Zsinórban három évig kapaszkodott egyre nagyobb magasságokba a szektor, ám 2019-ben egy kis korrekció következik.

Az IDC frissen közzétett előrejelzése szerint a félvezetőiparban érdekelt gyártók tavaly ismételten remek évet zártak, de a folyamatosan felhalmozott készletek miatt idén viszonylag komoly visszaesést lesznek kénytelenek elkönyvelni.

Szuper, gyenge, jó

Az elmúlt három évben ritkán tapasztalt boomkorszakot élt át a félvezetőipar. A 2016-2018-as időszak átlagosan 13,2 százalékos bevételnövekedést tudott felmutatni, ami egy ilyen nagy múltú, érettnek tekinthető szegmensben különösen figyelemre méltó teljesítmény.

Ehhez képet most kicsit köhögni kezdett a motor. Az amerikai piackutató becslése szerint idén csak 440 milliárd dollár folyik be a gyártókhoz, ez pedig 7,2 százalékos visszaesést jelent a tavalyi 474 milliárdhoz képest. Jó hir viszont, hogy ez a recesszió átmenetinek tűnik. Az előrejelzések 2020-tól ismét felívelő pályát prognosztizálnak. 2018 és 2023 között átlagosan 2 százalék körüli éves növekedéssel kalkulálnak a szakértők, ami alapján az időszak végére már 524 milliárd dollárosra hízhat a piac.

Az elmúlt időszakot az árszint folyamatos emelkedése és a memóriacsipek iránti egyre fokozódó kereslet jellemezte. A visszaesést most leginkább az okozza, hogy a gyártók túlságosan komoly készleteket halmoztak fel, ami miatt már a tavalyi utolsó negyedév sem sikerült túl fényesre. A túlkínálati helyzet idén végig fennmaradhat és csak valamikor 2020-ban alakulhat ki egy egészségesebb állapot.

Hasított a memória

Ami a tavalyi adatokat illeti, a prímet a már említett gyengébb utolsó negyedév ellenére a DRAM és NANC memóriacsipek vitték. Ezek a termékek 99, illetve 55 milliárd dollárt hoztak a piaci szereplőknek, az éves növekedés üteme pedig 36, illetve 12 százalék lett. A félvezetőipar más szegmensei ellenben "csak" 8 százalékos forgalomnövekedést értek el.

Idén mindez a feje tetejére áll, hiszen a memóriacsipeket nem számítva a többi félvezető várhatóan még idén is növekedésben marad. Igaz, ezt csak nagyon szerény, 1 százalékos ütemre tippelik az IDC professzionális jósai. A DRAM-ok és NAND-ok viszont nem csupán 2019-ben, de még jövőre is recesszióban maradhatnak.

A memórilapkák elmúlt években tapasztalt felfutása ugyanakkor a piaci erőviszonyokban is visszatükröződik. A négy legnagyobb szállító közül három ezen a területen érdekelt. A pozitív piaci környezettel párhuzamosan folytatódott a szektor koncentrálódása: 2018-ban a tíz legnagyobb gyártó vitte az üzletek 62 százalékát. Összehasonlításképpen ez a mutató tavalyelőtt 60, 2016-ban pedig még csak 56 százalékon állt.

Piaci hírek

A befektetőknek kezd elegük lenni a Tesla önvezetős marketingjéből

Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.