadott közleménye szerint az időjárás a legjelentősebb külső tényező, amely az üzleti teljesítményt befolyásolja: hatása az amerikai meteorológiai társaság néhány évvel ezelőtti becslése szerint csak az Egyesült Államokban az 500 milliárd dolláros nagyságrendben mozog. Az amerikai biztosítók évente több mint egymilliárd dollárt fizetnek ki a járműveken keletkezett természeti károkra – a pontos előrejelzés és az erre épülő akciók nem csak a kockázatviselőknek, hanem a díjak csökkenésén keresztül a biztosítottaknak is megtakarítást jelenthetnek.
Egy másik példa alapján a boltokban több lapát, só homok vagy télikabát fogy, ha leesik a hó. Ugyanakkor tavaly januárban a 10 fokosnál nagyobb hőmérsékletcsökkenés átlagosan 15,5 százalékkal vetette vissza a kiskereskedelmi forgalmat az USA-ban, míg más régiókban a 10 foknál kisebb változás mindössze 2,9 százalékos visszaesést okozott. Valószínű, hogy a predikció és az ilyen jellegű összefüggések feltárása hasznos lehet az ellátási lánc vagy a személyzeti stratégia alakításában, mint ahogy az energiaszolgáltatóknak sem mindegy, hogy a hőmérséklet és a páratartalom akár néhány százalékos változása esetén hol és hányan kezdik majd tekergetni a légkondicionáló gombjait.
Watson megmondja, mit vegyél fel
Az IBM mindennek alapján három csatornát nevezett meg, amelyen keresztül eljuttatná ügyfeleihez a vonatkozó cloud szolgáltzatásokat. A Watson Analytics for Weather a korábbi és a valós idejű időjárási adatok integrációját tenné lehetővé az üzleti folyamatokba, saját analitikai platformjával és iparág-specifikus megoldásokkal támogatva a döntéshozatalt. A vállalat az adatok hatékony kiaknázásához mobil és webes alkalmazásfejlesztői eszközöket is kiadna, ezen felül saját hagyományainak megfelelően tanácsadó szolgáltatásokkal segítené a WSI adatainak más forrásokkal való kombinációját és általában az időjárással kapcsolatos üzleti jelenségek feltárását.
Az IBM Weather Co.-együttműködés napján jelentette be, hogy a következő négy évben 3 milliárd dolláros befektetéssel külön üzleti egységgé szervezi jelenlegi IoT bizniszét. Ezzel a társaság tulajdonképpen az IoT (internet of things – a tárgyak hálózata) területén működő ügyfeleihez juttatná el cloud alapú adat- és szoftverszolgáltatásait, az új portfólió kialakításának pedig a Weather Co. együttműködés lehet a legfontosabb katalizátora. Az IBM egyébként is sokat vár a hasonló partnerségektől, miután tevékenységét már hosszú ideje a Watsonra alapozott BI-szolgáltatásokra és a felhőre próbálja fókuszálni.
Ami nálunk van, az nincs az Amazonnál
Az új termékek árazásáról még nem született döntés, de az IBM valószínűleg akkor is jó üzletet csinált, ha kezdetben nem fogják szétkapkodni a meteorológiai adatokra épülő analitikát. A mostani megegyezés értelmében ugyanis a Weather Co. egyes folyamatai az IBM felhőjébe költöznek, bár a cégcsoport nem hagyja faképnél eddigi cloud szolgáltatóját, az Amazon Web Servicest (AWS) sem. Ezzel az IBM akkor is fontos ügyfelet szerzett, ráadásul némileg egyik legnagyobb versenytársa, az aktuális piacvezető kárára, ha a Watson Analytics for Weather eredményei valamilyen okból alulmúlják majd a szolgáltató várakozásait.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak